۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
بررسی طرح تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خبر داد

بررسی طرح تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس

ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از بررسی طرح تغییر ساعت رسمی کشور تا اواسط ماه جاری (اسفند ماه) در مجلس خبر داد.

به گزارش بازار، ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش دارند تا به منظور جلوگیری از ایجاد بی نظمی و آشفتگی‌ها در زندگی مردم، طرح تغییر ساعت رسمی کشور را تا قبل از پایان سال جاری در مجلس تصویب و اجرایی کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: قرار است در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس، ساعت رسمی کشور تغییر نکند، بر این اساس اول فروردین ماه لازم نیست مردم ساعت‌ها را یک ساعت به جلو بکشند و پایان نیمه نخست سال، آن را به عقب برگردانند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس با بیان اینکه قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال ۱۳۸۶ بر اساس طرح فرانسوی‌ها در قرن هجدهم، از سوی مجلس هشتم تصویب شده بود، افزود: فرانسوی‌ها آن زمان با تغییر ساعت رسمی کشورشان قصد صرفه جویی در مصرف انرژی و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند، برخی از کشورهای اروپایی به واسطه مسائل اقتصادی معتقد بودند که زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرف جویی در مصرف انرژی می‌شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: اروپایی‌ها ۱۵ سال پیش طرح فرانسوی‌ها را به قانون تبدیل کردند که بر اساس آن در شش ماهه اول سال نیم ساعت ساعت‌ها به جلو کشیده شود و در شش ماه دوم در سر جای سابق خود بر می‌گردد.

وی افزود:، اما مطالعات اروپایی‌ها نشان داد نه تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص‌های اقتصادی آن‌ها نشده، بلکه تبعات فرهنگی، اجتماعی و فیزیولوژی شده است، به طوری که مردم با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی همچنین گفت: دو سال است که دیگر قانون تغییر ساعت رسمی در اروپا اجرا نمی‌شود، بر اساس مطالعاتی که در ایران نیز صورت گرفت کارشناسان به این نتیجه رسیدند که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور موجب به هم خوردن سیستم بدن می‌شود و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد، برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت بماند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به رای آوردن این طرح در مجلس افزود: مبنای حرکتی که مجلس شورای اسلامی درباره تغییر ساعت در نیمه اول و دوم سال دارد، حاصل مطالعه علمی بوده و همه تلاش بهارستانی‌ها این است که تا قبل از پایان سال جاری این طرح تصویب شود.

طرح تغییر ساعت رسمی کشور با یک فوریت ثبت و با امضای ۲۴ نماینده به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده و قرار است در صورت تصویب نهایی، ساعت رسمی کشور تغییر نکند.

کد خبر: ۱۳۷٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha