۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
کمبود تراشه و نیمه هادی در خودروسازی‌ها تکراری است| چین در حال انحصارسازی اجزای الکترونیکی
یک تولید کننده قطعات خودرو در گفتگو با «بازار»:

کمبود تراشه و نیمه هادی در خودروسازی‌ها تکراری است| چین در حال انحصارسازی اجزای الکترونیکی

کوچه مشکی تولید کننده قطعات الکترونیکی، گفت: بحث کمبود تراشه ها و نیمه هادی ها که ایجاد شد، از دید فعالان صنعت الکترونیک موضوع جدیدی نیست و در تاریخ الکترونیک بارها به صورت مقطعی رخ داده است.

بازار؛ گروه خودرو: هفته گذشته گزارشی در خصوص تشدید کمبود تراشه و نیمه هادی ناشی از جنگ روسیه با اوکراین منتشر کردیم. هرچند طی دوسال گذشته «بازار» گزارش های متعددی از وضعیت تامین تراشه در زنجیره تامین جهانی خودروسازان منتشر کرده بود. گزارش های که خودروسازان داخلی کمبود و ضعف مدیریتی خود را به گردن کمبود جهانی تراشه ها پس از یکسال انداختند. حال ظاهرا به نظر می رسد که چین به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ تراشه در جهان، در حال انحصاری سازی این تولیدات مطابق سیاست های تولیدی و البته صنعتی خود است. چین می خواهد صنایع دنیا را وادار به استفاده از اجزا الکترونیکی مهم مطابق سخت افزار و نرم افزارهای خود کند که انحصار سایر کشورها را بکشند. البته باید دید که جنگ صنعتی چین منجربه توسعه تکنولوژیکی این کشور با سایر صاحبان فناوری خواهد شد. برای بررسی موضوع کمبود تراشه از زمان شیوع کرونا با توحید کوچه مشکی تولید کننده قطعات الکترونیکی به گفت و گو پرداختیم.

بحث کمبود تراشه ها و نیمه هادی ها که ایجاد شد، از دید فعالان صنعت الکترونیک موضوع جدیدی نیست و در تاریخ الکترونیک بارها به صورت مقطعی رخ داده است

* چرا صنعت خودروسازی جهان پس از شیوع کرونا با مشکل تولید تراشه مواجه شد؟
نمی توان گفت این موضوع فقط یک عامل دارد، بحث عرضه و تقاضا به ویژه در بازار الکترونیک و نیمه هادی ها طی دو یا سه سال گذشته در چین تغییراتی کرده است. شنیده ها حاکی از آن بود که تقاضا برای تراشه و نیمه هادی ها در زمینه های از صنعت الکترونیک زیاد شد. به بیانی بهتر اولویت های تولید و تقاضا در کشور چین تغییر کرد. این مساله سبب شد نیمه هادی ها و تراشه ها یا سایر قطعات الکترونیکی با کمبود مواجه شوند. این مساله سبب شد که کارخانجات قطعات مذکور را به صورت پیش فروش ارائه می دادند. از سوی مواداولیه براساس تقاضا تراشه ها در کشور چین با کاهش همراه شد، این موضوع سبب عدم بالانس میان عرضه و تقاضا در بازار شد. بحث کمبود تراشه ها و نیمه هادی ها که ایجاد شد، از دید فعالان صنعت الکترونیک موضوع جدیدی نیست و در تاریخ الکترونیک بارها به صورت مقطعی رخ داده است. اما برخی از قطعات و المان های الکترونیکی درحال تغییر هستند که به طراحی و تولید مخصوص چین تبدیل می شوند، به عبارتی دیگر صفرتاصد تکنولوژی مخصوص چینی ها می شود. این مورد نیز توانسته تاثیراتی روی کمبود داشته باشد و مجدد تکرار کنم این مساله از دید ما مقطعی و بزودی مرتفع خواهد شد.

کمبود تراشه ونیمه هادی در خودروسازی ها تکراری است| چین در حال انحصاری سازی اجزای الکترونیکی

* این موضوع صحت دارد که چین تنها تولید کننده تراشه در جهان است و قیمت تراشه از سال گذشته تاکنون چه مقدار افزایش یافته است؟
اگر فرض کنیم کشور چین صرفا تولید کننده انحصاری تراشه ها است، اینگونه نیست. بسیاری از کشورها در اروپا، آسیا یا سایر قاره ها تراشه و نیمه هادی تولید می کنند. اما ممکن است صنایع مصرفی این قطعات خاص تر باشد که هزینه کالاهای مجهز به تراشه ها و نیمه هادی های مذکور در تولید اگر بالا باشد، بازار محصولات با چالش مواجه نمی شود. طی دو ساله گذشته در کشور چین قیمت ارزی کالاها افزایش یافته است، هزینه مواداولیه این قطعات نیز در چین افزایش یافته است.

وضعیت در برخی از قطعات الکترونیکی در چین چنان با چالش مواجه شد که قیمت آن ها شش تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است

* مشخصا می توانید اشاره کنید که در چین بها تراشه ها چند درصد افزایش یافته است؟
در پاسخ به این سوال به جای درصد باید گفت چند برابر شده است، وضعیت در برخی از قطعات الکترونیکی در چین چنان با چالش مواجه شد که قیمت آن ها شش تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است. برخی از اجزا الکترونیکی پنج تا صد درصد افزایش یافت، قیمت این قطعات چنان رشد کرد که برای تولیدات داخل کشور مجبور شدیم از تراشه ها و نیمه هادی های مخصوص چین که بها پایین تری داشتند، استفاده کنیم.

در تولید برخی از کالا ها بحث توجیه اقتصادی مطرح است، در برخی دیگر از محصولات عدم دسترسی و نبود تکنولوژی ساخت وجود دارد

* چرا خودروسازان و قطعه سازان داخلی هیچگاه به سمت تولید تراشه در کشور پیش نرفتند؟
این موضوع را نمی توان فقط از یک بعد پاسخ داد، در تولید برخی از کالا ها بحث توجیه اقتصادی مطرح است. در برخی دیگر از محصولات عدم دسترسی و نبود تکنولوژی ساخت وجود دارد، مسائل عدیده ای در تولید محصولاتی که در کشور امکان ساخت آن وجود ندارد، دخیل است.

* دلیل ضعف اصلی خودروسازان ایرانی در بحث الکترونیک خودروها چیست؟
نمی توان گفت فقط ضعف وجود دارد، در هر محصولی نقاط قوت و ضعف وجود دارد. مساله ای که وجود دارد این هست که این صنعت در حال توسعه بوده و نیاز به رشد دارد. این مورد فقط مربوط به خودروسازی نیست و در صنایع دیگر نیز دیده می شود. هرچند که در برخی از صنایع کم لطفی در زمینه کیفیت دیده می شود. البته گاهی محدودیت تامین مواد اولیه سبب این مساله می شود و مشتری تصور دارد که تولید کننده کم می گذارد. هرچند تولیدکنندگان باید به دنبال اطلاع رسانی در این خصوص به مشتریان باشند.

* دلیل اصلی ضعف الکترونیکی خودروهای داخلی چیست وبه کیفیت قطعات برقی این محصولات چه نمره ای می دهید؟
اگر زمانی کیفیت محصولی افت پیدا می کند، صنعتگر دسترسی به مواداولیه باکیفیت نداشته است. افت کیفیت قطعات الکترونیکی فقط به مواداولیه و اجزا آن مربوط است، زیرا قطعات الکتریکی مونتاژ شده اجزای دیگر است.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha