۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
تلفات ۷۵۰ راس دامِ روستای «چمن ساور» صحت ندارد
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان:

تلفات ۷۵۰ راس دامِ روستای «چمن ساور» صحت ندارد

گرگان- سمیعی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان تعداد دام‌های تلف شده دامدار روستای چمن ساور کردکوی را حداکثر ۱۰۰ راس دام اعلام کرد و گفت: تلفات ۷۵۰ راس دامِ روستای «چمن ساور» صحت ندارد.

رحمت اله سمیعی در گفتگو با خبرنگار بازار در واکنش به ویدیوی منتشر شده از یک دامدار ساکن روستای چمن ساور کردکوی در شبکه های اجتماعی مبنی بر مرگ ۷۵۰ راس دام، اظهار کرد: بر اساس آخرین واکسیناسیون انجام شده، تعداد دام‌های این دامدار روستایی ۴۵۰ راس دام بوده که از این تعداد حدود ۳۵۰ راس دام در حال حاضر موجود است.

وی نگهداری دام در مکانی غیر استاندارد را عامل تلفات دام اعلام کرد و گفت: در فضایی که می‌توان حداکثر ۱۰۰ راس دام نگه داشت، این دامدار ۴۵۰ راس دام نگه داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ارتفاع سقف مکان نگهداری دام را نهایت ۱۵۰ سانتیمتر اعلام کرد و گفت: این دام‌ها با بارش برف و برودت هوا متراکم شده و مدت طولانی در این فضا ماندند به این ترتیب اغلب دام‌ها بر اثر ساتع شدن گاز آمونیاک در فضای محدود نگهداری، خفه شدند.

وی با بیان این نکته که خوراک دام در دو ماه دی و بهمن و در چهار مرحله به این دامدار تخصیص یافته، افزود: میزان ۹ تن نهاده دامی در این مدت به این دامدار داده شد که این میزان نهاده جوابگوی نیاز تعداد دام موجود، بوده است.

سمیعی در توضیح تشخیص دامپزشکی درباره سوتغذیه دام، گفت: دام‌ها به جز کنسانتره‌ای که از طریق جهاد کشاورزی دریافت می‌کنند نیاز به علوفه هم دارند که آن باید طرف دامدار تهیه شود.

به گفته وی ،۶۰ درصد خوراک دام علوفه است، آن بخشی که به جهاد کشاورزی برای سهمیه دام مربوط می شده تخصیص یافته اما مشکل اینجاست که دامدار به دلیل استقرار در منطقه ییلاقی در فصل سرما امکان تامین علوفه دام را نداشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: فلسفه ییلاق و قشلاق برای استفاده دام از علوفه است، بنابراین این دام‌ها در این فصل سرما باید به منطقه قشلاقی می‌رفتند.

وی اضافه کرد: نگهداری دام در فصل سرما در مناطق ییلاقی باید در یک سیستم کاملاً بسته انجام شود ضمن اینکه ذخیره خوراک دام به میزان کافی از ضروریات است.

سمیعی ضمن یادآوری این نکته که این دامدار برای نگهداری از دام‌هایش هیچیک از شرایط استاندارد را نداشته، افزود: به نظرم آمار تلفات غیرواقعی اعلام شده است ضمن اینکه شرایط نگهداری غیربهداشتی در کنار تغذیه نامناسب منجر به مرگ دام‌ها شد.

کد خبر: ۱۳۶٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha