۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
ارز ترجیحی حذف نشده و به مصرف کننده نهایی تخصیص داده می‌شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

ارز ترجیحی حذف نشده و به مصرف کننده نهایی تخصیص داده می‌شود

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما به جای اینکه منابع ارز ترجیحی را در حلقه‌های اولیه توزیع کنیم به حلقه آخر برده‌ایم، یعنی این منابع را به خود مصرف کننده داده‌ایم.

مهدی طغیانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، در پاسخ به سوالی مبنی بر اخباری در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: یکی از موضوعات مهم تبصره یک لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در رابطه با نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

وی تأکید کرد: مجلس امروز تنها چارچوب‌های برای نحوه هزینه کرد ارز ترجیحی مشخص کرد و مسئله حذف ارز ترجیحی بدین معنا به هیچ وجه مطرح نبوده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به موجب مصوبه مجلس تنها نوع و نحوه هزینه کرد ارز ترجیحی تغییر می‌کند لذا پیش از این شرایط به این شکل بوده که این ارز به واردات و کسانی که کالا وارد می‌کردند اختصاص پیدا می‌کرد بنابراین پیرو این مصوبه دولت به موجب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجاز است که این منابع را یا به شکل پرداخت‌های جبرانی و نقدی و یا به شکل کالابرگ الکترونیکی و به شکل دیگری که خودش تشخیص می‌دهد و برایش امکان‌پذیر است به نحوی جبران کند که معیشت مردم از جهت قیمت‌ها حفظ شود.

وی تاکید کرد: نکته که در این بخش لازم به ذکر است این است که ما به جای اینکه منابع ارز ترجیحی را در حلقه‌های اولیه توزیع کنیم به حلقه آخر برده‌ایم، یعنی این منابع را به خود مصرف کننده داده‌ایم که این مسئله بهترین نوع سیاست گذاری یارانه‌ای است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: امروز مجلس تنها چارچوب کار را مشخص کرد و گفت که ارز ترجیحی به حلقه‌های اول داده نشود و به مصرف‌کننده منتقل شود.

لازم به ذکر است ، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با پیشنهاد اصلاح کل بند الحاقی (۱) تبصره (۱) ماده واحده لایحه مذکور موافقت کردند.

در بندالحاقی (۱) تبصره (۱) ماده واحده لایحه آمده است: در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف ۱۸ جدول مصارف تبصره ۱۴ این قانون را از طریق تأمین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

کد خبر: ۱۳۹٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امامی IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      لطفا به شعور مردم توهین نکنید زیرا مردم وعده ها و اقدامات سال اول برنامه توسعه را که با حذف کوپن و کالا برگ خرید کالاهای اساسی نظیر مرغ ،برنج ،روغن ،شکر و غیره به مردم داده شد تا در قالب یارانه نقدی و درآمد جبرانی به مردم برگردد،را فراموش نکرده اند و این سناریو را بخاطر دارند (از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شوند به مردم پرداخت کنند)همچنین مردم مسیله هدفمند کردن یارانه ها در سال ۱۳۸۹بخاطر دارند که در ازای افزایش قیمتها مقرر گردید اثر جبرانی داده شود اما بعد از گذشت سه سال مشخص شد که یارانه پرداختی تنها بطور متوسط ۲۸درصد درآمد دهک های سوم و چهارم را افزایش داده است اما افزایش نرخ تورم به میزان ۷۶درصد قدرت خرید آنها را کاهش داده است و متاسفانه در طی سالهای ۹۰,۹۱,۹۲,۹۳شاهد کاهش تقاضای موثر و وضعیت رکود تورمی یعنی بدترین وضعیت اقتصادی شدیم و متاسفانه به نظر می رسد خط مشی گذاران محترم این اشتباه را تکرار کردند زیرا درطی چند ماه اخیر که دولت اعلام کردتخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی پایان یافته ،ما شاهد افزایش قیمت دارو ،برنج،روغن به میزان متوسط ۶۲۲ ، ۲۱۸،۶۴ درصد بودیم که روند ان دامه دا