۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
نمایشگاه اختصاصی ایران در کشور «تاجیکستان» برپا شد
با حضور ۴۹ شرکت از خراسان رضوی؛

نمایشگاه اختصاصی ایران در کشور «تاجیکستان» برپا شد

مشهد- نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان در فضایی به مساحت ۷۲۵ مترمربع و با حضور شرکت‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بازار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار کرد: در این نمایشگاه تخصصی تعداد ۴۹ شرکت از خراسان رضوی در کشور تاجیکستان تولیدات خود را به معرض نمایش گذاشتند.

امیررضا رجبی اظهار کرد: این شرکت‌ها درزمینهٔ فعالیت‌های مختلفی نظیر صنایع غذایی، صنایع فلزی و ماشین‌سازی، خدمات فنی و مهندسی فعالیت دارند.

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی هدف از برگزاری این نمایشگاه را تقویت تعاملات ایران با کشورهای همسایه و توسعه مراودات با کشور تاجیکستان اذعان کرد و افزود: این نمایشگاه تا ۱۰ اسفندماه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: این رویداد اقتصادی نخستین رویداد نمایشگاهی کشور بعد از شیوع کرونا است که با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران توسط شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد و پیگیری از طریق سفارت ایران در تاجیکستان برپاشده است.

فصل جدید توسعه روابط خارجی
استاندار خراسان رضوی نیز در سفر به تاجیکستان در جمع شرکت‌ها و دارندگان نشان‌های تجاری برتر کشور در محل سفارت ایران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان اظهار کرد: برای تسهیل و روان‌سازی تجارت بین دو کشور و ایجاد تفاهم مشترک در مسائل مختلف اقتصادی و فرهنگی و مباحث مبنایی آمادگی هر نوع تلاشی راداریم.

نمایشگاه اختصاصی ایران در کشور «تاجیکستان» برپا شد

یعقوب علی نظری در این رابطه گفت: فصل جدیدی در توسعه روابط خارجی ایران و تاجیکستان در پیش است و باید از فرصت‌های استثنایی و عمیق با توجه به مشترکات فرهنگی و زبان مشترک بین دو کشور بهره گرفت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور و ضرورت توسعه تجارت و صادرات محصولات باکیفیت و دارای استاندارد بالا به تاجیکستان گفت: سفارت ایران در دوشنبه تمام تلاش خود را معطوف به‌قرار دادن اولویت کار خود در مسائل اقتصادی قرار خواهد داد و برنامه‌ریزی جدید و فعال و پویایی تنظیم خواهد کرد.

تاجیکستان هشتمین مقصد صادراتی
تاجیکستان هشتمین مقصد صادراتی خراسان رضوی و ایران است، اکثر اقلام صادراتی ایران به کشور تاجیکستان در حوزه مصالح ساختمانی شامل کاشی و سرامیک، انواع رنگ، لوله و پروفیل، ورقه‌های شیشه‌ای است، همچنین انواع شوینده‌ها، مواد غذایی، شیر خشک و دارو نیز شامل اقلام صادراتی به این کشور است.

خراسان رضوی نیز چهارمین هدف صادراتی تاجیکستان بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق است. ازجمله اقلام وارداتی تاجیکستان به ایران می‌توان به مواد اولیه و واسطه‌ای برای بخش تولید مانند پنبه، پیله کرم ابریشم، کاغذ و مقوا اشاره کرد. علاوه بر این ایران با داشتن بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی و تاجیکستان با برخورداری از بیش از ۴۰ نوع ماده معدنی و فلز گران‌بها در دنیا بی‌نظیر هستند.

پیش از این نیز شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد طی سال‌های ۱۳۸۳، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۸ نمایشگاه‌های اختصاصی ایران را در تاجیکستان برگزار کرده است.

در همین رابطه رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در گفت و گو با بازار اظهار کرد: پیش از سرد شدن ارتباط دو کشور، صادرات سالانه ایران به تاجیکستان ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار بود و ایران از آن کشور مواد اولیه اساسی برای حوزه صنعت مانند پنبه و آلومینیوم وارد می کرد و در مجموع حجم روابط تجاری دو کشور در حال نزدیک شدن به سالانه یک میلیارد دلار بود.

محمد حسین روشنک افزود: اختلاف بین این دو کشور نه مردمی که مساله ای بین دولتها بود که به علت یک اشتباه، روابط بین ایران و تاجیکستان به سردی گرایید و سطح صادرات ایران به آن کشور را به ۳۰ میلیون دلار در سال کاهش داد و هر چقدر هم دولت قبل تلاش کرد تا این روابط را بهبود بخشد، تلاشش موثر واقع نشد.

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: سفر رییس دولت جدید به تاجیکستان بستر احیای روابط بین این دو کشور و بازسازی زیرساخت های صادراتی را فراهم کرد تا بتوان دوباره سقف صادرات ایران به تاجیکستان را به سطح ۵۰۰ میلیون دلار که مورد نظر رییس جمهوری است برساند.

کد خبر: ۱۳۷٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha