۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
دیپلماسی اقتصادی، راهکار احیای بازارهای ایران در منطقه
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس مطرح کرد

دیپلماسی اقتصادی، راهکار احیای بازارهای ایران در منطقه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به پدیده از دست رفتن بازار ایران درکشورهای همسایه راهکار جلوگیری از این روند را تقویت دیپلماسی اقتصادی دانست و گفت: این تدبیر، راه حل خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز هست.

به گزارش بازار، فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص رویکرد بودجه ۱۴۰۱ در راستای گسترش دیپلماسی اقتصادی افزود: دولت در این زمینه مصمم به همکاری با مجلس است؛ چنانچه در دولت گذشته نیز می‌خواستیم دیپلماسی اقتصادی را با کشورهای منطقه و همسایه برقرار کنیم.

رئیس فراکسیون استان‌های مرزی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ۱۶ استان مرزی با ظرفیت‌های بالا داریم و با ۱۵ کشور نیز مرز دریایی و خشکی داریم.

مالکی گفت: رویکرد ما تقویت روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه است که تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی شکل می‌گیرد و سفر آقای رئیسی به قطر و سایر کشورها نیز این اراده را در دولت و مجلس نمایان می‌سازد.

وی نگاه مجلس را به حوزه دیپلماسی اقتصادی برای سال آینده مثبت ارزیابی کرد و افزود: مهم‌ترین ابزار در راستای خنثی سازی تحریم ها، دیپلماسی اقتصادی است که ظرفیت‌های بالایی در این زمینه با کشورهای همسایه داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تاکنون با سفرای کشورهای همسایه جلسات متعددی در مجلس داشتیم و هماهنگی‌هایی در جهت روان سازی و بستر سازی صورت گرفته است تا دستگاه‌های دیپلماسی دو طرف، سطح تجارت را ارتقا دهند. وزارت اقتصاد، صمت، جهاد و بخش خصوصی نیز باید فعال‌تر شوند و برای این حوزه‌ها بسترسازی صورت گیرد تا ماموریت‌های خود را اجرایی کنند.

مالکی ادامه داد: بانک مرکزی نیز ماموریت‌هایی را برای تقویت بخش خصوصی در دستور کار قرار داده تا زمینه سرمایه گذاری فراهم گردد.

وی سپس لزوم تغییر نگاه به مناطق آزاد در حوزه سرمایه گذاری را یادآور شد و اظهار داشت: بعید می‌دانم در این زمینه خلأ قانونی داشته باشیم و بیشتر نیازمند اراده هستیم. البته شاید کار در روزهای نخست سخت باشد که این سختی را در بدنه دولت هم می‌بینیم. نگاه‌ها پیش‌تر در چارچوب امید به اروپا بود، ولی امروز باید از ظرفیت‌های کشورهای همسایه استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۳۶٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha