۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
نیمی از جهان در قرنطینه اند؛ این یعنی تعطیلی مشاغل
کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفتگو با بازار:

نیمی از جهان در قرنطینه اند؛ این یعنی تعطیلی مشاغل

تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در سراسر خاورمیانه رو به افزایش است و نگرانی‌هایی در رابطه با محدودیت ظرفیت نظام مراقبت‌های بهداشتی و تأثیر قابل‌توجه آن بر اقتصاد کشورهای منطقه در مقابله با شیوع ویروس به چشم می خورد.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار- اقتصاد ایران در منطقه خاورمیانه این روزها متحمل فشارهای دوگانه ای از سوی امریکا با اعمال روز افزون تحریم ها و همچنین خسارات ناشی از ویروس کرونا شده است.

 اقتصاددان ها بر این باورند که با توجه به محدویت منابع، دولت باید سیاست‌های حمایتی بهینه ای را در پیش بگیرد زیرا این ویروس تاثیر مخرب زیادی بر اقتصاد داخلی خواهد داشت و اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به نفت، تحریم‌های بین‌المللی، رشد منفی اقتصاد، تورم بالا شاهد آسیب‌های بیشتری خواهد بود.

در همین رابطه خبرنگار بازار گفتگویی را بادکتر عماد آبشناس کارشناس ارشد مسائل بین الملل در رابطه با تاثیرات اقتصادی کرونا در سراسر جهان از جمله خاورمیانه و ایران ترتیب داده است.

تحلیلگر مسائل بین الملل در ابتدای گفتگوی خود گفت که یکی از تاثیرات اقتصادی کرونا در سراسر جهان بویژه ایران و منطقه خاورمیانه این است که حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر یعنی نیمی از جمعیت کره زمین هم اکنون در قرنطینه به سر میبرند و این امر موجب تعطیلی مشاغل شده است.  

دکتر آبشناس همچنین اظهار کرد که کوچکترین و ساده ترین اتقاقی که رخ داده سقوط قیمتهای نفت است زیرا خرید نفت کشورهای تولید کننده مخصوصا چین کاهش یافته است. مسئله دیگر این است که بسیاری از مردمی درآمد آنها به صورت روزمزد است به خاطر این همه گیری و اعمال قانون استقرار در خانه و قرنطینه خانگی شغل خود را ازدست داده اند که اگر این روند به مدت طولانی تداوم یابد بعید است که به زودی به زندگی و شرایط عادی زندگی بازگردند.

به گفته این کارشناس بنابراین با توجه به شرایط و بحران کنونی دولتها مجبورند که یا تمهیداتی را در رابطه با مشاغل روزمزدی در نظرگیرندو هزینه های این افراد را پوشش داده و مخارج آنها را تامین کنند و یا به این افراد آسیب دیده از کرونا به صورت ناخواسته اجازه بازگشایی مشاغلشان را بدهند.

او در ادامه افزود که با توجه به اینکه هنوز زمان کشف واکسن و یا داروی بیماری کوید-۱۹ به صورت قطعی مشخص نیست و دانشمندان بازه زمانی ۱۲ تا ۱۸ ماه را برای شناسایی واکسنی ایمن و موثر در نظر گرفته اند، دولتها قادر به تامین این هزینه برای مدت طولانی نخواهند بود.  

عماد آبشناس همچنین گفت که برخی از دولتها مبالغی را برای تامین هزینه های مشاغل روزمزد بحران زده در نظر گرفته اند اما کشوری چون ایران نمیتواند تمام این مخارج را تامین کرده و از پس تمامی هزینه های این افراد برآید. بنابراین دولت ریسک بازگشایی مشاغل با بررسی این مسئله که آیا مردم قانون فاصله گذاری هوشمند را رعایت می کنند یا نه، را پذیرفته است.

کارشنارس ارشد مسائل بین الملل خاطر نشان کرد که فشارهای اقتصادی وارد شده بر زندگی مردم عادی موجب میشود که دولتها حد وسط را در نظر بگیرند. زیرا فقط مشاغل روزمزد نیستند که آسیب دیده اند، بلکه موسسات، شرکتها و کارخانجات بزرگ نیز مصون از این امر نیستند. تعطیلی طولانی مدت آنها موجب تعدیل نیروها و افزایش نرخ بیکاری میگردد. با این روند ۳۵ درصد نیروی کار در طی یک ماه شغل خود را از دست داده و در ماه دوم نیز کاملا مشاغل تعطیل می شوند و فاجعه های اقتصادی و ورشکستگی رخ خواهد داد.

او افزود: از آنجاییکه این ویروس قابل پیش بینی نبوده، با ورود خود به کشورهای مختلف و گسترش خود، سران کشورها و اقتصاددانها را در سردرگم کرده است. بنابراین کشورها در تلاشند تا تمهیداتی را در راه مقابله و مهار کامل این بیماری نوظهور اتخاذ کنند.  

این تحلیلگر نیز اظهار کرد که از سویی متخصصان پزشکی و درمان بر این باورند که یا ۴۰ تا ۶۰ مردم به این بیماری مبتلا می شوند و یا راه درمان قطعی آن پیدا می شود و از این میزان کاسته می شود. بنابراین با توجه به عدم کشف داروی این بیماری تا کنون این میزان زیاد از افراد مبتلا خواهند شد و چون کشورها ظرفیت کامل برای پذیرش این ارقام را ندارد، میزان مرگ و میر افزایش میابد.

دکتر آبشناس در ادامه گفتگوی خود افزود: پزشکان قرنطینه خانگی را پیشنهاد می کنند تا بتوانند پاسخگوی این حجم از افراد بیمار باشند و از طرفی اقتصاددانها با توجه به بحرانهای جدی و حتی رکود اقتصادی پیش رو اصرار دارند که مشاغل مجددا بازگشایی شوند زیرا تعطیلی طولانی مدت آنها اقتصاد را به ورطه نابودی خواهد کشاند.  

او در پایان گفتگوی خود گفت که طبیعتا رهبران و سیاست مداران میان این دو گروه یعنی کادر پزشکی و اقتصاددانها گیر کزده اند و تنها راه درست در جهت اتخاذ تمهیدات لازم در نظر گرفتن حد وسط میان این دو گروه است. در ایران دولت به امید آن است که مردم در همکاری با مقامات و کادر پزشکی خودشان مسائل و دستورالعملهای بهداشتی و فانون فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و در صورتیکه شیب موارد ابتلا صعودی باشد و مجددا افزایش یابد، مجددا قانون تعطیلی مشاغل و قرنطینه بیشتر اعمال می شود.

کد خبر: ۱۳٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha