۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
مسکو و پکن به سمت ایجاد کانال مستقل مالی خواهند رفت| چین منافع خود را فدای روسیه نمی کند
استاد دانشگاه پومانا آمریکا در گفتگو با بازار:

مسکو و پکن به سمت ایجاد کانال مستقل مالی خواهند رفت| چین منافع خود را فدای روسیه نمی کند

«تام لی» معتقد است که اعمال تحریم ها در حال حاضر پاسخگو نبوده و ناتو و اعضاء آن باید مسکو را به راههای مسالمت آمیز جهت حل بحران ترغیب کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: بحران اوکراین باز هم در ابتدای سال میلادی ۲۰۲۲ بروز کرد. با وجود اینکه چین از یک جنگ سرد جدید بین آمریکا و روسیه ابراز نگرانی کرده؛ اما آشکارا از مسکو حمایت سیاسی می کند. روسیه، کشوری محصور در تهدیدات سرزمینی است و برای اقدامات منطقه ای خود دلایل خاص خود را دارد.

حضور نیروهای ناتو در مرزهای روسیه، به ویژه خاک اوکراین به شدت بر نگرانی های مسکو افزوده و در این وضعیت کی یف خواستار تمدید حضور نیروهای ناتو در این کشور شد. اوکراین که الحاق خود به ناتو را در نظر دارد، با مخالفت روس ها مواجه است. مقامات روسی اذعان کردند که در ابتدای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، از آمریکایی ها تضمین خواستند که ناتو به سمت شرق یعنی مرزهای روسیه گسترش نیابد.

نکته قابل توجه این است که علی رغم همکاری نظامی و کمک چین به بخش صنایع نظامی اوکراین، چین به عنوان متحد استراتژیک روسیه، یعنی دشمن شماره یک اوکراین به شمار می رود. از طرفی همراهی نکردن ناتو با بخش صنایع نظامی اوکراین، امید اوکراین به پیوستن به ناتو را کمرنگ می کند.

از طرفی ایالات متحده امریکا اقدامات پوتین را محکوم نموده و تحریم هایی علیه این کشور وضع می کند. یک مقام بلندپایه کاخ سفید در نشست خبری درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو گفت که ایالات متحده احتمال قطع روسیه از سیستم پرداخت‌های بین‌المللی سوئیفت را رد نکرد. وی افزود: سوئیفت جزو اولین بسته تحریمی نیست که ما وضع کردیم. اما سوئیفت را از گزینه های موجود تحریمی حذف نمی کنیم، بلکه گزینه ای وابسته به اقدام بعدی روسیه باقی خواهد ماند.

در این راستا خبرنگار بازار گفت وگویی با پروفسور «تام لی» استاد دانشگاه پومانا امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*حمله روسیه به اوکراین از سوی برخی به معنای تضعیف نظم لیبرال بعد از جنگ جهانی دوم ارزیابی می شود. ناتو نتوانست اقدام بازدارنده انجام دهد و اتحادیه اروپا حتی در تحریم روسیه نیز یکپارچه نیست. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
واضح است که حمله روسیه به اوکراین نظم لیبرال را تهدید کرده و ناتو نیز هنوز نتوانسته به طور یکپارچه علیه روسیه اقدامی انجام دهد. متاسفانه اعمال تحریم ها در حال حاضر پاسخگو نبوده و ناتو و اعضاء آن به ویژه قدرتهای مهم اروپایی و امریکا باید موضعی متحد علیه آن اتخاذ نموده و روسیه را به راههای مسالمت آمیز جهت حل بحران ترغیب کنند.

*کشورهای اروپایی وابستگی به انرژی روسیه دارد و منافع تجاری آنها نیز مانع از تحریم روسیه در خصوص سوئیفت شده است. چرا اروپا نمی تواند به عنوان یک بلوک مقابل روسیه عمل کند؟
همانطور که اشاره کردید این کشورها از لحاظ اقتصادی و انرژی به یکدیگر وابسته بوده و نمی توانند به طور فوری تحریم های شدیدی علیه مسکو اعمال کنند و تحریم ها هم گزینه مطلوبی علیه روسیه در حال حاضر نخواهد بود.

*اروپایی ها خواستار تقویت بال شرقی ناتو شده اند. از سوی دیگر تلاشهایی برای تشکیل ارتش مشترک اروپایی صورت گرفته است که بحران اوکراین نشان می دهد نتوانسته به جایی برسد. آیا توان اقتصادی و نظامی اروپا می تواند مانعی برای مقابله با نظمی باشد که روسیه و به ویژه چین در حال طرح ریزی آن هستند؟
درست است که حمله روسیه به اوکراین نظم لیبرال موجود را تهدید نموده اما این به معنای از بین بردن آن نیست. اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا هنوز از قدرتهای بزرگ سیستم بین الملل بوده و به راحتی اجازه استقرار نظم مورد نظر روسیه و چین را نخواهند داد.

*منافع اقتصادی چین از بحران اوکراین چیست؟
چین مثل همیشه خواهان حداکثر استفاده از شرایط ایجاد شده بوده و از تضعیف ناتو مسرور است اما چین نیز با کشورهای اروپایی از لحاظ اقتصادی دارای روابط قوی بوده و رابطه خود با اروپا و امریکا را فدای توسعه طلبی روسیه نخواهد کرد.

*بحران اوکراین آیا باعث خواهد شد تا روسیه و چین بر کانالهای مستقل مالی در آینده جدی تر همکاری کنند؟
با توجه به اعمال تحریم های متعدد علیه روسیه و علیه چین در سالهای گذشته توسط غرب این احتمال وجود دارد.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha