۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
رکود حاکم بر بازار خودرو| ادعای کاهشی بودن نرخ دلار کذب است
کارشناس بازار خودرو مطرح کرد؛

رکود حاکم بر بازار خودرو| ادعای کاهشی بودن نرخ دلار کذب است

لرستان- کاکایی، کارشناس بازار خودرو با اشاره به رکود حاکم بر بازار خودرو، گفت: مسئولان ادعا می‌کنند که قیمت دلار کاهش یافته درحالیکه نرخ آن در بازار واقعی هنوز تغییری نکرده است.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازار خودرو کاملاً راکد است، اظهار داشت: اگر تا دو هفته آینده مذاکرات وین نتیجه بخش باشد، احتمالاً قیمت‌ها به آرامی نزولی می‌شوند ولی اگر مذاکرات به نتیجه نرسد قیمت‌ها به همین منوال افزایش پیدا می‌کنند کمااینکه هر ساله با ورود به سال شمسی جدید قیمتها به صورت اتوماتیک افزایش می‌یابند چون هزینه‌های تولید مانند دستمزد، نرخ آب برق، گاز و... افزایشی بالا می‌رود.

وی افزود: تأثیر افزایش یا کاهش نرخ دلار بر روی قیمت خودرو فرآیندی زمان‌بر است و اینگونه نیست که بلافاصله پس از کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کند؛ در حال حاضر خودروسازها مدت‌هاست که خودرو را با قیمت بسیار پایین تر از قیمت بازار به فروش می‌رسانند.

کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: قیمت خودرو در بازار به قیمت ریال بستگی دارد زمانی که قیمت دلار کاهش می‌یابد ارزش ریال افزایش پیدا می‌کند پس باید شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که باید ببینیم ارزش واقعی ریال در بازار چقدر است؛ سال گذشته در یک مقطعی قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان رسید درحالیکه دولت اعلام کرد که این ارزش واقعی دلار نیست بلکه حدود ۲۲ هزار تومان است، در واقع این گونه مواقع باید سبد دلار را ببینیم که آیا کاهش داشته است یا نه؟

کمبود تولید خودرو
وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که این سبد طی چند ماه گذشته تغییر زیادی نداشته ولی مسئولان مدعی هستند که طی سه یا چهار ماه گذشته قیمت دلار را کاهش داده‌اند درحالی که هزینه‌های دیگر در حال افزایش بوده و تولید خودرو با چالش‌های جدی مواجه است؛ مثلاً در ابتدا قرار بود تا پایان سال یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو تولید شود که با درخواست ۱۰۰ هزار خودرو دیگر از سوی وزیر جدید این تعداد به یک میلیون و ۳۵۰ خودرو افزایش یافت ولی در حال حاضر خودروسازها اعلام کردند که تنها یک میلیون خودرو می‌توانند تولید کنند.

کاکایی ادامه داد: از سوی دیگر مردم واقعاً خسته شده‌اند و به خودرو نیاز دارند که این کمبود باعث افزایش قیمت خودرو شده است؛ در واقع مشکل ما کمبود تولید خودرو است و اوضاع خوبی هم دیده نمی‌شود لذا باید دعا کنیم وضعیت تولید، بهبود یابد و همچنین قیمت دلار به صورت واقعی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در بازار واقعی قیمت دلار بیش از ۲۶ هزار تومان است اما مسئولین ادعا می‌کنند که قیمت دلار کاهش یافته درحالیکه قیمت آن در بازار واقعی هنوز تغییری نکرده است؛ بازار با حرف، افزایش یا کاهش نمی‌یابد بلکه با واقعیت‌ها خود را تنظیم می‌کند و درحال حاضر واکنش بازار ترکیبی از کمبود و نگرانی نسبت به آینده است که باعث شده قیمت‌ها مقداری افزایش یابد که من گمان می کنم این روند افزایش قیمت ادامه‌دار باشد.

ثبات قیمت دلار
کارشناس بازار خودرو بیان کرد: در این مدت قیمت دلار نسبتاً ثبات پیدا کرده ولی این به معنای کاهشی بودن آن نیست و از طرفی قیمت خودرو به دلیل رکود حاکم بر بازار خرید و فروش، افزایش زیادی نداشته است ولی به صورت قاطع می‌توان گفت که روند مجموع قیمت کالاها در سه ماه گذشته افزایشی بوده است.

وی گفت: امیدواریم مذاکرات وین ثمر بخش باشد که در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات وین، دو اتفاق مثبت رخ خواهد داد؛ در ابتدا قیمت ارز بسیار کاهشی می‌شود و به طبع ارزش ریال تقویت می‌شود و دوم اینکه بسیاری از موانع تولید برطرف می‌شود و می‌توانیم امیدوار باشیم که در ماه‌های آینده سرعت تولید افزایش یابد و زمانی که سرعت تولید افزایش یافت عرضه افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت ها به صورت خود به خود روند کاهشی به خود می گیرد از طرفی با نتیجه بخش بودن مذاکرات وین می‌توانیم در شش ماه آینده واردات خودرو داشته باشیم که آن هم می‌تواند بازار خودرو را متعادل‌تر کند.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha