۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
چالش‌های تلخ شیرینی| هر حلب روغن ۷۵۰ هزار تومان!
بازار از خراسان جنوبی گزارش می‌دهد؛

چالش‌های تلخ شیرینی| هر حلب روغن ۷۵۰ هزار تومان!

بیرجند- گرانی مواد اولیه شیرینی‌پزی کام مردم و قنادان خراسان جنوبی را تلخ کرده به نوعی که مردم از گرانی گلایه دارند و قنادان از تعطیلی سخن می‎‌گویند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع ویروس کرونا که در طی دو سال گذشته این کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار داده بود، امسال نیز با مشکل جدیدی به نام گرانی و کاهش توان خرید مردم روبه‌رو شده است. در همین راستا با ادامه‌دار شدن این مشکلات شاهد تعطیلی خیل عظیمی از این صنف در سال‌های آتی خواهیم بود.

قنادان و شیرینی پزان خراسان جنوبی نیز با افزایش قیمت‌های مواد اولیه در ابتدای سال تاکنون زیر این قیمت‌ها لِه شده‌اند و تاکنون هیچ کمکی نیز دریافت نکرده‌اند. مواد اولیه از جمله آرد، شکر، تخم مرغ و روغن با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی باعث تلخی کام قنادان و مردم استان شده که نمی‌توانند مانند گذشته فعال باشند، هر چند به گفتۀ کارشناسان با افزایش قیمت مواد اولیه اگر سود واقعی بر روی شیرینی زده شود دیگر هیچ کدام از مردم توان خرید این محصول را هم نخواهند داشت.

شیرینی‌ها گران شده است
محمد احمدی، یکی شهروندان بیرجندی در زمینه خرید شیرینی عنوان کرد: با این قیمت‌ها امکان خرید شیرینی برای قشر عظمیی در حجم بالا امکان‌پذیر نیست و شاید به همان نیم یا نهایت یک کیلو بسنده کنند.

مریم ابراهیمی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در حال خرید شیرینی گفت: یک کیلو شیرینی از ۲۰ تومان به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده است و به نظر من بهانه کرونا درست نیست و مردم دیگر شیرینی را در سبد کالایی خود ندارند و شاید هر از چندگاهی برای تنوع نیم کیلو خریداری کنند.

وی بیان داشت: قیمت مواد اولیه گران شده اما مگر سهمیه آرد، روغن یا شکر به قنادی ها با نرخ های تنظیم بازار تحویل نمی شود؟ مردم با این گرانی امکان خرید برای حتی مناسبت های خاص مانند نوروز و اعیاد را هم ندارند.

چالش های تلخ شیرینی | هر حلب روغن ۷۵۰ هزار تومان!

کاهش فروش و قدرت خرید مردم
محمدحسن محمدی، از شیرینی پزان خراسان جنوبی با بیان اینکه نرخ شیرینی در ابتدای سال ۳۲ درصد افزایش داشته است، گفت: اقلام مصرفی ما از ابتدای سال تاکنون به صورت میانگین ۵۰ درصد افزایش داشته و به صورت جزئی برخی ۹۰ و برخی ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی در زمینه فروش نیز عنوان کرد: خرید مردم بسیار جزئی شده و بیشتر نیم کیلوئی خریداری می‌کنند یکی از دلایل کرونا و نبود تجمع خانوادگی و دیگری کاهش قدرت خرید مردم است.

به گفتۀ وی دلیل اصلی کاهش خرید مردم، افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها است چرا که کرونا در دورهمی مردم تغییر چندانی ایجاد نکرده است.

وی تصریح کرد: در گذشته قبل از کرونا و البته گرانی‌ها مردم از یک ماه قبل برای شرینی شب عید درخواست می‌دادند ولی اکنون اینگونه نیست و مردم معتقد هستند اگر بتوانند همان شب عید یک کیلو شیرینی نهایت خریداری خواهند کرد.

محمدی تأکید کرد: برای رونق این بخش دولت باید کمک کند و قیمت اقلام مصرفی و هزینه‌های جانبی مانند حامل‌های انرژی را برای تولیدکننده کاهش داده تا بتوان شاهد کاهش قیمت بر روی شیرینی نیز باشیم.

این شیرینی پز خراسان جنوبی درباره سهیمه مواد اولیه این صنف بیان کرد: در حدود ۵ سال قبل یا حتی بیشتر سهمیه برای تخم مرغ، روغن، آرد و شکر داشتیم که همان هم در سالی حدود دو بار اگر اضافی می‌آوردند، بین صنف ما تقسیم می‌شد.

وی افزود: هرچند که به دلیل کم بودن آن، چندان نقش در هزینه‌ها نداشت ولی اکنون همان هم دیگر توزیع نمی‌شود.

به گفتۀ وی اکنون قیمت یک کیلو شیرینی زبان و دانمارکی ۵۰ هزار تومان و قیمت یک کیلو شیرینی تر ۶۳ هزار تومان است.

چالش های تلخ شیرینی | هر حلب روغن ۷۵۰ هزار تومان!

بسیاری از قنادان تعطیل کردند
یدا... کرمانی، از دیگر قنادان خراسان جنوبی نیز در گفتگو با بازار در زمینه افزایش قیمت شیرینی با گلایه بیان کرد: در ابتدای سال شیرینی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشت ولی ۱۰ کیلو روغنی که ما ۲۲۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم اکنون به ۷۵۰ هزار تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین شکر از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلویی به ۱۷ هزار تومان و آرد از حدود ۲۰۰ هزار تومان به ۴۸۰ هزار تومان و تخم مرغ از حدود ۱۳ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است.

۱۰ کیلو روغنی که ما ۲۲۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم اکنون به ۷۵۰ هزار تومان رسیده است

به گفتۀ وی بسیاری از قنادان این صنف کار خود را جمع کرده‌اند چرا که دیگر با این وضعیت و قیمت‌های مواد اولیه که روزانه تغییر می‌کند و هزینه بیمه و نرخ کارگر توانایی ادامه راه وجود ندارد.

کرمانی با بیان اینکه به رئیس جمهور جدید امید داشتیم ولی وضعیت بدتر شد، اظهار کرد: در ۲ سال کرونا صنف ما نابود شد و به امید پایان کرونا مانده‌ایم چرا که با شروع مراسم‌های عروسی و عزا می‌توانیم به فروش امید داشته باشیم.

اگر کسی وسایل مغازه‌های شیرینی پزی ما را بخرد جمع خواهیم کرد و کار دیگری شروع می‌کنیم، ولی متأسفانه سرمایه وسایل است که کسی خریداری نمی‌کند

این قناد خراسان جنوبی تصریح کرد: شاید با پایان تحریم و تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها ما هم شاهد کاهش قیمت‌ها و رونق بازار باشیم در غیر اینصورت که قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و مردم برای مراسم‌های خود حداقل مجبور به خرید شیرینی هستند.

وی اعلام کرد: اگر کسی وسایل مغازه‌های شیرینی پزی ما را بخرد جمع خواهیم کرد و کار دیگری شروع می‌کنیم، ولی متأسفانه سرمایه وسایل است که کسی خریداری نمی‌کند.

به گفتۀ وی در بخش حمایت از مشاغل آسیب دیده نیز برای هر کارگر ۱۲ میلیون با درصد ۱۲ درصدی پرداخت می‌شد که بعد از ۶ ماه باید پرداخت می‌کردیم و با شرایط گرانی کنونی امکان‌پذیر نبود و اگر نیاز به تسهیلات داشته باشیم بدون منت با نرخ ۱۸ درصد از بانک دریافت می‌کنیم.

چالش های تلخ شیرینی | هر حلب روغن ۷۵۰ هزار تومان!

هیچ سودی نکرده ایم
ثریا رحیمی، از شیرینی پزان سنتی خراسان جنوبی نیز در این باره اظهار کرد: ما جزو تولیدکنندگان هستیم و حدود دو سال طول کشید تا مجوز و سیب سلامت دریافت کردیم، از سال ۹۴ به طور رسمی شروع به کار کردیم، ولی تاکنون هیچ سودی نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: به دلیل نرخ تورم روزانه شاهد افزایش قیمت‌ها در مواد اولیه مصرفی خود هستیم و تنها خوشحالی ما این است که حقوق ۲۵ نفر از زنان سرپرست خانوار که برای ما کار می‌کنند، از این محل پرداخت می‌شود.

به گفتۀ وی در این مدت هیچ کدام از ارکان دولتی و بانک‎‌ها به صنف ما کمک نکردند یا حتی به ما که به عنوان یک بانو تولیدکننده این صنف هستم هم با وجود پیگیری‌ها، کمکی نشد و اگر پدر من نبود تاکنون باید این کار را جمع می‌کردم.

این تولیدکننده شیرینی سنتی در خراسان جنوبی بیان کرد: سهمیه آرد ما با سهمیه مغازه‌داران یکی است و این سهمیه فقط برای تولید شیرینی مخلوط و مربایی ما کفایت می‌کند ولی برای تهیه شیرینی زنجبیلی سنتی حدود ۱۵ تن خرید آزاد داریم.

رحیمی اضافه کرد: این فقط در بخش آرد است که قیمت آن هم حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشته است و در زمینه روغن و شکر و دیگر مواد اولیه هم شاهد این افزایش قیمت و نبود حمایت از سوی دولت هستیم.

به گفتۀ وی فروش زنجبیلی در روز ۷۵۰ کیلو است که فروش خوبی محسوب می‌شود اما از آن سوی به دلیل افزایش قیمت‌ها این فروش با هزینه‌ها سر به سر می‌شود و فقط توانایی پرداخت هزینه‌ کارکنان و حامل‌های انرژی را داریم.

وی خاطر نشان کرد: اگر روند اینگونه باقی بماند و سودی که برای خود ما نمی‌ماند، شاید مجبور به تعطیلی یک تولیدی موفق در برند شویم که در کشور مردم برند ما را می‌شناسند.

نرخ مصوب برای مواد اولیه

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌پزان خراسان جنوبی در زمینه این مشکلات در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تمام این مشکلات را قبول داریم ولی کاری از دست ما برنمی‌آید، گفت: قیمت شکر مصوب شده اما زمانی که کارخانه‌ها پاسخ نمی‌دهند چه کاری می‌توان انجام داد.

محمدعلی نیک افروز با اذعان بر اینکه سهمیه نمی‌خواهیم، اظهار کرد: به عنوان نمونه در شکر می‌آیند ۵۰ تن را بین ۲۰۰ نفر توزیع می‌کنند که بیشتر مصرف خود را باید به صورت آزاد تهیه کنیم پس بهتر است که قیمت‌ها را ثابت نگاه داشته تا همان آزاد به صورت کلی خریداری شود.

به گفتۀ وی قیمت‌های مواد اولیه، کارگر و حامل‌های انرژی چندین درصد افزایش یافته و قیمت فروش کمی افزایش داشته که به این هزینه‌ها نمی‌رسد، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم فروش نیز کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌پزان خراسان جنوبی در زمینه افزایش قیمت شیرینی عنوان کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ نرخ براساس هزینه‌های آن زمان برای شیرینی حدود ۳۰ درصد و برای آبنبات ۲۰ درصد افزایش داشته است.

نیک‌افروز ادامه داد: اما قیمت مواد اولیه از ابتدای سال تاکنون در برخی از کالاها حتی ۴۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشته‌ایم.

وی در زمینه راهکار برای رفع مشکلات این قشر بیان کرد: مسئولان بالا دستی باید تدبیری بیندیشند و برای مواد اولیه یک قیمت مصوب تعیین کنند.

به گفتۀ وی این صنف بیشترین آسیب را در ایام کرونا دید ولی هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت برای آنها انجام نشده است.

باتوجه به مشکلات افزایش قیمت روزانه مواد اولیه مسئولان در زمینه نرخ گذاری مصوب در مورد این کالاها باید تدابیری بیندیشند در غیر این صورت با افزایش قیمت‌های بیشتر در سال آینده روبه‌رو می‌شویم و با کاهش قدرت خرید مردم دیگر نباید امیدی به ادامه حیات این صنف داشته باشیم.

کد خبر: ۱۳۷٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha