۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مدارس خراسان رضوی زائران نوروزی را اسکان می‌دهند| بسیج امکانات برای پذیرایی از گردشگران نوروز ۱۴۰۱
بازار گزارش می‌دهد؛

مدارس خراسان رضوی زائران نوروزی را اسکان می‌دهند| بسیج امکانات برای پذیرایی از گردشگران نوروز ۱۴۰۱

مشهد- نوروز ۱۴۰۱ پس از دو سال اعمال محدودیت‌های سفر به‌احتمال‌زیاد نوروزی پرازدحام برای مشهد مقدس خواهد بود لذا مسئولان تمامی ظرفیت‌های خراسان رضوی را برای اسکان زائران بسیج کردند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرسال جمع کثیری از ایرانیان و مسلمانان اقصی نقاط جهان همراه با شهروندان مشهدی در قالب سنتی نیکو لحظه تحویل سال نو را با حضور در حرم نورانی حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) با طلب خیر و صلاح برای خود و جامعه بشری از درگاه ایزد منان، متبرک می‌کنند.

این در حالی است که برای نخستین بار در تاریخ مشهد اسفند ۱۳۹۸ با اعلام شیوع ویروس همه‌گیر بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولان بهداشت و درمان برای مقابله با این پاندمی خطرناک اجتماع معنوی مردم برای تحویل سال ۱۳۹۹ هجری شمسی در حرم مطهر رضوی ممنوع شد.

آغاز سال ۱۴۰۰ نیز با تدارک وسیع تمهیدات بهداشتی و رعایت شیوه‌نامه‌های پیشگیرانه تنها گروه قلیلی از زائران و مجاوران امکان حضور در بارگاه معنوی حضرت امام رضا (ع) را یافتند. لذا پیش‌بینی می‌شود امسال با برداشته‌شده محدودیت‌های سفر حجم انبوهی از زائران به این شهر مقدس سفر کنند.

واحدهای اقامتی مجاز کافی نیست
باوجوداینکه خراسان رضوی هم‌اکنون با برخورداری از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تأسیسات اقامتی رتبه نخست کشور در این زمینه را دارد اما معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی معتقد است واحدهای اقامتی مجاز و قانونی در شهرستان مشهد به‌هیچ‌وجه برای اسکان زائران در مقاطع خاص کافی نیست.

مدارس خراسان رضوی زائران نوروزی را اسکان می‌دهند | بسیج امکانات برای پذیرایی از گردشگران

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد در این رابطه اذعان می‌کند: باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه اقامت به‌ویژه در محدوده حرم رضوی بیش‌ازپیش بهره برد و ظرفیت‌ها را افزایش داد.

وی می‌گوید: طی چند سال گذشته اقداماتی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی صورت گرفته و در این قالب واحدهایی به نام «خانه مسافر» تعریف‌شده است تا بتواند در شرایط ویژه در کنار اقامتگاه‌های رسمی قرار گیرد.

معاون امور زائران استانداری خراسان رضوی اذعان می‌کند: به لحاظ پیچیدگی‌های خاص این حوزه واقعیت امر این است که ساماندهی این واحدها مطلوب نبوده و به انسجام، هماهنگی و همکاری بیش‌ازپیش دستگاه‌های مرتبط استان در این زمینه نیاز داریم به‌ویژه در شرایطی مانند شیوع ویروس کرونا که نظارت بیش‌ازپیش بر این اماکن ضرورت دارد.

۱۵۰۰ مدرسه پذیرای مسافران نوروزی
در همین حال اسکان زائران و مسافران در مدارس به‌عنوان اسکانی ارزان و مطمئن همواره با استقبال گردشگران روبرو بوده است.

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون پذیرش زائران در نوروز ۱۴۰۱ اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال از ۲۶ اسفندماه فرآیند پذیرش زائرین فرهنگی با ظرفیت قبل از کرونا، در بیش از یک هزار مدرسه و پذیرش ۵۰ هزار نفر در روز در سطح استان آغاز می‌شود .

سید امیر شوشتری در این رابطه بیان کرد: همچنین تعداد ۲۷ مرکز رفاهی در سطح استان وجود دارد که عمدتاً فعال هستند و تقریباً با حدود یک هزار نفر ظرفیت با توجه به مصوبات ستاد کرونای استان پذیرش زائران فرهنگی را انجام می دهند.

وی هم چنین در خصوص اینکه آیا مراکز رفاهی و اقامتی آموزش و پرورش با افزایش نرخ خدمات روبرو هستند یا خیر نیز پاسخ داد: امسال پیش بینی می شود، که نرخ خدمات اقامت بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در مراکز رفاهی افزایش داشته باشد.

استفاده از حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی برای اسکان زائران
در همین حال معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون آمادگی و ظرفیت پذیرش میهمانان نوروزی در خراسان رضوی بیان کرد: ازآنجاکه واحدهای اقامتی رسمی امکانات بهتری برای اسکان و پذیرایی مسافران و زائران نوروزی در اختیاردارند لذا اولویت پذیرش مسافران امسال با این واحدهاست.

یوسف بیدخوری در پاسخ به اینکه با وجود تعطیلی برخی از واحد های اقامتی آیا ظرفیت کافی در این راستا وجود دارد یا خیر نیز اظهار کرد: متاسفانه شیوع بیماری کرونا موجب شد تا بسیاری از واحد های اقامتی تعطیل و یا با تعدیل نیرو روبرو شوند که نوروز امسال فرصت مناسبی برای احیا و تشویق این واحد ها برای بازگشایی و پذیرش میهمان های نوروزی است.

وی ادامه داد: از آن جا که ضریب اشغل تخت های مراکز اقامتی در طی دو سال گذشته بسیار کاهش یافته بود لذا تعدادی از متصدیان این واحد ها امکان پرداخت هزینه های جاری برای نگهداری واحد های اقامتی را نداشته و لذا اقدام به تعطیلی واحد های خود کردند.

مدارس خراسان رضوی زائران نوروزی را اسکان می‌دهند | بسیج امکانات برای پذیرایی از گردشگران

معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: هم چنین از آن جا که هنوز بسیاری از این واحد ها برای پذیرش میهمان و اعمال محدودیت های سفر در نوروز ۱۴۰۱ مطمئن نبودند لذا در دو راهی تصمیم بازگشایی هستند.

وی با بیان اینکه هنوز پس از گذشت دو سال از بحران شیوع کرونا برخی از واحدهای اقامتی مشهد تعطیل هستند اظهار کرد: امید می رود در طی روز های باقی مانده تعدادی از این واحد های اقامتی به جمع مراکز فعال بپیوندند.

معاون اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تعداد مراکز اقامتی تعطیل شامل‌های هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها را۱۰۰ واحد عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به حجم گسترده زائران و پیش بینی برای تغییرات جوی در صورت لزوم از مکان‌هایی مانند مدارس، حسیینه‌ها و سالن‌های ورزشی نیز استفاده خواهیم کرد.

وی اذعان کرد: البته برای این موضوع در قالب کمیته اسکان و رفاه پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و آمارهای لازم جمع‌آوری شده است و لذا مشکلی برای اسکان زائران در نوروز ۱۴۰۱ نخواهیم داشت.

یوسف بیدخوری اظهار کرد: حتی پیش بینی برای استفاده از برخی واحد های اقامتی که دارای مجوز بوده ولی اطلاعات آن ها در سامانه ثبت نشده دردستور کار قرار دارد تا از ظرفیت این مراکز نسیز برای میزبانی زائران استفاده شود.

وی افزود: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده و پیش‎بینی حضور زائران در مشهد استفاده از ظرفیت واحدهای اقامتی مد نظر است به همین دلیل تلاش می‌شود تا نوروز واحدهایی که در دوران کرونا تعطیل شده‌اند مجدد بازگشایی شوند و استفاده از این ظرفیت ها جهت اسکان زائران و گردشگران در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: بازرسان دو نوبت تا نوروز تاسیسات گردشگری را بازدید خواهند کرد که در مرحله اول اشکالات و نواقص را یادآوری کرده تا در طی یک ماه پیش رو برای رفع آن اقدام نمایند و در مرحله بعدی با رصد کردن رفع مشکلات قبلی شرایط لازم برای میزبانی شایسته از زائران و گردشگران فراهم شود.

کد خبر: ۱۳۷٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha