۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
افزایش ۲ درصدی قیمت پلاتین در پی تحریم گسترده روسیه| افزایش قیمت ادامه خواهد داشت
تحلیل بازار فلزات گرانبها؛

افزایش ۲ درصدی قیمت پلاتین در پی تحریم گسترده روسیه| افزایش قیمت ادامه خواهد داشت

در پی تشدید تحریم های اقتصادی روسیه، قیمت پلاتین در روز جمعه افزایش یافته و ۲.۰۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

به گزارش بازار، قیمت پلاتین در روز جمعه افزایش یافت و تا زمان نگارش این مطلب، ۲.۰۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. به گفته کارشناسان، این افزایش قیمت، درست مانند طلا، به دلیل تشدید درگیری ها میان روسیه و اوکراین رخ داده که ناشی از گسترش تحریم های غرب علیه روسیه و در نمتیجه کاهش عرضه برخی فلزات گرانبها در بازار شده است.

اکنون با تشدید تحریم های اقتصادی علیه روسیه، شرکت های بزرگ عرضه کننده فلزات گرانبها و همچنین شرکت های معدن کاوی بزرگ این کشور تحت فشاری بی سابقه قرار داشته و هر روز از حضور آنها در باازرهای جهانی کاسته می شود.

به عنوان مثال، در بریتانیا، پلی متال و اِوراز قرار است روز دوشنبه از فهرست FTSE ۱۰۰ خارج شوند، چراکه بیش از دو سوم ارزش سهام آنها در این کشور سقوط کرده و تقریبا در معرض ورشکستگی قرار دارند. از سوی دیگر، بازارهای جهانی از کالاهای روسی استقبال نکرده و فروش شرکت های این کشور در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته است.

گفتنی است، سی و یک شرکت روسی با ارزش مجموع ۴۶۸ میلیارد پوند در بورس اوراق بهادار لندن فهرست شده اند. یکی از شرکت‌های مورد توجه، نوریسک نیکل (Nornickel) است، شرکتی که بخشی از آن متعلق به UC Rusal روسیه بوده و ۱۰ درصد از تولید جهانی معدن پلاتین را به خود اختصاص می‌دهد. گسترش تحریم‌ها می‌تواند به این معنا باشد که فروش این دست شرکت ها در بازارهای جهانی به مراتب سخت تر از گذشته و شده و با افت فروش گسترده مواجه خواهند شد.

چشم انداز قیمت پلاتین

افزایش ۲ درصدی قیمت پلاتین در پی تحریم گسترده روسیه| افزایش قیمت ادامه خواهد داشت


افزایش قیمت روز جمعه پلاتین، منجر به عبور قیمت این فلز از مقاومت ۱۰۹۸.۳۳ دلار شده است. برای تایید شکست و حرکت قیمت به سمت مقاومت ۱۱۱۹.۰۷ دلار که اخیراً در ۲۴ فوریه با آزمایشی نا موفق روبرو شد، افزایش سه درصدی قیمت لازم است. اگر این مقاومت نیز از بین برود، آنگاه ۱۱۴۷.۹۴ (کمترین سطح قیمت بین ۲۶ مارس تا ۴ ژوئن ۲۰۲۱) پس از این شکست جدید به هدف فوری تبدیل خواهد شد.

با این حال، باید به پرچم صعودی تکمیل شده و نقطه تکمیل آن در مقاومت ۱۱۱۹.۰۷ اشاره کرد. اگر گاوها نتوانند نزول ۱۰۹۸.۳۳ دلاری را مهار کنند، ۱۰۶۴.۰۵ دلار یک هدف بالقوه به سمت جنوب خواهد بود. همچنین در ادامه این مسیر، ۱۰۳۲.۴۷ (۱۳ اوت تا ۳ سپتامبر ۲۰۲۱) دلار در صورت ادامه نزول، یک هدف نزولی دیگر برای خرس ها تشکیل می دهد.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha