دولت برای رشد صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام برنامه‌ریزی کند
رئیس انجمن سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی:

دولت برای رشد صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام برنامه‌ریزی کند

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی بر لزوم برنامه‌ریزی درباره استفاده بهینه از فرصت‌های پیش‌رو در صورت نهایی شدن توافق‌های وین تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی با اشاره به امکان نهایی شدن توافق‌های وین از مسئولان دولتی خواست متناسب با شرایط و بندهای موجود در توافق، برنامه‌ریزی دقیقی ارائه دهند تا به کمک آن بتوانیم سطح صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی را افزایش دهیم.

سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان این مطلب که نهایی شدن توافق‌های وین، بهترین موقعیت را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد می‌کند، گفت: یکی از موضوعاتی که نسبت به کشورهای منطقه از آن عقب افتادیم، جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

این فعال اقتصادی معتقد است دلاری که به کمک سجذب سرمایه‌گذاری خارجی وارد کشور می‌شود، در عین حال که اشتغال‌زاست، به رشد اقتصادی کمک می‌کند و توان اقتصاد کشور را بالا می‌برد.

بر اساس اظهارات این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران متاسفانه به دلیل برخی محدودیت‌های داخلی، با کسری‌هایی در سرمایه‌گذاری مواجه هستیم که موجب شده میزان سرمایه‌گذاری کشور نسبت به استهلاک سرمایه و کل دارایی، منفی شود و این معضل یکی از بدترین نوع شرایطی است که می‌تواند بر اقتصاد حاکم شود؛ این موضوع به معنای توقف روند رشد اقتصادی، عدم ایجاد اشتغال و رشد مستمر تورم است. بنابراین با جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم خون جدیدی وارد رگ‌های اقتصاد کشور کنیم.

او با نگاهی به شرایط ایجاد شده بعد از توافق‌های پیش‌رو تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد، شرایط برای فروش نفت بهتر شده و روابط بین‌المللی خود را تا حدودی تسکین می‌دهیم. از طرفی هزینه‌هایی که امروز برای نقل‌وانتقالات ارزی می‌پردازیم، کاهش پیدا می‌کند. این صرفه‌جویی در هزینه‌ها به بهبود شرایط تولید و در نهایت رشد اقتصادی کمک می‌کند. همچنین درآمد سرانه را بالا برده و به افزایش حجم صادرات و جذب سرمایه‌گذاری بیشتر منجر می‌شود.

سلیمی در ادامه با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی پیش از هر اقدامی، گفت: هر دولتی که برنامه‌ریزی داشته باشد حتی در دوران بحران هم می‌تواند شرایط خود را مدیریت کند. بنابراین دولت ایران به برنامه جدید نیاز دارد و حتی اگر توافق‌های پیش‌رو ۵۰ درصدی هم باشد و نیمی از اقتصاد کشور را رها کند باید برای همان برنامه‌ریزی دقیقی ارائه دهیم.

این فعال اقتصادی پیشنهاد داد: در قدم اول تکلیف صادرات، مشخص شود. صادرات یک امر دائمی است در صورتی که در ایران برای آن مقطعی فکر می‌کنیم. استمرار و ثبات در صادرات جزو اصول غیرقابل انکار است پس این موضوع باید در صدر تصمیمات دولت قرار گیرد.

بر اساس اظهارات سلیمی، یک سرمایه‌گذار باید بداند در آینده چگونه عمل کند و اطمینان داشته باشد که منافع او حفظ می‌شود. اگر در برنامه‌ریزی خود این اصل را در نظر بگیریم، می‌توانیم از حداکثر فرصت به وجود آمده، استفاده کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران یادآور شد: ثبات سیاسی و اقتصادی دو اصلی هستند که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی اثر می ‌گذارند و اگر بر اساس تحقق این دو اصل برنامه‌ریزی کنیم، به تدریج شاهد حل مشکلات فعلی کشور هستیم.

او درباره کشورهایی که می‌توانیم با آنها وارد مذاکره شده و به کمک آنها روند سرمایه‌گذاری خارجی خود را بهبود ببخشیم نیز گفت: طبق تجربه همواره کشورهای اروپایی بالاترین حجم ماشین‌آلات را به ایران صادر کردند، چون همیشه میزان اختلافات کمتری با اروپاییان داشتیم. از طرفی به تازگی با چین قرارداد ۲۵ ساله‌ای منعقد کردیم ومی‌توانیم از این طریق بازاری هم در شرق آسیا بسازیم هرچند به نظر می‌رسد معامله کردن با کشورهای غربی روند پایدارتری خواهد داشت. طبق تجربه جهانی، ناسازگاری شرقی‌ها در اقتصاد دنیا بیشتر است و ارتباط با چین و روسیه نمی‌تواند روند پایداری داشته باشد.

کد خبر: ۱۳۷٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha