۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
بوم گردی روستایی؛ فرصتی طلایی برای اقتصاد گردشگری آذربایجان غربی
بازار گزارش می دهد؛

بوم گردی روستایی؛ فرصتی طلایی برای اقتصاد گردشگری آذربایجان غربی

ارومیه- بوم گردی روستایی را می توان سکوی پرتاب روستاها به سوی آبادی و پیشرفت و فرصتی طلایی برای اقتصاد گردشگری استان ها دانست. صنعتی که می تواند برای ارتقای سطح معیشت روستائیان نقش آفرین باشد.

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار-  بوم گردی از جمله صنایعی است که با توسعه آن در روستاها و تقویت زیرساخت های گردشگری می توان رونق اقتصادی خاصی به روستاها بخشیده و زمینه ساز جلوگیری از مهاجرت روستاییان، ایجاد اشتغال برای جوانان و ارتقای سطح معیشت روستاییان شد.

با رونق این صنعت، مردم نقاط مختلف کشور و دنیا می توانند از فرهنگ، آداب و رسوم و آیین های بکر و دست نخورده مناطق مختلف، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستائیان، صنایع دستی زنان و مردان روستا نشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه های گردشگری این مناطق بهره مند شوند.

 اقامتگاه های بوم گردی چند سالی است در روستاهای اطراف شهرهای بزرگ و دارای آثار تاریخی و طبیعی شکل گرفتند و سازمان های متولی از آنها حمایت می کنند. از سویی نیز مشکلات شهرنشینی و فطرت طبیعت دوست آدمی، او را به دامان طبیعت و مناطق آرام می کشاند و همین امر، فرصت خوبی است تا اسباب توسعه روستایی با گردشگری و خدمات آن فراهم آید

استان آذربایجان غربی را نیز می توان از جمله استان های کشور دانست که در سالیان اخیر در حوزه توسعه بوم گردی در روستاها وارد عمل شده به گونه ای که طبق اظهارات مسئولان استانی طی سال گذشته، ۴۳ موافقت اصولی برای احداث واحدهای بوم گردی در سطح استان صادر شده است.

افزایش ۱۰۰ درصدی اقامت در واحدهای بوم گردی آذربایجان غربی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص برنامه های این اداره کل برای توسعه بوم گردی روستایی می گوید: تبدیل فضاهای مناسب موجود در مناطق روستایی به عنوان واحدهای اقامتی و بوم‌گردی مورد توجه مسئولان گردشگری استان بوده و به دغدغه ای میان مدیران این بخش تبدیل شده است.

جلیل جباری با تاکید بر ارتقای ظرفیت‌های بوم گردی استان به منظور رونق اقتصادی روستاها و آشنایی گردشگران با جاذبه‌های گردشگری روستایی می گوید: طی سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۵۶ نفر در واحدهای بوم گردی استان اقامت داشتند که این آمار نشان از افزایش ۱۰۰ درصدی اقامت در این واحدها دارد.

جاذبه های منحصر به فرد روستاهای آذربایجان غربی

مسئول اقامتگاه‌های بوم‌گردی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز با تاکید بر نقش ویژه روستاییان در پیشبرد اهداف اقتصادی برای استان می گوید: استان آذربایجان غربی به دلیل تنوع اقوام و ادیان، مناطق طبیعی و روستایی، جاذبه‌های منحصربه‌ فرد طبیعی و جمعیت روستایی که یک‌ سوم جمعیت استان را تشکیل می‌دهد، نقش ویژه‌ای در تولید و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری ایفا کرده است.

ودود فخاری ادامه می دهد: با ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، سفره‌خانه‌های سنتی، ایجاد بازارچه‌های فروش محصولات محلی، ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی و غیره می‌توان در راستای تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید گام‌های مهم و اساسی برداشت.

محصولات روستایی آذربایجان غربی دارای ارزش بازار فراگیر جهانی

وی می افزاید: تعداد پرشماری از محصولات این دست کسب ‌وکارها، دارای ارزش بازار فراگیر جهانی هستند و می‌توانند به سایر کشورها صادر شوند. صنایع‌دستی، انواع پوشاک، لوازم تزئینی، غذاها و شیرینی‌های محلی و بومی، داروهای گیاهی منطقه، محصولات محلی و برای بسیاری از مصرف‌کنندگان در کشورهای مختلف، علاوه بر تازگی و جذابیت دارای ارزش فراوانی بوده و گردشگران برای استفاده و تجربه کردن آن‌ها حاضر به پرداخت مبالغ زیادی هستند.

کارشناس ارشد اکوتوریسم می گوید: ایجاد واحدهای بوم گردی علاوه بر ایجاد اشتغال برای روستاییان و بالا بردن سطح معیشت آنان می تواند در راستای شناساندن فرهنگ ناب ایرانی به گردشگران خارجی موثر باشد.

ایجاد اقامتگاه های بوم گردی گامی در راستای جهش تولید

وی با تاکید بر توسعه صنعت گردشگری در مناطق روستایی استان می گوید: نظر به اینکه درآمد اکثر روستاییان این استان وابسته به کشاورزی بوده و عده معدودی از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند، ایجاد و توسعه صنعت گردشگری در این مناطق از جمله حمایت از ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی و فعالیت‌های جانبی آن در توسعه روستاها و افزایش رفاه اجتماعی ساکنان روستاها موثر بوده و گامی در راستای جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق خواهد بود.

لزوم حمایت های مادی و معنوی مسئولان از صنعت بوم گردی

فخاری ادامه می دهد: در این میان توجه مسئولان به ایجاد زیرساخت‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی مانند پرداخت تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و غیره می‌تواند در سرعت بخشیدن به این روند، مفید واقع شود.

کارشناس ارشد اکوتوریسم می افزاید: صنعت گردشگری با ضریب اشتغال بالا با توجه به جنس خدماتی بودن آن دارای ارزش‌افزوده فراوانی نسبت به سایر صنایع بوده و به این دلیل با برنامه‌ ریزی و ایجاد راهکارهای مناسب می‌توان در راستای تولید و ایجاد درآمد مستمر و افزایش تولید ناخالص داخلی گام‌های مؤثری برداشت.

فعالیت ۲۶ واحد بوم گردی در آذربایجان غربی

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی نیز از صدور ۴۳ موافقت اصولی برای واحدهای بوم گردی در سطح استان طی سال گذشته خبر داده و می گوید: همچنین طی سال گذشته ۱۰ پروانه بهره برداری برای واحدهای بوم گردی در استان صادر شده است.

ریتا خضرزاده از فعالیت ۲۶ واحد بوم گردی در حال حاضر در استان می گوید: همچنین در سال گذشته پروانه بهره‌برداری ۱۰ واحد بوم گردی به مدت یک سال تمدید شده است.

بوم گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می تواند به عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد مردم منطقه محسوب شده و از روی آوردن افراد محلی به راه های دیگر کسب درآمد مانند فروش زمین های کشاورزی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی جلوگیری کند.

صنعتی که مانع از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها می شود

این صنعت می تواند جلوی مهاجرت مردم روستایی و به خصوص جوانان روستایی را به شهرها گرفته و در ایجاد اشتغال برای آنان و کسب درآمد برای تک تک خانواده های روستایی موثر باشد.

تمامی روستاهای آذربایجان غربی را می توان دارای پتانسیل ویژه برای احداث واحدهای بوم گردی و جذب گردشگر داخلی و خارجی دانست به شرطی که مسئولان از این فرصت طلایی برای اقتصاد استان بهره برده و به فکر برنامه ریزی برای این صنعت در طی ماه ها و سالیان آتی باشند.

در روزهای کرونایی که صنعت گردشگری در بخش های شهری و روستایی به تعطیلی کشانده شده، بهترین فرصت برای برنامه ریزی و تدبیر مسئولان و مدیران بخش گردشگری برای روزهای آتی است به شرطی که مسئولان، اعتقادی به این بخش پرپتانسیل داشته باشند.

کد خبر: ۱۳٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha