۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
رشد ۵۲ درصدی اجاره بها| التهاب بازار به سال آینده کشیده می شود؟
«بازار» گزارش می دهد

رشد ۵۲ درصدی اجاره بها| التهاب بازار به سال آینده کشیده می شود؟

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که رشد اجاره بهای مسکن که در آبان ماه صدای بانک مرکزی را در آورده بود در بهمن ماه امسال هم ادامه یافت و اجاره بها رشد ۵۲ درصدی را در کل کشور ثبت کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در آبان ماه امسال بود که بانک مرکزی گزارش داد که رشد تورم به دلیل رشد نرخ اجاره بها بوده است. حال سوال این است که تورم عمومی باعث افزایش نرخ اجاره بها می شود یا اینکه روایت بازار مسکن معکوس شده و از این پس نرخ اجاره بها قرار است تورم را بالا و پایین کند.

اما به واقع التهاب در بازار اجاره مسکن از چه داده ای نشات می گیرد؟ سوالی که این روزها در بازار مسکن بی پاسخ باقی مانده است این است که با وجود آرامش در بازار معاملات مسکن چرا باید اجاره بها افزایشی شود؟

کارشناسان مسکن بر این اعتقاد هستند که اجاره بها تابع قیمت مسکن است. اما وقتی قیمت ها رشد ندارند چرا باید اجاره بها افزایش یابد؟
فعالان بازار مسکن و برخی املاکی های سطح شهر در گفتگو با خبرنگار «بازار» با بیان اینکه کمبود فایل و عرضه مسکن دلیل اصلی این روزهای اجاره بها است می گویند: در این روزها برخی از مالکان و موجران ملک خود را حاضر هستند خالی نگه دارند تا اجاره واحد مسکونی خود را بر اساس قیمت های سال آینده و ۱۴۰۱ به مستاجران اعلام کنند.

در این روزها برخی از مالکان و موجران ملک خود را حاضر هستند خالی نگه دارند تا اجاره واحد مسکونی خود را بر اساس قیمت های سال آینده و ۱۴۰۱ به مستاجران اعلام کنند

روح الله سمیعی مشاور املاک فعال در منطقه ۶ به خبرنگار «بازار» گفت: وقتی آمار بانک مرکزی اعلام می کند اجاره بها در بهمن ماه حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است مطمئن باشید که نرخ های واقعی در بازار مسکن بیشتر از این افزایش یافته است.

او در پاسخ به این پرسش که دلیل رشد نرخ اجاره بها در روزها و ماههای پایانی سال پیست؟ ادامه داد: همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال مراجعه به مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک افزایش می یافت اما امسال می بینیم که در کنار این موضوع، افزایش نرخ اجاره بها نیز تعداد فایل های اجاره را کاهش داده است. برخی از موجران برای اینکه واحد مسکونی خود را با قیمت های سال آینده اجاره دهند حاضر هستند واحد مسکونی خود را یک یا دو ماه خالی نگه دارند تا با قیمت های بالاتری مستاجر خود را قانع کنند.

اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که کاهش نرخ ارز قیمت مسکن را اگر کاهش نداده باشد حداقل امید برای ادامه ثبات در بازار مسکن را افزایش داده است می گوید: اینکه مالک بخواهد ملک خود را خالی نگه دارد تا با قیمت بیشتری به اجاره بدهد به هیچ وجه صحت ندارد.

برخی موجران تمایلی به پذیرش آرام شدن بازار مسکن ندارند و معتقد هستند که تورم عمومی کاهش نخواهد داشت و به همین دلیل دامنه اجاره بهای پیشنهادی نیز متناسب با این تورم باید افزایش یابد

به هر سوی به نظر می رسد برخی موجران تمایلی به پذیرش آرام شدن بازار مسکن ندارند و معتقد هستند که تورم عمومی کاهش نخواهد داشت و به همین دلیل دامنه اجاره بهای پیشنهادی نیز متناسب با این تورم باید افزایش یابد. برخی از املاکی ها نیز با قانع کردن برخی از متقاضیان از ترس اینکه قیمت مسکن و اجاره بها سال آینده افزایش خواهد یافت آنها را پای میز امضای مبایعه نامه و یا قولنامه می کشانند.

رشد ۵۲ درصدی اجاره بها| التهاب بازار به سال آینده کشیده می شود؟

بانک مرکزی امروز در بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در بهمن ماه امسال نشان دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۸.۴ و ۵۲.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

کد خبر: ۱۳۷٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha