۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
 ضرورت اجرای ۲۵ درصد مابقی همسان سازی حقوق برای همه سطوح بازنشستگی
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

ضرورت اجرای ۲۵ درصد مابقی همسان سازی حقوق برای همه سطوح بازنشستگی

تبریز- صادق زاده، رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تبریز گفت: اجرای ۲۵ درصد مابقی همسان سازی برای همه سطوح بازنشستگی خواسته اصلی بازنشستگان تأمین اجتماعی است.

کریم صادق زاده در گفتگو با خبرنگار بازار موضوع تعیین دستمزد را همچنان از چالش‌های پیش روی جامعه کارگری و بازنشستگی خواند و اجرای درست و اصولی ماده ۹۶ و ۴۱ برای بازنشستگان و کارگران طبق تورم را خواستار شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دارا بودن قوانین جامعی از جمله قانون کار، کشور از ابزارهای لازم برای ایجاد رفاه و تعیین دستمزد عادلانه برخوردار بوده است گفت: متأسفانه به دلیل فقدان یک سیستم جامع سطح دستمزدهای این قشر برای پاسخگویی هزینه‌های زندگی نبوده و هر سال وضعیت بدتر از سال قبل می‌شود چرا که وقتی دستمزد سالانه در طول این سال‌ها هر سال بدون در نظر گرفتن نرخ واقعی تورم تعیین می‌شود حتی اگر دستمزد امسال هم متناسب با تورم تعیین شود بازهم چون عقب ماندگی از سال‌های قبل داریم قدرت خرید کارگران به معنای واقعی حتی در قیاس با سال‌های قبل هم تأمین نمی‌شود.

اجرای سیاست‌های نادرست اقتصادی هر روز بر رکود و تورم افزوده است
وی با اشاره به اینکه اجرای سیاست‌های نادرست اقتصادی هر روز بر رکود و تورم افزوده است گفت: برنامه‌های اقتصادی می‌بایست هر روز شرایط بهتری را به لحاظ رفاهی ایجاد کند اما فقدان برنامه ریزی صحیح در این حوزه و البته در دولت‌های مختلف سبب شده نه تنها از مشکلات کاسته نشود بلکه شرایط را سخت‌تر کند.

صادق زاده با بیان اینکه در حال حاضر به شرایط قانونی شورایعالی کار تنها نهاد برای تعیین تکلیف دستمزد کارگران به شمار می‌آید از سیاست‌های این نهاد انتقاد کرد و گفت: شورای عالی کار در طول این سال‌ها تنها یک سیاست مشخص را به اجرا گذاشته و تنها صرف افزایش مزد کارگران مدنظر قرار داده و صد البته این افزایش را هم به دور از نرخ واقعی تورم به اجرا گذاشته است در حالی که در قانون کار ظرفیت‌های بسیار خوبی برای دفاع از مطالبات کارگران در بحث دستمزدی وجود دارد.

افزایش دستمزد باید متناسب با نرخ تورم سالانه اعمال شود
رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تبریز و دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی گفت: در قانون کار پیش بینی شده افزایش دستمزد متناسب به نرخ تورم سالانه اعمال شود اما در طول این سال‌ها افزایش دستمزد تنها به یک مصوبه ابتدای سال بسنده می‌شود در حالی که تورم در طول سال همچنان افزایش می‌یابد

صادق زاده با تأکید بر اینکه تعیین مزد باید بر مبنای هزینه‌های واقعی زندگی که متناسب با هزینه واقعی سبد معیشت خانوار و افزایش آن طبق تورم واقعی باشد گفت: متأسفانه در این خصوص اجحاف مضاعفی نیز به کارگران اعمال می‌شود برای نمونه امسال که هزینه سبد معیشتی به حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده حداقل حقوق کارگران یک فاصله چند میلیون تومانی با آن دارد امسال حتی اگر حقوق کارگران را باز هم ۱۰۰ درصد افزایش دهند هنوز یک فاصله حدود ۴ میلیون تومانی با سبد معیشتی امسال را داریم.

وی گفت: این در حالی است که هنوز تورم سرسام آوری که کارشناسان برای کشور در سال آینده پیش بینی می‌کنند هنوز در نظر گرفته نشده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ترکیب شورایعالی کار اظهار داشت: در این شورا نمایندگان کارگر در برابر کارفرمایان از یکسو و دولت که خود یک کارفرمای بزرگ است قرار گرفته اند و کار بسیار سختی پیش رو دارند.

خواسته اصلی بازنشستگان تأمین اجتماعی
صادق زاده تبریزی در عین حال به یکی دیگر از موانع پیش بینی شده سال جاری برای جلوگیری از تعیین دستمزد واقعی اشاره کرد و گفت: بعد هر خانوار که همه ساله ۳.۳ نفر در نظر گرفته می‌شد در سال جاری به ۳ نفر کاهش یافته مدنظر قرار گرفته که البته این رقم برای خانوار کارگری بیش از این است و بدین ترتیب با کاهش سهم خانوار سبد معیشتی و حقوق متأثر از آن خواهد شد.

صادق زاده تبریزی اجرای ۲۵ درصد مابقی همسان سازی برای همه سطوح بازنشستگی (سه گروه حداقل بگیر، میانه بگیر و حداکثر بگیر) را خواسته اصلی همه بازنشستگان تأمین اجتماعی دانست که باید توجه جدی شود.

وی با اشاره به اینکه با مشخص شدن حقوق دستمزد کارگران و افزایش آن، حقوق کارگران بازنشسته و مستمری بگیران نیز تعیین می‌شود گفت: این موضوع بسیار مهمی است و باید توجه داشته باشیم که دولت از بابت همسان سازی امسال ۲۵ درصد بدهکار است و بایستی در افزایش این موضوع مدنظر قرار گیرد.

کد خبر: ۱۳۹٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha