۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
۵۰ درصد تولیدات دامی اردبیل مازاد بر نیاز استان است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

۵۰ درصد تولیدات دامی اردبیل مازاد بر نیاز استان است

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: ۵۰ درصد تولیدات محصولات متنوع دامی در استان خارج از ظرفیت مصرف است.

خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با همکاری جامعه عشایری استان به تعداد ۱۳ هزار و ۸۰۰ بهره‌بردار تولید محصولات متنوع دامی با استفاده از ظرفیت یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در حال انجام است تا نیاز بازار تأمین شود.

وی تولید گوشت قرمز به میزان ۳۲ هزار تن را به همت عشایر منطقه‌ای یادآور شد و تصریح کرد: سرانه مصرف استان ۱۱ کیلوگرم است که با این ارقام ما ۱۵ هزار تن مازاد تولید گوشت قرمز داریم که به راحتی می توانیم از عرضه آن به بازارهای خارج از استان برای تولید ثروت استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تولید ۲۶۰ هزار تن شیر به همت جامعه عشایری را یادآور شد و گفت: عمده این تولیدات به سایر استان‌ها و شرکت‌های تجاری با برند مشخص ارسال می شود تا با تبدیل به محصولات فرآوری شده امکان فروش و تجارت مناسب آن فراهم آید.

نیکشاد با بیان اینکه در بخش کشاورزی ظرفیت‌های بیشمار مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: نگاه تجردی به بخش کشاورزی و زیربخش‌های آن یکی از آسیب‌های جدی است که قطعا دغدغه‌ها و نگرانی هایی را نیز به همراه داشته است.

وی وجود سه میلیون و ۹۵۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین را در استان به عنوان قطب دامپروری کشور یادآور شد و خاطر نشان کرد: ما تنها به فروش گوشت، شیر و محصولات لبنی این جمعیت دامی تکیه کردیم در حالی که در قالب بانک ژن می توانیم قوچ مغان و بز خلخال را به عنوان یک نژاد برتر در سطح جهانی مطرح کرده و صادرات آن را انجام دهیم.

نیکشاد اصلاح ژنتیکی و استفاده از ظرفیت ژن پلاسم را در تولید دام‌های با ارزش یادآور شد و اضافه کرد: ۶۶ هزار نفر در استان اردبیل در قالب صنعت دامداری و دامپروری امرار معاش می کنند که این ظرفیت می تواند افزایش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما در تلاش هستیم تا با تهیه بانک ژن برای گونه‌های نادر گیاهی و جانوری زمینه صادرات با ارزش این محصولات را فراهم کنیم تا بدون تکیه بر چاه‌های نفت، گاز و معادن ارزآوری بیشتری را برای کشور انجام دهیم.

نیکشاد تصریح کرد: با تدارک بانک ژن و استفاده از توان ۴۰۳ گونه گیاهی و جانوری به راحتی می توان از این پتانسیل در جهت ارزش افزوده و صادرات مطلوب استفاده کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل شتر دوکوهانه را یکی از ظرفیت‌های عظیم استان اردبیل بیان کرد و گفت: در این زمینه به راحتی می توانیم با پرورش و تکثیر شتر دوکوهانه و صادرات محصولات آن زمینه تولید ثروت را در استان مهیا کرد.

کد خبر: ۱۳۷٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha