۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
معادن سمنان ظرفیتی ویژه برای جهش تولید هستند/ ضرورت تسهیل شرایط فرآوری معادن
یک کارشناس مسائل اقتصادی:

معادن سمنان ظرفیتی ویژه برای جهش تولید هستند/ ضرورت تسهیل شرایط فرآوری معادن

سمنان- یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیم معدنی است، گفت: این ظرفیت‌ها همگی می‌توانند جهش تولید را در این استان مستعد رقم بزنند.

علی‌رضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه استان سمنان دارای ۶۴۰ معدن ثبت‌شده است، تأکید کرد: بسیاری از ظرفیت‌های معدنی استان سمنان در کشور و حتی منطقه یگانه هستند و از این منظر می‌توان بر روی آن‌ها در راستای جهش تولید حساب ویژه‌ای باز کرد.

وی با بیان اینکه معادن استان سمنان می‌توانند در زمینهٔ اشتغال‌زایی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند، ابراز کرد: استان سمنان ۵۰ هزار حقوق‌بگیر در بخش صنعت و معدن دارد که با خانواده‌هایشان چیزی حدود یک‌ششم یا یک‌پنجم مردم کل استان سمنان را شامل می‌شوند.

کمبود آب و زیر ساخت ها

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سمنان از ظرفیت‌های صنعتی و معدنی کم‌نظیر و مطلوبی برخوردار است، گفت: این ظرفیت‌ها به‌خصوص در شرق استان که هاب معادن فلزی است، بیشتر به چشم می خورد.

صالحیان بیان کرد: طبق اعلام صمت بیش از ۴۲ نوع ماده معدنی از معادن سمنان استخراج می‌شود و این استان از لحاظ استخراج مواد معدنی رتبه ششم و در شاخص تعداد معادن رتبه پنجم کشور را دارد لذا این ظرفیت‌ها نشان دهنده اهمیت کار در حوزه معادن و نگاه ویژه به جهش تولید هستند.

وی خواستار حمایت از واحدهای معدنی به‌خصوص واحدهای فرآوری معادن شد و تأکید کرد: عمده مشکلات این واحدها گرانی دستگاه های فرآوری، افزایش نرخ ارز، ترخیص دستگاه ها، کمبود آب، زیرساخت هایی مانند جاده و گاز و ... به‌خصوص کاغذ بازی و بروکراسی عجیب و غریب در استان سمنان است که مسئولان باید آن‌ها را رفع کنند.

بروکراسی کاهش یابد

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: وقتی یک سرمایه گذار برای مثال در زمینهٔ فرآوری مس عباس آباد میامی به میدان بیاید باید ۴۰ روز را معطل دریافت استعلام ها و ... شود در حالی که این مدت وی را آزار داده و این سرمایه گذار از منطقه بیرون می رود لذا باید شرایط را تسهیل کرد تا جهش تولید رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار بازار، ۴۰ درصد گچ، ۶۰ درصد نمک، ۹۵ درصد سلستین، ۹۵ درصد زئولیت، ۱۵ درصد سولفات سدیم، ۱۵ درصد زغال سنگ و ۲۰ درصد کرومیت کشور در سمنان وجود دارد و سالانه نزدیک به ۱۶ میلیون تن مواد معدنی در استان استخراج می شود.

کد خبر: ۱۳٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha