۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کهگیلویه و بویراحمد به صدر جدول تورم۱۲ ماهه رسید| سفره ها خالی تر از همیشه
گزارش بازار؛

کهگیلویه و بویراحمد به صدر جدول تورم۱۲ ماهه رسید| سفره ها خالی تر از همیشه

یاسوج- بر اساس آمار بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه سال جاری در کشور مربوط به کهگیلویه و بویراحمد است که سالهاست بار محرومیت را بر دوش می کشد.

صدیقه امیدی؛ بازار: بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام با ٤٧.٥ درصد است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در جمع خبرنگاران گفت: نسبت اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۸، ۳۵.۴ بود که به ۳۱ درصد در سال گذشته رسیده است.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال استان نیز از ۳۳.۷ درصد سال ۹۸ به ۳۴.۷ درصد در سال گذشته رسیده است

محمدتقی محمدی افزود:، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال استان نیز از ۳۳.۷ درصد سال ۹۸ به ۳۴.۷ درصد در سال گذشته رسیده است.

وی بیان داشت: جمعیت جوان ۱۵ سال به بالای استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۸، ۵۲۰ هزار و ۹۲۲ نفر بوده که در سال گذشته به ۵۲۶ هزار و ۴۷۰ نفر افزایش یافته است.

کهگیلویه و بویراحمد به صدر جدول تورم۱۲ ماهه رسید| سفره ها خالی تر از همیشه

محمدی اظهار داشت: آمار شاغلین استان در سال ۹۸، ۱۸۵ هزار و ۲۱۴ نفر بوده اما به دلیل بیماری کرونا و تعطیلی مشاغل موقتی، جمعیت شاغل استان به ۱۶۳ هزار و ۳۲۹ نفر کاهش یافته است.

اشتغال در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به ۱۸.۴ درصد کاهش یافته است
وی جمعیت بیکار این استان در سال ۹۸، را ۲۲ هزار و ۵۱۲ نفر و در سال گذشته را ۲۰ هزار و ۳۰۶ نفر عنوان کرد و گفت: نرخ بیکاری سال ۹۸، ۱۰.۹ درصد بوده که سال گذشته به ۱۰.۸ رسیده و اشتغال در بخش کشاورزی از ۲۲.۴ به ۱۸.۴ درصد رسیده و باید گفت که وضعیت تورم در استان کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است.

محمدی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ تورم در رتبه اول کشور قرار دارد و تورم در استان کهگیلویه و بویراحمد به ضریب مواد خوراکی بازمی‌گردد و تورم شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۳.۵ درصد است در حالی که متوسط کشوری ۳۵.۳ است، همچنین تورم روستایی کشور ۴۸.۳ درصد بوده در حالی که تورم روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۳.۷ درصد است.

کهگیلویه و بویراحمد به صدر جدول تورم۱۲ ماهه رسید| سفره ها خالی تر از همیشه

مهم‌ترین اثر تورم کاهش توان خرید گروه‌های کم‌درآمد است
یک کارشناس اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه، کهگیلویه و بویراحمد با افزایش مخارج زندگی، افزایش قیمت‌ها، افت توان مالی مردم و ‌ضعف تولید و درآمد روبرو است، گفت: ‌تورم از پدیده‌هایی است ‌که می‌تواند آثار و تبعاتی منفی به دنبال داشته باشد و مهم‌ترین اثر آن ضرر و کاهش توان خرید برای گروه‌های فقیر و کم‌درآمد و حقوق‌بگیر ‌است.

زینب امیری افزود: تورم ‌افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت و روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها است که از قدرت خرید ‌مردم می‌کاهد.

وی بیان داشت: رشد نقطه به نقطه تورم می تواند ناشی از تورم بالای کالا های خوراکی و آشامیدنی باشد.

امیری تصریح کرد: در بخش خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات تورم نقطه به نقطه خانوار های کل کشور در آذر سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۴۱.۵ درصد گزارش شده و تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات در آذرماه سال جاری در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر استان ها بیشترین رشد را داشته و حدود ۵۲.۲ درصد رشد داشته است.

کهگیلویه و بویراحمد به صدر جدول تورم۱۲ ماهه رسید| سفره ها خالی تر از همیشه

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴۱ درصد رشد نسبت به استان های دیگر بیشترین درصد رشد تورم نقطه به نقطه در بخش کالا های غیر خوراکی و خدمات را داراست

وی افزود: تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در بخش کالاهای غیر خوراکی و خدمات در آذر ماه سال جاری بیش از ۳۱ درصد رشد داشته است که در میان استان های مختلف کشور استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴۱ درصد رشد نسبت به استان های دیگر بیشترین درصد رشد تورم نقطه به نقطه در بخش کالا های غیر خوراکی و خدمات را داراست.

امیری با بیان اینکه افزایش سطح قیمت‌ها در صورتی که مداوم و خود افزا بوده و دارای حافظه طولانی مدت باشد تورم است، گفت: هزینه هایی که تورم بر جامعه تحمیل می کند می‌تواند بسیار جدی تر از هزینه های ناشی از کند شدن رشد اقتصادی باشد.

وی اظهار داشت: برهم خوردن توزیع درآمد در جامعه و بی ثباتی و اختلال در نظام تخصیص قیمت ها از نتایج تورم است که در استان کهگیلویه و بویراحمد مشهود است.

کهگیلویه و بویراحمد به صدر جدول تورم۱۲ ماهه رسید| سفره ها خالی تر از همیشه

امیری با بیان اینکه تورم پدیده‌ای نامطلوبی است که می‌تواند در بلندمدت صدمات جدی بر پیکره اقتصاد وارد کند، گفت: تورم در کهگیلویه و بویراحمد باعث شده که محرومیت بیش از گذشته مردم این استان را بیازارد.

فشار تورم در استان‌های محروم بیشتر از استان‌های برخوردار است و بار سنگین تورم در مناطق کمتر برخوردار کشور، همچون استان کهگیلویه و بویراحمد تبعات بسیار سنگینی برای زندگی مردم دارد و سفره ها روز به روز در این استان کوچک تر می شود و بسیاری از مواد غذایی که همچون گوشت که نقش مهمی در سلامت مردم دارد به دلیل افزایش چند برابری قیمت از سفره های مردم حذف شده است.

در شرایطی که شیوع کرونا، درآمد بسیاری از مردم را کمتر کرده و برخی شغلها عملا از بین رفته، تورم در استان‌ کمتر برخوردار کهگیلویه و بویراحمد از دیگر استان‌ها، پیشی گرفته و این امر نمکی بر زخم درآمدهای پایین و بیکاری است که با افزایش سطح تورم، فشار مضاعفی به خانوارها وارد کرده است.

کد خبر: ۱۳۷٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha