۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
شرکت‌های قرقیزستانی علاقه‌مند به توسعه فعالیت‌های اقتصادی مشترک با ایران هستند
مشاور رئیس جمهور قرقیزستان:

شرکت‌های قرقیزستانی علاقه‌مند به توسعه فعالیت‌های اقتصادی مشترک با ایران هستند

مشاور رئیس جمهور قرقیزستان با بیان اینکه شرکت‌های این کشور علاقه‌مند به توسعه فعالیت‌های دریایی و بندری مشترک با ایران هستند، گفت: قرقیزستان به سرمایه‌گذاری اقتصادی در بندر شهید رجایی مصمم است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو در راس هیات اقتصادی و در نشستی مشترک با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از علاقه و استقبال شرکت ملی جمهوری قرقیزستان برای سرمایه‌گذاری در پسکرانه ‌بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: یکی از ماموریت‌های مهم ما در این سفر حضور فعالانه در بندر شهید رجایی به منظور ارتقا روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و قرقیزستان است.

مشاور رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به تعیین ۳۲ پروژه سرمایه‌گذاری در برنامه‌های کاری و اقتصادی رییس جمهور قرقیزستان، ادامه داد: از این تعداد پروژه در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، فعالیت در بندر شهید رجایی به ویژه در حوزه معدنی یکی از برنامه‌های جدی ما است.

وی با بیان اینکه قرقیزستان به دنبال توسعه روابط و همکاری‌های مشترک با ایران است، گفت: در راستای تاکید رییس جمهور کشورمان مبنی بر عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر همکاری‌ها، به سرمایه‌گذاری در ‌بندر شهید رجایی کاملا جدی و مصمم هستیم و آمادگی داریم از ماه مارس فعالیت‌هایمان را در این بندر آغاز کنیم.

ایاپ برگن اولو بازدید از پسکرانه‌های بندر شهید رجایی برای فعالیت در حوزه بنادر و همچنین سرمایه‌گذاری و خرید تجهیزات ایرانی برای معادن قرقیزستان را مهم برشمرد و یادآور شد: در حال مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس هستیم و امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

آمادگی برای توسعه دریایی و بندری بین ایران و قرقیزستان
علیرضا محمدی کرجی‌ران؛ مدیرکل بنادر و دریانوری هرمزگان نیز ضمن معرفی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری بندر شهید رجایی، گفت: بندر شهیدرجایی شامل ۶۰ کیلومتر شبکه ریلی، ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۴۰ میلیون تن کالا در سال و بیش از ۵۰ محوطه خدمات کانتینر و کالا دارد، اما بیشترین علت شهرت این بندر تجاری به توانمندی‌های ترابری کالاهای کانتینری است.

وی با اشاره به روابط مثبت و حسنه ایران با همه کشورهای همسایه و منطقه طی سال‌های اخیر و نگاه ویژه دولت سیزدهم در این راستا، افزود: آمادگی داریم گام‌های عملی در راستای توسعه همکاری‌های دریایی و بندری بین دو کشور برداشته شود.

مدیرکل بنادر و دریانوری هرمزگان بیان داشت: ما در بندر شهید رجایی به عنوان چشم‌انداز راه‌ آبی برای همه کشورهای همسایه به خصوص قرقیزستان آماده هر گونه همکاری و سرمایه‌گذاری حمل‌ و نقلی با قرقیزستان در سواحل و بنادر در چارچوب سیاسیت‌های قانونی بین دو کشور هستیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مشاور رییس جمهور قرقیزستان در این نشست همچنین پیرامون در اختیار گذاشتن زمین برای سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی کشور قرقیزستان در بندر شهید رجایی با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت و گو کرد.

قرقیزستان در قاره آسیا قرار دارد و با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و چین هم‌ مرز است.

کد خبر: ۱۳۷٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha