تحقق متاورس نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در زیرساخت‌های مخابراتی است
در اولین همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر» مطرح شد

تحقق متاورس نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در زیرساخت‌های مخابراتی است

در اولین همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر» ضمن اشاره به همه‌گیر شدن آن در آینده‌ای نزدیک بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های آن از همین امروز تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اولین همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر» به همت اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران برگزار شد. در این نشست ضمن تشریح ابعاد و زوایای این فضا، بر حاکمیت خاص آن اشاره شد.

سادینا آبایی، نایب‌رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در این مراسم فضا متاورس را بر پایه بلاک چین و تفکرات آن توصیف کرد و گفت: این فضا حاکمیت گریز است و اگر دولت‌ها در آن وارد نشوند، می‌توانند موانعی برای حضور افراد در فضای متاورسی باشند. در این راستا باید سیاست‌های حضور در متاورس را تعیین کنیم، زیرا کنترل این فضا از دست دولت خارج است و حاکمیت خاص خود را می‌طلبد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: تکنولوژی‌های جدید مانند متاورس، افراد جدید را می‌طلبد و فهم آن باید برای همه فراهم شود تا همه با این فضای جدید ارتباط بگیرند.

متاورس در آینده نزدیک برای اکثریت مردم اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت
داود ادیب، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، با بیان اینکه متاورس همچون تکنولوژی‌های قدیمی که امروز فراگیر شده‌اند، به سرعت در حال توسعه و تکامل است، گفت: به زودی این پدیده نوظهور، به عنوان زیربنای تعاملات بین انسان‌ها و ماشین‌ها شناخته شده و به عنوان یکی از زیرسیستم‌های انقلاب صنعتی پنجم، ساختار تعاملات بشری را تغییر و تعریف جدیدی از جهان فرازمینی به وجود می‌آورد. در این راستا همه کشورهای توسعه‌یافته در تلاش هستند به عنوان رهبران این حوزه چارچوبی را برای تعیین الگوریتم‌ها و قوانین مربوط به متاورس تعریف و این قوانین را برای استفاده جمعی در جهانی دیگر، نهادینه کنند.

این فعال صنعت مخابرات جنبه‌های منفی و نامطلوب فضای متاورس را از دست دادن زمان، ناتوانی در تشخیص جهان مجازی و واقعی، اعتیاد عمومی و مشکلات مرتبط با امنیت اطلاعات دانست و ادامه داد: این جنبه‌های منفی را می‌توان به عنوان مسائل عمومی تمام فناوری‌های نوظهور از قبیل کامپیوتر، اینترنت و تلفن‌های هوشمند مطرح کرد که در سال‌های پیشین همه ما آنها را با یک فرایند زمانی متفاوت تجربه کرده‌ایم.

او اهمیتی که در آینده برای متاورس قائل خواهیم بود را امری بدیهی توصیف کرد و افزود: در آینده نزدیک، این فناوری و استفاده از آن فراگیر شده و حالت عادی به خود می‌گیرد، همان‌طوری که در سال‌های اخیر دیدیم اکثر فناوری‌های پیچیده و جدید، همگانی شدند و حتی کودکان خردسال هم به استفاده از آنها پرداختند. باید بپذیریم که همسویی با فناوری‌های پیشرفته لازمه توسعه است.

ادیب توجه به زیرساخت‌های ورود به انقلاب صنعتی پنجم و همچنین انقلاب‌های بعدی را ضروری خواند و تاکید کرد: اگر از امروز آماده پذیرش متاورس نشویم، راه دشواری در همگام شدن با عناصر جهان نوظهور، کسب‌وکارهای جدید، بهداشت و توسعه پایدار در آینده نزدیک خواهیم داشت.

هم‌افزایی با فعالان موثر در تکنولوژی متاورس ضروری است
فریبرز نژاد دادگر، دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز هم‌افزایی با فعالان موثر در تکنولوژی متاورس را مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر به سال‌های گذشته برگردیم، مشکلاتی را در زمینه اینترنت و فضای مجازی داشته‌ایم و اگر اعمال نظر تشکل‌ها نبود، ممکن بود این مشکلات به صورت حادتری اتفاق افتند. در همین راستا اگر بحث متاورس را انتخاب کرده‌ایم به این دلیل است که هم‌افزایی و هم‌اندیشی با شرکت‌ها و فعالان موثر در این تکنولوژی داشته باشیم و جمع‌بندی آن را به گوش حاکمیت و دولت‌ها برسانیم.

انتخاب مدیرانی با علم به متاورس برای موفقیت در این حوزه لازم است
مهدی اقتصادی، رئیس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران از مقابله حاکمیت با تکنولوژی‌های جدیدی که وارد کشور می‌شود، سخن گفت و اتاق را بزرگ‌ترین حامی در این حوزه معرفی کرد.

به اعتقاد او ابتدا باید بسنجیم که با قوانین جاری کشور چگونه باید برخورد کنیم که در آینده این تکنولوژی به عنوان آسیب شناخته نشود. در این راستا باید سمینارهایی با محوریت رفع موانع متاورس تشکیل شود.

اقتصادی از آمادگی مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران برای ترویج این فرهنگ خبر داد و گفت: باید پیش از هر چیز از حاکمیت برای ترویج این فضا و ابعاد آن استفاده کنیم تا در آینده دچار مشکل و محدودیت در ان نشویم.

او متاورس را عالمی جدید در حوزه تکنولوژی برشمرد که دانش افراد فعال در آن ناقص است و مهم‌ترین نکته‌ای که در ابتدا باید به آن توجه کرد، انتخاب مدیران با علم به این موضوع و استفاده از بدنه کارشناسی است.

رئیس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران، افزود: متاورس حتی می‌تواند در بحث فرهنگ، سیاست، آموزش و غیره پررنگ باشد؛ اما تا زمانی که مدیران اندیشمند نداشته باشیم این اتفاق بزرگ در کشور نخواهد افتاد. در همین حال باید مدیرانی حتی از بخش خصوصی انتخاب شوند تا روند این فرایند سرعت گیرد.

برای تحقق متاورس، سرمایه گذاری در زیرساخت‌های مخابراتی ضروری است
علی اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات، هم در این همایش با بیان اینکه متاورس خود یک زیرساخت است، گفت: متاورس یک دنیای جدید، یک اپلیکیشن بر روی سرویس یا یک بازی جدید نیست، بلکه نسل بعدی یا نسخه بعدی اینترنت است که تجربه را برای دیوایس‌های مختلف time پشتیبانی می کند.

او خاطرنشان کرد: متاورس از دید شرکت‌های مخابراتی، جبران‌کننده سرمایه‌گذاری مخابرات برای توسعه ۵G است و این شرکت‌ها از واقعیت افزوده و دنیای دیجیتال می‌توانند به عنوان ابزارهای کلیدی برای بازگشت سرمایه صرف شده روی شبکه‌های فوق سریع ۵G استفاده کنند.

به اعتقاد انصاری اگر قرار باشد متاورس تحقق پیدا کند، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در زیرساخت‌های مخابراتی لازم است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: درحال حاضر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات مطالعات اولیه‌ای روی چالش‌ها و فرصت‌های متاورس و الزامات آن در حوزه‌های فنی و رگولاتوری آغاز کرده است و این روند ادامه دارد.

متاورس، فضایی بدون محدودیت و محرومیت است
حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره‌ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز متاورس را فضایی بدون محدودیت و محرومیت توصیف و تصریح کرد: بدون شک استفاده از این فضا با استقبال مواجه خواهد شد و هر چقدر به این فضا نزدیک‌تر شویم، تنظیم‌گری نیز قوی‌تر خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۷٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha