۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
دیپلماسی نفتی  ترامپ از ترس شکست در انتخابات/ احتمال بازگشت نفت به ۵۰ دلار
پایان جنگ قیمتی در بازار نفت

دیپلماسی نفتی ترامپ از ترس شکست در انتخابات/ احتمال بازگشت نفت به ۵۰ دلار

حسینی کارشناس انرژی با بیان اینکه آمریکا تا همین چند وقت پیش عربستان را به خروج از اوپک تشویق می‌کرد حالا برای نجات خود دست به دامان اوپک شده است، می‌گوید: آمریکا عضو اوپک پلاس نیست اما دیپلماسی نفتی که این کشور در روزهای گذشته دنبال می‌کرد، نشان دهنده فشارهای شدید روی صنعت نفت شیل و نگرانی‌های دونالد ترامپ از وضعیت پیش رو بود.

بازار- بعد از چندین روز کشمکش اوپک پلاس توافق کاهش تولید خود را نهایی کرد. بر اساس آنچه مقرر شده قرار است که اوپک پلاس از ابتدای می‌تا پایان ژوئن تولید خود را ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهد. البته این محدودیت عرضه در ماه‌های بعد کمتر می‌شود و تحت توافق اوپک پلاس، کاهش تولید این گروه در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به هشت میلیون بشکه در روز و در کل سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ به شش میلیون بشکه در روز می‌رسد.

رییس جمهور آمریکا که در ابتدا نسبت به افت قیمت نفت ابراز خوشحالی کرده و اعلام کرده بود که مردم آمریکا می‌توانند از این به بعد از بنزین ارزان استفاده کنند، حالا به شدت نگران نزولی شدن قیمت‌ها در بازارهای جهانی و کاهش تولید نفت شیل است.  دونالد ترامپ که ۱۷ فروردین اعلام کرده بود «من به اوپک اهمیتی نمی‌دهم، تمام عمرم مخالف اوپک بوده‌ام، یک سازمان غیرقانونی است و می‌توانید آن را یک کارتل بنامید.» در روزهای گذشته به شدت نگران عدم توافق کشورها بر سر تولید کاهش نفت بود.

این نگرانی به قدری زیاد بود که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا قبول کرد که بار کاهش تولید مکزیک را هم به دوش بکشد. حالا با وجود اینکه قوانین این کشور اجازه کاهش تولید دست جمعی نفت را نمی‌دهد، نواک وزیر انرژی روسیه به تازگی از قول آمریکا برای کاهش ۲ تا ۳ میلیون بشکه ای تولیدات نفت خود خبر داده است.

دیپلماسی نفتی ترامپ از ترس شکست در انتخابات

مکزیک طبق تقسیم بندی‌های انجام شده قرار بود ٤٠٠ هزار بشکه از تولید روزانه خود بکاهد. اما این کشور که برنامه‌هایی برای سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در شرکت نفتی دولتی پمکس داشت، اعلام کرد تنها حاضر است تولیدش را ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. انگونه که منابع آکاه اعلام کرده اند عربستان سعودی تهدید کرده بود که اگر مکزیک حاضر به کاهش تولید نشود، از توافق کنار خواهد رفت و جنگ قیمتی به راه می‌اندازد اما گویا مداخله ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و به خصوص دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا ظاهرا این کشور را متقاعد کرد تا رضایت دهد.

به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، طی این چند روز با وزیر انرژی این کشور صحبت شد و قرار شد مکزیک برای ماه‌های مه و ژوئن ١٠٠ هزار بشکه از تولید روزانه خود بکاهد؛ ٣٠٠ هزار بشکه باقی مانده را نیز آمریکا پذیرفت تا از میزان تولید خود بکاهد.

سید حمید حسینی کارشناس انرژی در اینباره به بازار می‌گوید:آمریکا تا همین چند وقت پیش عربستان را به خروج از اوپک تشویق می‌کرد حالا برای نجات خود دست به دامان اوپک شده است.

او ادامه داد: آمریکا عضو اوپک پلاس نیست اما دیپلماسی نفتی که این کشور در روزهای گذشته دنبال می‌کرد، نشان دهنده فشارهای شدید روی صنعت نفت شیل و نگرانی‌های دونالد ترامپ از وضعیت پیش رو بود.

روح اله کهن هوش نژاد تحلیل گر انرژی هم در اینباره به بازار می‌گوید: منطقه تگزاس که به نوعی مهد نفت شیل است یک منطقه حیاتی در انتخابات آمریکا به شمار می‌آید. ترامپ به خوبی می‌داند که موفقیت در انتخابات بدون رضایت در این منطقه شدنی نیست.

احتمال حمایت‌های شدید مالی ترامپ از نفت شیل

نگرانی دونالد ترامپ از کاهش تولید شیل و تاثیر آن در انتخابات پیش روی آمریکا به قدری است که برخی از کارشناسان از احتمال حمایت‌های بیشتر دولت آمریکا از تولیدکنندگان این صنعت سخن می‌گویند. نرسی قربان کارشناس انرژی در اینباره گفت: سهم دولت آمریکا از تولید نفت بسیار ناچیز است و عملا تمام تولید نفت این کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی امکان کاهش تولید توسط دولت آمریکا وجود ندارد مگر اینکه پای حمایت‌های دیگری در کار باشد.

به گفته او، به طور قطع ترامپ برای مجاب کردن تولید کنندگان شیل به کاهش تولید حمایت‌های مالی ویژه  یا بخشودگی‌های مالیاتی را برای آنها در نظر گرفته است.

نفت به کانال ۵۰ دلار بازمی‌گردد

بهای معاملات آتی نفت برنت که در زمان گشایش معاملا تا مرز ۳۴ دلار پیشروی کرده بود، در نهایت با یک دلار و ۲۳ سنت معادل ۳.۹ درصد افزایش روی قیمت ۳۲ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه تثبیت شد. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۳۹ سنت معادل ۶.۱ درصد افزایش، به ۲۴ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید.

 هرچند بازار امروز واکنش مثبتی به این توافق نشان داد اما کارشناسان میزان تاثیر گذاری این تصمیم در ماه‌های آینده بازار نفت را منوط به پایبندی کشورها به توافقات صورت گرفته می‌دانند. نرسی قربان کارشناس انرژی در اینباره به بازار گفت: اگر تمامی‌کشورها تا ۱.۵ سال آینده به توافقات خود پایبند باشند، قیمت نفت به کانال ۵۰ دلار بازخواهد گشت. البته همه این‌ها احتمالات و هیچ پیش بینی قطعی نمی‌توان نسبت به آینده بازار نفت دانست.

کد خبر: ۱۳٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha