۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کلاف سردرگم مسکن مهر در آذربایجان غربی| تعاونی‌ها بدعهدی کردند
بازار گزارش می‌دهد؛

کلاف سردرگم مسکن مهر در آذربایجان غربی| تعاونی‌ها بدعهدی کردند

ارومیه- با گذشت نزدیک به ۱۴ سال از اجرای طرح مسکن مهر در آذربایجان غربی و بسته شدن پرونده این طرح هنوز متقاضیان زیادی هستند که نتوانسته مسکن خود را تحویل بگیرند.

بازار؛ گروه استان ها: بلاتکلیفی برخی متقاضیان مسکن مهر با گذشت بیش از یک دهه از اجرای این طرح ناقص در استان همچنان تداوم دارد و در این میان بدعهدی بری تعاونی ها در کنار تعلل مسئولان موجب شده این طرح به کلاف سردرگم تبدیل شود.

مسکن مهر در اواخر دولت نهم بارقه امید در دل اقشار کم‌درآمد برای صاحب‌خانه شدن روشن کرد، در ابتدا روند اجرای این پروژه که قرار بود ۵۲هزار نفر را در آذربایجان غربی صاحب خانه کند، روند اجرایی خوبی داشت ولی پس از مدتی مشخص شد بسیاری از اراضی واگذار شده برای ساخت مساکن مهر معارض دارند و پای پرونده مسکن مهر استان به دادگاه و قوه قضاییه باز شد.

عدم همکاری شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله آب، برق و گاز در واگذاری انشعابات به واحدهای مساکن مهر و از سوی دیگر مشکل محوطه‌سازی و آسفالت معابر، نبود فضای آموزشی و بهداشتی سبب شد تا موجی از نارضایتی در بین متقاضیان ایجاد و تعدادی از این متقاضیان از صاحب‌خانه شدن ناامید و از مسکن مهر انصراف دهند و تعداد دیگر نیز به اجبار در واحدهایی که از انشعاب آب، برق و گاز برخوردار نبود سکونت یابند.

اما با طولانی شدن زمان اتمام این واحدها و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، هزینه تمام شده مساکن مهر نیز افزایش یافت و تعاونی‌ها عملا از ادامه روند اجرایی بازماندند و از سوی دیگر مردم نیز تمایلی به پرداخت وجه اضافی نداشتند و از سوی دیگر مسئولان نیز تمایلی به خلع ید تعاونی‌های متخلف نداشتند، که تمام عوامل دست به دست هم دادند تا با گذشت بیش از یک دهه با وجود وعده مسولان، این واحدها به اتمام نرسند.

کلاف سردرگم مسکن مهر در آذربایجان غربی| تعاونی‌ها بدعهدی کردند

متقاضیان بلاتکلیف مانده اند
در حال حاضر واحد مسکن مهر تعاونی چهار شهرستان نقده بیش از ۱۴ سال است هنوز به اتمام نرسیده و با وجود پیشرفت ۹۶ درصدی مالکان هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته و بلاتکلیف مانده اند.

رئیس دادگستری نقده در خصوص انتقادات مالکان مسکن مهر نقده در زمینه بلاتکلیفی تحویل واحدهای مسکونی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با وجود پیشرفت ۹۶درصدی در ساخت واحدهای مسکن مهر تعاونی شماره چهار نقده، مالکین هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته اند.

در حال حاضر واحد مسکن مهر تعاونی چهار شهرستان نقده بیش از ۱۴ سال است هنوز به اتمام نرسیده و با وجود پیشرفت ۹۶ درصدی مالکان هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته و بلاتکلیف مانده اند

محمد پاشایی با بیان اینکه عملیات اجرایی مسکن مهر تعاونی شماره ۴ در نقده از سال۸۶ آغاز شده است در حال حاضر مالکین با وجود پیشرفت ۹۶درصدی طرح واحدهای خود را تحویل نگرفته اند، افزود: نبود انشعابات برق و گاز و عدم تکمیل آورده اعضا بخشی از مشکلات پیش روی این طرح است.

وی گفت:هیئت مدیره مکلف شدند تا در اسرع وقت نسبت به رفع موانع و انجام تعهداتشان اقدام کنند و واحدها را تحویل اعضا دهند همچنین از اعضای محترم در خواست می شود برای تسریع در تحویل واحدهایشان نسبت به تامین مانده بدهی هایشان اقدام کنند.

پاشایی تخفیف ۲۵درصدی شهرداری در صدور عدم خلافی و پایان کار، همکاری شرکت گاز و تسریع در عملیات گازرسانی، تقسیط تسهیلات اعضا در اسرع وقت توسط بانک صادرات، تقبل برخی هزینه ها از سوی اداره کل راه و شهرسازی از محل یارانه دولتی برای تکمیل واحدها و تهیه ۱۳تابلوی برق و تکمیل واحدهای مانده ظرف ۴۵روز توسط هیئت مدیره از دیگر راهکارهای حل این مشکل است.

کلاف سردرگم مسکن مهر در آذربایجان غربی| تعاونی‌ها بدعهدی کردند

زیرساخت های آموزشی و بهداشتی در مساکن مهر فراهم نیست
حسین قلیپور از ساکنان مسکن مهر گلشهر ارومیه در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: با توجه به طولانی شدن زمان تحویل مسکن مهر، تعدادی از متقاضیان، واحدها را ناقص تحویل گرفتند به طوری که برخی حتی فاقد انشعاب گاز، آب و برق بودند.

وی ادامه داد: کیفیت واحدهای مسکن مهر نیز جای بحث دارد و از سوی دیگر کمبود فضای سبز، نبود امکانات فرهنگی و آموزشی از دیگر مشکلاتی است که در مساکن مهر با آن مواجه هستیم.

زهرا صادقی از دیگر ساکنان مسکن مهر در گلشهر ارومیه نیز با گلایه از مشکلات مساکن مهر با بیان اینکه اجاره منزل در ارومیه افزایش زیادی دارد، گفت: متاسفانه برخی معتقد هستند مساکن مهر گلشهر در بهترین منطقه ارومیه قرار دارد از نظر زیباسازی و بصری اصلا خوشایند نیست و از سوی دیگر این واحدها در کوه پایه احداث شده است.

وی با بیان اینکه زیرساخت های رفاهی، آموزشی و حتی بهداشتی با توجه به دور بودن مساکن مهر از داخل شهر به درستی فراهم نیست، گفت: طولانی شدن روند ساخت و نیز بالا بودن اجاره مسکن مالکان را مجبور کرده با این مشکلات واحدها را تحویل بگیرند اما انتظار داریم مسئولان به مشکلات این مناطق نیز رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه حتی خدمات اینترنتی نیز در این منطقه ضعیف است، گفت: با وجود جمعیت بالای ساکن در این منطقه تحت هیچ شرایطی فضای سبز و محل بازی کودکان و نوجوانان، فضای آموزشی و درمانگاه در نظر گرفته نشده است.

کلاف سردرگم مسکن مهر در آذربایجان غربی| تعاونی‌ها بدعهدی کردند

یک هزار و ١٠٠ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای تکمیل مساکن مهر
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص عدم تکمیل طرح مسکن مهر در برخی مناطق استان گفت: افزون بر یک هزار و ١٠٠ میلیارد ریال کمک بلاعوض به منظور آماده سازی، محوطه سازی، اجرای خدمات روبنائی و تکمیل نواقص و کارهای باقیمانده در پروژه های طرح مسکن مهر استان اختصاص یافته که با پرداخت بخشی از آن اعتبار تعداد بیش از ۶٧٠ واحد مسکن مهر تکمیل و مورد بهره برداری مالکین واحدهای مسکونی قرار می گیرد.

یک هزار و ١٠٠ میلیارد ریال کمک بلاعوض به منظور آماده سازی، محوطه سازی، اجرای خدمات روبنائی و تکمیل نواقص و کارهای باقیمانده در پروژه های طرح مسکن مهر استان اختصاص یافته است

سیدمحسن حمزه لو افزود: با وجود اینکه پرونده مسکن مهر در استان بسته شده و مجموعه راه و شهرسازی به تعهدات خود عمل کرده است، ولی با جذب اعتبار فوق و تا کنون تزریق بیش از ١٠٠ میلیارد ریال به پروژه های باقیمانده مسکن مهر از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن، کارهای باقیمانده واحدهای مسکن مهر من جمله اجرای آسانسور و سایر نواقصات، تکمیل و تحویل متقاضیان شد.

وی به همکاری با شهرداری‌های استان در بحث خدمات روبنایی مساکن مهر اشاره کرد و افزود: امسال ٢٢٧ میلیارد ریال قیر رایگان برای بهسازی و آسفالت معابر دسترسی مساکن مهر در شهرهای مختلف کمک شده است.

کلاف سردرگم مسکن مهر در آذربایجان غربی| تعاونی‌ها بدعهدی کردند

۵۰۰۰ مسکن مهر ۲ سال گذشته در آذربایجان غربی افتتاح شده است
حمزه لو با اعلام اینکه در دو سال گذشته ۵ هزار مسکن مهر افتتاح شده، تصریح کرد: براساس عملکرد حوزه مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان افزون بر ۴٠٠ میلیارد ریال از محل یارانه‌های بخش مسکن و ۴۵ میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی به منظور مساعدت در ارتقای کیفیت زندگی و تکمیل محوطه‌سازی و آماده‌سازی مساکن مهر پرداخت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی همچنین در خصوص آخرین وضعیت مسکن در استان افزود: مساحت بافت ناکارآمد استان ۶ هزار و ۵٨٨ هکتار است که ۵٢۴ هزار و ۴٧۴ خانوار در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند که برای ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت ناکارآمد ٣٠ پروژه بازآفرینی با میانگین پیشرفت اجرایی ٨٣ درصد به ارزش ۵١٧ میلیارد ریال اجرا شده است.

حمزه‌لو، احداث مدرسه ١٢ کلاسه، خانه سلامت، خانه محله، تأمین روشنایی معابر، احداث خانه سلامت، کتابخانه عمومی، سالن ورزشی را از جمله پروژه‌های بازآفرینی شهری برشمرد و ادامه داد: سهیمه قیر رایگان بازآفرینی شهری برای بهسازی و آسفالت معابر محلات هدف به ارزش ۴٠٠ میلیارد ریال برآورد می شود.

وی به ضرورت ایجاد وحدت رویه در فرآیند احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری و تعیین محدوده‌های مشخص تاکید کرد و گفت: طرحهای بهسازی و نوسازی در چهارچوب طرحهای توسعه شهری اعم از جامع و تفصیلی با رعایت اصول شهرسازی، فنی و معماری تهیه می‌شود.

کلاف سردرگم مسکن مهر در آذربایجان غربی| تعاونی‌ها بدعهدی کردند

۹۳هزار خانوار در طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان غربی ثبت نام کرده اند
حمزه‌لو یادآور شد: این طرح‌ها دربرگیرنده کاربری‌های جدید و موردنیاز محدوده معینی از بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری بوده و اجرای آنها متضمن تأمین خدمات عمومی و زیرساخت‌های شهری از قبیل شبکه‌های دسترسی و گسترش خدمات شهری، فضای سبز و دیگر نیازمندی های شهری است.

دبیر شورای مسکن آذربایجان‌غربی در خصوص پیشرفت نهضت ملی مسکن تصریح کرد: میزان اراضی تأیید شده برای برنامه چهار ساله از طریق الحاق، تغییر کاربری و مسکونی به مساحت ۴هزار و ۴٢۶ هکتار اعلام می شود و تا به امروز ٩٣ هزار و ١۴۸ خانوار در نهضت ملی مسکن ثیت نام کرده اند.

حمزه‌لو از تفاهم نامه و همکاری با دستگاه های متولی جهت تأمین ٢ هزار و ٨۵ واحد مسکن خبر داد و افزود: همجنین به موجب توافق و دستورالعمل «خرید، معاوضه و تهاتر اراضی» اولیه بین اداره کل راه و شهرسازی و مالکان شخصی زمین مقرر شده پس از طی مراحل قانونی به محدوده شهری الحاق و سهم مالکان و دولت برابر توافق واگذار شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه سهمیه ابلاغی استان از نهضت ملی مسکن تولید سالانه ۴۴ هزار و ٧۴١ واحد مسکونی تعیین شده است، یادآور شد: ۲۴ هزار هکتار اراضی دولتی برای اجرای این طرح‌ ملی در داخل حریم تامین شده است، سهم ابلاغی آذربایجان‌غربی از قانون جهش تولید مسکن ١٧٨ هزار و ٩۶٢ واحد تعیین شده است.

کلاف سردرگم مسکن مهر در آذربایجان غربی| تعاونی‌ها بدعهدی کردند

مشکلی بابت تامین اراضی برای ساخت مسکن در آذربایجان غربی نداریم
وی با بیان اینکه برای توسعه ساخت‌ و ساز در بخش مسکن باید مشوق‌های لازم را در نظر گرفت، گفت: مشکلی از بابت تامین اراضی برای ساخت مسکن در آذربایجان غربی وجود ندارد و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در سریعترین زمان ممکن زمین های مورد نظر را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند.

مشکلی از بابت تامین اراضی برای ساخت مسکن در آذربایجان غربی وجود ندارد و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در سریعترین زمان ممکن زمین های مورد نظر را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به وضعیت بخش مسکن استان می‌توان با تعیین تکلیف اراضی تصرفی و شناسایی ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی، حجم قابل توجهی از چشم‌انداز تولید مسکن برای مدت مشخص در استان را تحقق داد.

حمزه‌لو افزود: در اجرای قانون جهش تولید، مشکل تامین زمین وجود ندارد و با مساعدت دستگاه قضایی، اراضی ملی و دولتی در داخل حریم از منابع طبیعی تحصیل شده است.

با گذشت این سالها مسکن مهر به عنوان پروژه ناموفق در پیشانی عملکرد دولت دوازدهم قرار گرفت و با شروع دولت سیزدهم، انتظار می‌رود علاوه بر رفع نواقص دولت دوازدهم در مسکن مهر، مسکن ملی با قوت هر چه تمام‌تر آغاز و از ابتدای آغاز طرح، علاوه بر اختصاص زمین‌های مناسب برای ساخت و ساز، کار ساخت و ساز به تعاونی‌های مسکن موفق استان واگذار شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      سلام ما هم متقاضی مسکن مهر پردیس تهران فاز ۱۱زون دو هستیم که بعد از ۱۱سال واحدها رو تحویل نگرفتیم بد عهدی ها بیشماره