۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۹
بازار سوت و کور راسته زرگرها در همدان| مردم دیگر تمایلی به خرید طلا ندارند
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار سوت و کور راسته زرگرها در همدان| مردم دیگر تمایلی به خرید طلا ندارند

همدان-ایام پایانی سال و در پیش بودن نوروز و برگزاری مراسم عروسی و مهمانی همواره با خود به بازار طلا رونقی می داد اما امسال خبری از جان بخشی به بازار طلای همدان نیست و راسته زرگرها در خلوتی بسر می برد.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها درحالی به ایام نوروز و دید و بازدیدها نزدیک می شویم که دو نوروز را با کرونا سر کرده ایم؛ موضوعی که روی خریدهای مردم تاثیرات بسیار و کاهش رونق بازار را در پی داشت.

سال جاری این وضعیت در حالی هنوز هم به شیوع ویروس کرونا گره خورده که گرانی ها و کاهش روند قدرت خرید مردم نیز با آن همراه شده و رونق به بازار خورد و خوراک و طلا و خرید و فروش های صورت گرفته در این عرصه بازنگشته است.

در این زمینه به بازار مظفریه همدان و راسته زرگرها به عنوان بازار طلا و جواهرات سری زدیم تا از وضعیت و حال و هوای این روزهای آن جویا شویم:

یک شهروند همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار توان خرید طلا در وضعیت اقتصادی فعلی را بسیار کم دانست و گفت: در حال حاضر قدرت خرید طلا در خانواده من خیلی کم یا حتی صفر شده و دیگر به تنها چیزی که فکر نمی کنیم خرید طلا و جواهر است چرا که آن را جزء نیازهای اولیه خود نمی دانیم.

وی که خانمی خانه دار است، ادامه داد: با توجه به قدرت خرید کم فعلی، طلاهایی که قبلا خریداری کردم جز سرمایه حساب می‌شوند اما به علت شرایط سخت نگهداری ترجیح می دهم از طلا به عنوان سرمایه استفاده نکنم چرا که سال ها پیش تجربه بدی از سرقت طلا داشتم.

طی ۶ سال اخیر حتی یک گرم هم طلا خریداری نکردم
این بانوی همدانی با بیان اینکه متاسفانه طلا به راحتی سرقت می شود، افزود: طی ۶ سال اخیر حتی یک گرم هم طلا خریداری نکردم، زمان ازدواج مقداری طلا خریداری و مقداری نیز هدیه گرفتم و خیلی وقت است که دیگر این کالای لوکس جز اولویت هایم نیست.

بازار سوت و کور راسته زرگرها در همدان| مردم دیگر تمایلی به خرید طلا ندارند

شهروندی دیگر با اشاره به اینکه خرید طلا به هیچ وجه جز اولویت های زندگی اش نیست، به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه در سال های قبل که توان خریدم نسبت به الان بیشتر بود اقدام به خرید نکرده بودم و حالا پشیمانم.

فاطمه اضافه کرد: یکی از بستگانم زمانی که طلا ارزان بود مقداری طلا و جواهر خرید و به عنوان سرمایه نگهداری کرد و اوایل امسال طلاهایش را برای خرید خانه فروخت بنابراین طلا سرمایه خیلی خوبی است و در هر شرایطی می تواند حلال مشکلات باشد اما در حال حاضر نیز قدرت خریدی برای طلا ندارم.

تصمیم گرفتم روی طلا سرمایه گذاری کنم
یکی دیگر از بانوان همدانی نیز درباره توانایی خرید طلا به خبرنگار بازار گفت: قبل از شاغل شدن، قدرت خریدم برای خرید طلا صفر بود مگر اینکه خانواده ام هدیه ای برایم تهیه می کردند اما با توجه به شرایط فعلی می توانم ماهیانه مقداری از درآمدم را پس انداز کنم و پس از چند ماه یک طلای سبک خریداری کنم.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه تا به حال استقلال مالی نداشتم نمی توانستم به طلا به عنوان سرمایه نگاه کنم اما پس از استخدام، تصمیم گرفتم روی طلا سرمایه گذاری کنم حتی شده یک قطعه دو یا سه گرمی باشد که در آینده اگر خواستم اقدام به خرید خانه یا ماشین کنم از آن استفاده کنم.

در حال حاضر پس از برطرف کردن نیازهای ضروری و اولیه زندگی می توان به خرید طلا فکر کرد

این بانوی همدانی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر پس از برطرف کردن نیازهای ضروری و اولیه زندگی می توان به خرید طلا فکر کرد وگرنه در جامعه فعلی خرید طلا و جواهر اولویت چندم خانواده ها است.

بازار سوت و کور راسته زرگرها در همدان| مردم دیگر تمایلی به خرید طلا ندارند

اما به راستی بازار طلا رو به کدام سمت و سو در حال حرکت است و آیا می شود هنوز هم روی طلا سرمایه گذاری کرد؟ این روزها با توجه به نزدیکی به ایام نوروز و رونق دوباره عروسی ها و مهمانی ها آیا بازار طلا رونق سابق خود را به دست آورده است یا خیر؟ پس از آنکه سری به بازار مظفریه همدان به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز خرید و فروش طلا زدیم و پای صحبت های شهروندان همدانی نشستیم، در ادامه گفتگویی با مهدی غلامی؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان نیز ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

وضعیت بازار طلا درصد کمی نسبت به قبل بهتر شده است
رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با اصلاح قانون ارزش افزوده بازار طلا کم و بیش نسبت به قبل بهتر شده اما هنوز به بهبودی ۱۰۰ در صدی نرسیده است، گفت: ارزش افزوده تاکنون ۹ درصد از کل قیمت بود و در حال حاضر ۹ درصد از سود اجرت شده و این موضوع به نفع خریدار است.

مهدی غلامی ادامه داد: با توجه به جا افتادن این قانون مشتریان بیشتر به خرید رغبت پیدا می کنند؛ قبلاً مشتری تمایلی به خرید طلای ساخته شده نداشت اما حالا با توجه به اجرایی شدن قانون اصلاح ۹ درصد از سود اجرت، تمایل به خرید طلا توسط مشتری ها مقدار کمی بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه این قانون هنوز به خوبی بین مردم جا نیفتاده و وضعیت بازار طلا نیز درصد کمی نسبت به قبل بهتر شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت طلا بالاست مردم تمایلی به خرید ندارند، همچنین دیگر دلیل عدم تمایل مردم به خرید طلا، درصدی بودن اجرت هاست.

غلامی در ادامه این گفتگو در خصوص عوامل تاثیرگذار روی قیمت طلا مطرح کرد: قیمت طلا در مرحله نخست وابسته به قیمت طلای جهانی است که در حال حاضر و با توجه به بحران اوکراین و روسیه قیمت اونس جهانی افزایشی بوده اما با توجه به اخبار برجام قیمت دلار مقداری نزولی شده است.

اگر توافقی در برجام انجام بگیرد پیش بینی می شود قیمت ها به طور موقت و کوتاه مدت پایین بیاید اما در بلند مدت مجدد قیمت ها بالا می رود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان اضافه کرد: اگر توافقی در برجام انجام بگیرد پیش بینی می شود قیمت ها به طور موقت و کوتاه مدت پایین بیاید اما در بلند مدت مجدد قیمت ها بالا می رود.

بازار سوت و کور راسته زرگرها در همدان| مردم دیگر تمایلی به خرید طلا ندارند

غلامی در بخش پایانی این گفتگو، تمایل مردم همدان نسبت به خرید طلای ساخته شده نسبت به گذشته را بیشتر دانست و افزود: در چند ماه گذشته با توجه به اعیاد و همچنین پیش رو بودن عید نوروز بازار طلا مقداری از رکود و رخوت بیرون آمده که می توان آن را حدود ۱۰ درصد عنوان کرد.

ایام نوروز و رونق مراسم عروسی و مهمانی ها همواره با خود جهشی به بازار طلا می دهد اما امسال حتی این وضعیت هم نتوانسته به بازار طلای همدان جان ببخشد؛ رونقی که اگرچه آن را ۱۰ درصدی اعلام کرده اند اما همین روند نیز به خرید طلاهای سبک گره خورده است.

از سوییه یکی از مشکلات طلا و جواهر در استان همدان نیز شفاف نبودن وضعیت مالیاتی آن ها مطرح شده است به نوعی که این بی رونقی با این مشکل نیز عجین شده و نیازمند ورود مناسب اداره مالیات همدان نسبت به نرم افزاری شدن فاکتورهای خرید و ایجاد شفافیت در این عرصه است.

کد خبر: ۱۳۸٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha