۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
بازار ماشین آلات کشاورزی رقابتی شده است| تولیدکنندگان درخواست تامین مقاطع فولادی به قیمت واقعی دارند
دبیر انجمن تولیدکنندگان ادوات کشاورزی درگفتگو با بازار؛

بازار ماشین آلات کشاورزی رقابتی شده است| تولیدکنندگان درخواست تامین مقاطع فولادی به قیمت واقعی دارند

عباس زاده، دبیر انجمن تولیدکنندگان ادوات و تجهیزات کشاورزی می گوید: اگر چاره ای برای تامین مقاطع فولادی شرکت ها به قیمت واقعی اندیشیده شود به تثبیت قیمت ادوات کشاورزی کمک شایانی می کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: با بالا رفتن جمعیت جهانی و نیاز به مواد غذایی بیشتر صنعت کشاورزی جهان در پی دستیابی به روشهایی برای بالا بردن بهره وری کار، لاجرم به سمت استفاده از ماشین ها و ادوات کشاورزی پیش رفته اند. ایران نیز طی چند دهه گذشته برای بهینه کردن تولیدات خود در بحث تولید و همچنین وارد کردن ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی اقدام کرده است و به گفته کارشناسان محصولات نسبتا با کیفیتی را نیز به بازار عرضه کرده است. با این وجود برخی معتقدند در حوزه برخی ماشین الات از جمله تراکتور ایران هنوز نتوانسته است آنچه مورد نیاز کشاورزا است را به صورت صد درصدی براورده سازد و از سوی دیگر با بالا رفتن قیمت این محصول طی امسال بسیاری معتقدند کیفیت تراکتورهایی که در کشور عرضه می شود متناسب با قیمت آنها نیست. در راستای بررسی آخریم وضعیت ماشین آلات و ادوات کشاورزی کشور خبرنگار بازار گفتگویی با «علی عباس زاده»، دبیر انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی کشور انجام داده است.

به دلیل بالا بودن تعداد تولیدکنندگان بخش ادوات و تجهیزات کشاورزی، بازار به نوعی اشباع است لذا هیچگونه کمبودی در بازار نداریم

*در حال حاضر وضعیت فعلی ماشین الات و ادوات بخش کشاورزی از نظر تولید و بازار چگونه است؟
در حوزه ماشین الات و تجهیزات کشاورزی خوشبختانه به دلیل بالا بودن تعداد تولیدکنندگان، می توان گفت بازار به نوعی اشباع است لذا هیچگونه کمبودی در بازار نداریم. در واقع در حال حاضر بالغ بر ۳۰۰ تولیدکننده در حوزه ماشین الات کشاورزی و تجهیزات فعال در کشور داریم. البته تعداد شرکتهایی که قرار شد در حوزه قیمت گذاری سازمان حمایت اقدام کنند حدود ۱۷۰ واحد بوده که این تعداد درواقع شرکت هایی هستند که به صورت رسمی فعالیت دارند اما تعدا زیادی تولیدکننده نیز به صورت کارگاهی کار می کنند.

*در بحث ماشین الات کشاورزی چقدر با استانداردهای جهانی فاصله داریم؟
خوشبختانه در حوزه ماشین های کشاورزی چون از دانش پیچیده ای استفاده نمی شود به استانداردهای جهانی نزدیک هستیم مگر اینکه در دستگاه ها و فرآوری های نویی مطرح باشد که هنوز به ایران وارد نشده باشد. با این وجود در عموم ماشین الات کشاورزی که مورد مصرف است ما نزدیک استانداردهای جهانی هستیم و شرایط ما قابل رقابت است. در حقیقت این رقابتی بودن محصولات ما است که باعث شده بتوانیم کالاهای خود را به کشورهای اطراف صادر کنیم و بعضا برخی از خریداران خارجی تولیدات ما را به صورت «بدون نام» می برند و با برند خود بفروش می رسانند.

به دلیل پایین بودن نرخ دستمزد قیمت تمام شده دستگاه های تولیدی ما پایین تر از دیگر کشورها است بنابراین قیمت ماشین آلات کشاورزی داخلی کمتر از قیمت های روز دنیا است

*از نظر قیمتی چقدر با قیمتهای روز دنیا فاصله داریم؟
به دلیل پایین بودن نرخ انرژی در کشور که همه دولتهای ما همیشه حمایت کرده اند و همچین به دلیل پایین بودن نرخ دستمزد قیمت تمام شده دستگاه های تولیدی ما پایین تر از دیگر کشورها است. همانطور که می دانید قبل از اینکه شرایط نرخ ارز بوجود بیاید واردات ماشین آلات حوزه کشاورزی همزمان با تولید داخل انجام می شد اما پس از آن اختلاف فاحش قیمت بین تولید داخل و تولیدات خارج از کشور به این قضیه کمک کرد که اینجا بر عکس شود. به این معنا که با توجه به هزینه هایی که صورت می گیرد الان قیمت ماشین آلات کشاورزی داخلی کمتر از قیمت های روز دنیا است. به طوری که در ماشین الات ساده مثل گاو آهن ساده اگر شرکتی آن را به نرخ هزار دلار بفروشد مشابه این کالا در کشوری مثل ترکیه باید با نرخ ۲هزار و ۸۰۰ تا ۳هزار دلار خریداری کند.

منتها چیزی که الان کمی کار را سخت می کند این است که شرایط خاصی که در کشور حاکم شد و بحث تحریم ها موجب شد دسترسی ما به بانک های خارج، نقل و انتقال پول و غیره هزینه ها را بالا برد. در حالی که تا پیش از تحریم ها هزینه ها بسیار پایین تر در می آمد و بازار واردات بسیار روان تر انجام می شد. الان مشابه این امر در حوزه لوازم خانگی هم رخ داد؛ یعنی در حالی که اختلاف قیمت به دلیل قیمت مواد اولیه وجود دارد اما هر میزان که نیاز باشد لوازم خانگی ایرانی در بازار وجود دارد. اگرچه باید پذیرفت که در مسائل کیفیتی هنوز هم جای کار داشته باشیم اما در حوزه ماشین الات کشاورزی هم تجهیزات به میزان لازم در بازار هست و هم از نظر کیفی تولیدات داخل وضعیت خوبی دارد.

*در حال حاضر اصلی ترین درخواست و انتظار تولیدکنندگان این بخش چیست؟
شاید یکی از نیازهای اصلی خود شرکت ها که باید فکری به حال آن شود تامین مواد اولیه شرکت ها، در حوزه مقاطع فولاد است آن هم با قیمتهایی که خود دولت عرضه می کند. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد نوع خاصی از یک مقطع فولادی را خریداری کند باید در بورس اقدام به خرید کند و میزان خرید نیز باید بالای ۱۱۰ تن باشد و پس از گذشته ۳ ماه کالای خود را دریافت کند.

این در حالی است که ممکن است یک شرکت نیاز داشته باشد که از ۵ نوع مقطع یک کالا استفاده کند؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت یک شرکت این توان مالی را داشته باشد که برای این ۵ نوع مقطع پنج ۱۱۰ تن خریداری کند. لذا اگر راهی پیدا شود برای تامین مقاطع فولادی شرکت ها، با قیمت واقعی و قیمتی که تولیدکنندهای فولاد می دهند می تواند بر کاهش و یا ثبیت قیمت ها کمک کننده باشد.

وقتی جنگی در منطقه رخ می دهد نرخ بیمه ها و هزینه ها بالا می رود و متعاقبا بر بازار ماشین آلات و ادوات کشاورزی نیز اثر می گذارد

*از نگاه شما جنگ روسیه و اوکراین می تواند بر بازار ماشین آلات و ادوات کشاورزی ما چه تاثیراتی خواهد گذاشت؟
مطمئنا وقتی جنگی رخ می دهد مستقیم یا غیر مستقیم بر همه موضوعات از جمله بحث صنایع کوچک و متوسطی همچون ماشین الات کشاورزی اثر می گذارد؛ به این معنا که وقتی جنگی در منطقه رخ می دهد نرخ بیمه ها و هزینه ها بالا می رود و برخی جاها ممکن است مسدود شود. با توجه به اینکه ما خود همیشه بسیاری مشکلات در حوزه نقل و انتقالات پول داریم بنابراین این جنگ نیز قطعا تاثیر دارد. چرا که ممکن است یک کالا که تا به حال به طور مستقیم از مسیری می آمده تا به کشور برسد الان با وقوع جنگ آن مسیر نا امن شود و لذا نرخ بیمه ها بالا برود و یا کلا از مسیر طولانی تری باید کالا برسد و طبیعتا هزینه ها بالا می رود. از سوی دیگر کشور اوکراین یکی از صادرکنندگان مقطع فولاد است حال اگر قرار باشد همین مقطع فولاد متوقف شود یقینا در کشورهایی که مصرف کننده اش هستند اثرگذار است.

سخن پایانی ...
امیدوارم به شرایطی برسیم که تولید کننده و تامین کننده ما بتواند با فراغ خاطر حداقل برنامه ریزی های ۶ماهه تا یک ساله برای خود داشته باشد تا هم تامین نظر بازار را بکند و هم رضایت مشتری راجلب کند. در این راستا اگر اصلاحی در شرایط فعلی اتفاق بیفتد شاید برنامه ریزی هم بتوان کرد.

کد خبر: ۱۳۸٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha