۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
انتفاع اقتصادی و حفظ توانمندی هسته‌ای؛ خط قرمز نظام
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد

انتفاع اقتصادی و حفظ توانمندی هسته‌ای؛ خط قرمز نظام

جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: از مذاکرات به دنبال انتفاع حداکثری اقتصادی در سفره و معیشت مردم هستیم و از سوی دیگر حفظ حداکثری توانمندی‌های هسته‌ای خود را دنبال می‌کنیم.

به گزارش بازار، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور در جمع خبرنگاران گزارشی از نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور وزیر امور خارجه کشور ارائه کرد و گفت: خط قرمز ما انتفاع اقتصادی و حفظ توانمندی‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه مجلس به نمایندگی از ملت بزرگ ایران نسبت به موضوع مهم مذاکراتی که در وین در حال انجام است، دغدغه دارد ادامه داد: مجلس محافظ قانون مترقی است که در سال ۹۹ به عنوان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب و خطوط قرمزی را برای خود ترسیم کرد که در جلسات متعددی که پیش از این هم با وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران داشتیم، مطرح کرده ایم.

جلال زاده تاکید کرد: در نقطه عطفی در مذاکرات قرار داریم و باید تصمیم مهم گرفته شود.

این نماینده مجلس افزود: کمیسیون از وزیر دعوت کرد و امیرعبداللهیان هم گزارشی صادقانه، سازنده و خوب به اعضای کمیسیون ارائه کرد. در مقابل نمایندگان نیز نکات خود را به عنوان پیشنهاد و نقد مطرح کردند، نظرات مجلس به وزیر منتقل شد و اختلاف چندانی نداشتیم.

وی تصریح کرد: از مذاکرات به دنبال انتفاع حداکثری اقتصادی در سفره و معیشت مردم هستیم، از سوی دیگر حفظ حداکثری توانمندی‌های هسته‌ای خود را دنبال می‌کنیم. در گزارش وزیر این موارد موجود بود و نشان داد مجلس و دولت دغدغه‌های مشترکی دارند.

جلال زاده گفت: نمایندگان به عنوان ناظر به وظیفه خود عمل خواهند کرد، مجلس لحظه به لحظه مذاکرات را رصد و گزارش گیری می‌کند و هر کجا احساس کند که توافق نسبت به منافع ملت و انتفاع اقتصادی زاویه دارد، قطعا وظیفه خود را انجام می‌دهد.

نماینده مردم ارومیه درباره حمایت مجلس از تیم مذاکره کننده تصریح کرد: ما به عنوان قوه ناظر در اجرا دخالتی نداشته و در مذاکرات نقشی نداریم مذاکرات وظیفه دولت و تیمی است که مشخص شده است. در این بین، چون توافقی حاصل نشده، بحث حمایت یا غیر حمایت مطرح نیست، مجلس به وظیفه نظارتی خود به نمایندگی از ملت و افکار عمومی عمل می‌کند، ما از سیاست‌های درستی که در مذاکرات پیش گرفته شده حمایت می‌کنیم، از طرفی نکات و نقدهایی را به وزیر منتقل کرده ایم که حتما باید در خطوط قرمز رعایت کنند.

وی اظهار داشت: ما تحت ضرب الاجل مذاکره نمی‌کنیم، مجلس به این امر اعتقاد دارد و این نکته را به وزیر انتقال داده ایم، برای ما زمان توافق خط قرمز نیست، خط قرمز ما انتفاع اقتصادی و حفظ توانمندی‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای خطیب زاده گفته حدودا ۹۸ درصد پیش نویس توافق آماده شده است، به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی این پیش نویس را دیده و مطالعه کرده اید؟، توضیح داد: مانند آقای خطیب زاده نمی‌توانم درصد بدهم، بخش‌هایی از توافق که برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و به عنوان خط قرمز ما محسوب می‌شود باقی مانده است و آقای باقری در این دوره از سفر به وین، دغدغه‌های و خط قرمزهای جمهوری اسلامی را بیان می‌کند و امیدواریم بتواند در اخذ تصمیماتی که در وین خواهد شد موفق عمل کند.

کد خبر: ۱۳۸٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha