۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
حمایت گوهر فراموش شده| نیاز به حمایت مالی برای اجرای ایده‌ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

حمایت گوهر فراموش شده| نیاز به حمایت مالی برای اجرای ایده‌ها

بیرجند- دانش آموز مخترع طبسی به دلیل عدم حمایت تا کنون نتوانسته است ایده هایش را اجرایی و اولین اختراع خود ( وانت با موتور۱۵۰ سی سی) را به تولید انبوه برساند.

بازار؛ گروه استان ها: هر روز شاهد ایجاد دگرگونی‌هایی در زندگی خود و دیگران هستیم که تا حدود زیادی این تغییرات مدیون تلاش‌های شبانه روزی مخترعانی است که در طول تاریخ آنها را انجام داده‌اند.

از قدیم گفته‌اند نیاز ما در اختراع است و با توجه به نیازهای که در هر جامعه وجود دارد هر روز شاهد ثبت اختراعات جدیدی هستیم که پرونده بسیاری از آنها به دلیل حمایت جدی نشدن از سوی مسئولان مربوط در گوشه و کنار این سرزمین خاک می‌خورند.

البته بسیاری از افراد جوان هم هستند که با وجود این که موفق به تولید محصولی شده‌اند در همان مراحل اولیه تولید به دلیل حمایت نشدن کارشان در مرحله ساخت نمونه متوقف شده است و نه تنها نتوانسته‌اند آن را به عنوان یک اختراع به دلیل پروسه بسیار سخت اداری و مالی ثبت کنند بلکه زمینه برای تبدیل ایده‌هایشان به اختراع هرگز فراهم نشده است.

بسیاری از سازمان‌های عریض و طویلی هم که برای این منظور به وجود آمده‌اند نه تنها از این افراد حمایت نمی‌کنند بلکه با استفاده ابزاری خود از آنها برای ارائه گزارش عملکرد به مافوق، سبب ایجاد یاس و ناامیدی در این افراد شده‌اند.

علاقه بسیار به انجام کار فنی
مجتبی معصومی یکی از همین جوانان با استعدادی است که در روستای فهالج در ۱۸ کیلومتری طبس زندگی می‌کند. او که دانش‌آموز سال دوازدهم رشته برق صنعتی است و به گفته خودش از کودکی علاقه بسیاری به انجام کارهای فنی داشته است در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از دو سال پیش به فکر ساخت وانتی با موتور ۱۵۰ سی سی بنزینی افتادم و همه وسایلی که در تولید این خودرو استفاده کرده‌ام را از اوراقی‌های خودروها و موتورها تهیه کرده‌ام. این وانت با نهایت سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

به گفته وی وزن وانت ساخت او ۲۵۰ کیلوگرم است و ۵۰۰ کیلوگرم بار را حمل می‌کند و برای تولید آن پنج میلیون تومان هزینه کرده است.

وی ادامه داد: نمونه آزمایشگاهی را هم حدود دو سال پیش تولید کرده ام و بعد از آن برای حمایت مالی به سپاه پاسداران شهرستان طبس مراجعه کرده اما هنوز خبری از حمایت نشده است.

حمایت گوهر فراموش شده| نیاز به حمایت مالی برای اجرای ایده‌ها

ایده‌های بسیار
مجتبی معصومی از علاقه بسیار زیادش به تعمیر وسایل برقی زمانی که سال هشتم در متوسطه اول تحصیل می‌کرد، خبر می‌دهد که همین موضوع سبب شد تا در رشته برق صنعتی ادامه تحصیل دهد.

وی بیان داشت: ایده‌های دیگری هم برای تولید دارم که از جمله آنها تولید موتوری با حدود ۸۰۰ سی سی است که به دلیل مشکل مالی و حمایت نشدن تاکنون نتوانسته ام آنها را اجرایی کنم.

وی که به دلیل هزینه ۳۰ میلیونی نتوانسته یکی دیگر از ایده‌هایش را که ساخت موتور ۸۰۰ سی سی است را با دنده اتومات اجرایی کند، گفت: قیمت این موتور بیش از ۸۰۰ میلیون تومان در بازار است.

ایده‌های دیگری هم برای تولید دارم که از جمله آنها تولید موتوری با حدود ۸۰۰ سی سی است که به دلیل مشکل مالی و حمایت نشدن تاکنون نتوانسته ام آنها را اجرایی کنم

او که وانت بار را در ۱۸ سالگی ساخته و از آن در کار کشاورزی استفاده می‌کند از نیاز حدود ۲۵ میلیون تومان برای تولید انبوه آن خیلی زیباتر از نمونه ساخته شده سخن می‌گوید.

این جوان مخترع طبسی از علاقه‌اش به ادامه تحصیل در رشته برق صنعتی به دلیل وجود بازار کار خوب آن سخن گفت و اضافه کرد: اگر حمایت مالی شوم به خوبی می‌توانم همه ایده‌هایی را که در ذهن دارم اجرایی کنم.

حمایت می‌کنیم
مسئول پژوهش سرای دانش آموزی طبس به خبرنگار بازار گفت: این پژوهش سرا علاوه بر ۱۱ محوری که همه پژوهش سراهای استان در زمینه آنها فعالیت می‌کنند قطب کد نویسی و برنامه‌ریزی رایانه هم می‌باشد و در طول سال برنامه‌های بسیاری در این باره با حضور دانش آموزان اجرا می‌کنیم.

علی اکبر نظریان اضافه کرد: در طی سال‌های گذشته از همه دانش آموزان این شهرستان، استان و حتی خارج از خراسان جنوبی پشتیبانی‌های لازم را انجام داده‌ایم و با آموزش مهارت‌های مورد نیاز آنها زمینه برای ورود دانش آموزان به بازار کار را فراهم کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: دانش آموزان رشته‌های فنی کمتر به پژوهش سرای دانش آموزی مراجعه می‌کنند و دانش‌آموز مورد نظر هم که در رشته برق صنعتی تحصیل می‌کند تاکنون برای دریافت حمایت به ما مراجعه نکرده است و در صورتی که بیاید هر کاری که بتوانیم حتی اگر لازم باشد از طریق افراد خیر از این دانش‌آموز برای تولید ایده‌هایش حمایت می‌کنیم.

مصطفی وقاری مدیر پردیس شرکت‌های دانش بنیان بسیج سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی هم به خبر نگار بازار گفت: ما از افرادی که ایده‌هایی برای راه اندازی کسب و کار داشته باشند در صورت دارا بودن شرایط لازم حمایت می‌کنیم و حمایت از دانش آموزان و دانشجویان دارای ایده توسط دیگر دستگاه‌ها انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۳۷٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha