۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
ثبات نسبی قیمت ها در بازار ارز به دلیل کاهش میزان تقاضا| دلار در کانال ۲۵ هزار تومان آرام گرفت
«بازار» از نرخ ارز در روزهای پایان سال گزارش می دهد

ثبات نسبی قیمت ها در بازار ارز به دلیل کاهش میزان تقاضا| دلار در کانال ۲۵ هزار تومان آرام گرفت

کارشناسان می گویند؛ نرخ تعادلی دلار بین ۲۴تا ۲۶ هزار تومان است و اگر توافقی در مذاکرات انجام شود یا نشود قیمت این کالا باید در این محدوده تثبیت شود، قیمتی که دلار آزاد را به دلار دولتی نزدیک کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه این روزها قیمت ارز در بازار به اخبار مثبت و منفی چگونگی روند مذاکرات برجام در وین گره خورده است اما بانک مرکزی نباید گوش به زنگ چنین اخباری باشد بلکه با برنامه ریزی درست و راهکارهای اصولی در مسیر ساماندهی بازار و تلاش برای تثبیت نرخ ارز به قیمت منطقی و واقعی گام بردارد.

قیمتی که با واقعیات اقتصادی همسو باشد و طوری نشود بازار آزاد با رشد قیمت ارز صرافی ها که هر روز توسط بانک مرکزی تعیین و ابلاغ می شود به گرانی این کالا دامن زند، چرا که به گفته اقصاددانان هر چه قیمت ارز در صرافی ها بیشتر شود، قیمت ها نیز در بازار آزاد به تبعیت آن روندی افزایشی به خود می گیرند، درچنین شرایطی مدیریت قیمت ها از سوی بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز صرافی ها مهم به نظر می رسد که باید به این موضوع توجه ویژه شود.

به گفته کارشناسان افت قیمت ارز حتی با برداشته شدن تحریم ها در پی انجام توافقات برجامی طوری نیست که دلار به حدود ۲۰ هزار تومان برسد، زیرا قیمت ارز باید با واقعیات اقتصادی همخوانی داشته باشد

قیمت ارز باید بر گرفته از واقعیات اقتصادی باشد
البته قیمت ها در بازار ارز مدتی است نوسانی است و هر از چند گاهی بالا و پایین می شود، این افت و خیز قیمت در بازار ارز که ناشی از عوامل متعددی است نیازمند سیاست گذاری هایی است تا چنین بازاری خیلی وابسته به عوامل و مسائل خارجی نباشد. به طور مثال بازار ارز چند ماهی است به شدت از اخبار مذاکرات متاثر می شود از طرفی خیلی ها منتظرند که در صورت حذف تحریم ها و انجام توافقات هسته ای قیمت ارز به یک باره در بازار سقوط کند در حالی که به گفته کارشناسان افت قیمت ارز حتی با برداشته شدن تحریم ها در پی انجام توافقات برجامی طوری نیست که دلار به حدود ۲۰ هزار تومان برسد، زیرا قیمت ارز باید با واقعیات اقتصادی همخوانی داشته باشد.

حال از آنجایی که همه بازارها از نرخ ارز تبعیت می کنند و قیمت کالا و خدمات با نرخ روزانه ارز دچار تغییر می شوند، بنابراین نباید این بازار بدون مدیریت صحیح به حال خود رها شود و یا با کوچکترین خبری دچار افت و خیز شود بلکه سیاست گذاری ها و تصمیم گیریهای اصولی در این بازار طوری باشد که بازار ارز روال عادی خود را طی کند. هر چند طبیعی است که مسائل سیاسی و بین المللی همیشه تاثیر خود را بر روی قیمت ارز در بازار به جای می گذارند اما توجه به شاخص های کلان اقتصادی چون تلاش برای کاهش نرخ تورم، توجه به رونق تولید و رایزنی های اقتصادی با هدف توسعه صادرات رویکردی است که می تواند زمینه ساز تعادل قیمت این کالا در بازار شود.

حمله روسیه به اوکراین نیز که آثار آن در بازارهای بین المللی نمایان می شود می تواند بر قیمت بازار ارز تاثیرگذار شود. به طور مثال قیمت نفت در پی تنش بین روسیه و اروپا سیر صعودی به خود گرفته است که این موضوع می تواند درآمدهای ارزی کشور را افزایش و به دنبال آن قدرت مانور دهی بانک مرکزی در بازار ارز را بیشتر کند

ارز باید تابع اقتصاد کشور باشد نه اقتصاد از تغییر قیمت ارز تبعیت کند
شاهین شایان آرانی، کارشناس بازار در گفتگو با «بازار» درباره علل و تداوم نوسانی بودن قیمت ها در بازار ارز، گفت: بازار ارز به دلیل انجام مذاکرات برجام مدتی است بلاتکلیف بوده و این آشفتگی و نوسان قیمت، برگرفته از سیاست گذاری و مسائل کلان اقتصادی کشور نیست بلکه هیجانی است که فضای بازار را ملتهب و تحت تاثیر قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند نرخ ارز بر اقتصاد کشور بخصوص بازار تاثیرگذار است اما به نظر می رسد نباید کل اقتصاد تحت تاثیر این کالا قرار گیرد بلکه تصمیمات و برنامه ریزیهای درست و اصولی در بخش های اقتصادی طوری باید باشد که ارز تابع مسائل اقتصادی کشور شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نوسان قیمت ها در بازار ارز تا سرانجام مذاکرات برجام ادامه دار خواهد بود، افزود: البته بخشی از ناآرامی قیمت ها در این بازار مربوط به مسائل برجام است چرا که مسائل دیگر چون کسری شدید بودجه دولت و حتی حمله روسیه به اوکراین نیز که آثار آن در بازارهای بین المللی نمایان می شود می تواند بر قیمت بازار ارز تاثیرگذار شود. به طور مثال قیمت نفت در پی تنش بین روسیه و اروپا سیر صعودی به خود گرفته است که این موضوع می تواند درآمدهای ارزی کشور را افزایش و قدرت مانور دهی بانک مرکزی در بازار ارز را بیشتر کند.

اگر توافقی نیز درمذاکرات برجام حاصل شود قیمت ارز شدیدا کاهشی نخواهد شد، ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان نرخ پایین ارز باید در نظر گرفته شود و از آنجایی که نرخ ارز دولتی نیز تا حدودی همین رقم است، بنابراین رساندن قیمت دلار بازار آزاد به رقم دلار دولتی و تلاش برای تثبیت آن ضرورتی است که دولت باید روی آن تمرکز کند

تلاطم قیمت ها در بازار ارز با بلاتکلیفی نتیجه مذاکرات برجام
شایان آرانی در ادامه افزود: تلاطم اخیر قیمت ها در بازار ارز ناشی از بلاتکلیفی نتیجه مذاکرات برجام بوده که البته دولت تلاش می کند برای کنترل و جلوگیری از رشد قیمت ها در پی برخی اخبار چون ادامه مذاکرات و ... فشارها در نرخ گذاری ارز بسمت پایین باشد تا قیمت ارز بی منطق در بازار سیر صعودی به خود نگیرد.

وی با بیان اینکه اگر توافقی نیز در مذاکرات برجام حاصل شود قیمت ارز شدیدا کاهشی نخواهد شد گفت: ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان نرخ پایین ارز باید در نظر گرفته شود و از آنجایی که نرخ ارز دولتی نیز تا حدودی همین رقم است، بنابراین رساندن قیمت دلار بازار آزاد به رقم دلار دولتی و تلاش برای تثبیت آن ضرورتی است که دولت باید روی آن تمرکز کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: برخی ها منتظرند که نرخ ارز با انجام توافقات برجام به شدت کاهشی شود که البته بعید به نظر می رسد قیمت دلار حتی با انجام توافقات و حذف تحریم ها به زیر ۲۳ هزار تومان برسد چرا اولا دولت در این خصوص برنامه ریزی و ملزومات خود را دارد و از طرفی چون نرخ این کالا در بودجه ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته است بنابراین نباید انتظار داشت که نرخ ارز حتی با حذف تحریم ها بشدت در بازار کاهش شود.

شرایط همه بازارها در دنیا با حمله روسیه به اوکراین پیچیده شده است و از آنجایی که روند انجام مذاکرات برجام قبل از این تنش به خوبی پیش می رفت اما چنین مسئله ای بی تردید بر انجام کامل توافقات و اجرای برجام تاثیرگذار خواهد شد و بازار ارز نیز چون چشم به راه نتایج برجام است همچنان در بلاتکلیفی می ماند

تاثیر حمله روسیه به اوکراین در روند انجام مذاکرات برجام و بلاتکلیفی بازار ارز!
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با «بازار» گفت: شرایط همه بازارها در دنیا با حمله روسیه به اوکراین پیچیده شده است و از آنجایی که روند انجام مذاکرات برجام قبل از این تنش به خوبی پیش می رفت اما چنین مسئله بی تردید بر انجام کامل توافقات و اجرای برجام تاثیرگذار خواهد شد و بازار ارز نیز چون چشم به راه نتایج برجام است همچنان در بلاتکلیفی می ماند.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که روند انجام مذاکرات برجام به دلیل مسائل بین المللی ناشی از وقوع جنگ روسیه و اکراین تا پایان سال ادامه داشته باشد، بنابراین همانطور که بازار ارز طی چند ماه اخیر به خوبی مدیریت شده است، ضروری است که سیاست گذاران ارزی و تیم اقتصادی دولت همچنان اقدامات خود را در راستای ثبات نسبی قیمت هادر این بازار حفظ کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: پیش بینی قیمت ها در بازار ارز اکنون تا حدودی سخت شده است اما با توجه به وضعیت فعلی بازار ارز و ثبات نسبی که در این بازار تا حدودی حکم فرماست، امیدواریم تا پایان سال قیمت دلار همچنان در رنج قیمتی ۲۶ هزار توان حفظ شود.

بازار ارز این روزها به نسبت سالهای گذشته شرایط نسبتا خوبی را سپری می کند چرا که معمولا در پایان هر سال تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایش می یابد. این تقاضا که به دلیل تهیه ارز برای انجام مسافرتها و یا اینکه از سوی فعالان اقتصادی برای تامین نیازهای ارزی خود بوده هم اکنون در بازار زیاد نیست

شرایط مناسب بازار ارز در روزهای پایانی سال
حاج اسماعیل تصریح کرد: البته بازار ارز این روزها به نسبت سالهای گذشته شرایط نسبتا خوبی را سپری می کند چرا که معمولا در پایان هر سال تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایش می یابد. این تقاضا که به دلیل تهیه ارز برای انجام مسافرتها و یا اینکه از سوی فعالان اقتصادی برای تامین نیازهای ارزی خود بوده هم اکنون در بازار زیاد نیست.

بنا به این گزارش، بازار ارز دیروز قبل از تعطیلی عید مبعث، آرام بود طوری که قیمت دلار از کانال ۲۶ هزار تومان با اندکی افت (۲۵ هزار ۹۷۰ تومان) در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفت. هر چند قیمت ها در بازار ارز به دلیل عدم افزایش میزان تقاضا برای این کالا در روزهای پایانی سال رضایت بخش است، اما معلوم نیست که قیمت ها در این بازار طی روزهای آینده با توجه به چگونگی تداوم روند مذاکرات برجام و نتایج آن چگونه شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha