۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
دردسرهای «وام بدون ضامن»| امروز و فردایی که سرانجام ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

دردسرهای «وام بدون ضامن»| امروز و فردایی که سرانجام ندارد

همدان- «وام بدون ضامن» در حالی به ضرب الاجل وزیر اقتصاد برای اجرایی شدن آن گره خورده که در همدان همچنان اندر خم یک کوچه بوده و اجرای آن در خان اول مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: دهم بهمن ماه سال جاری بود که صحبت از اعلام ضرب الاجل ۲۴ ساعته به بانک ها برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن به میان آمد و در این زمینه، وزارت امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به ۱۳ مدیر بانکی دولتی ضرب الاجل ۲۴ ساعته با موضوع عدم نیاز به ضامن در پرداخت تسهیلات خرد به کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی را تعیین کرد.

در این راستا تعداد ۱۳ بانک مشمول طرح پرداخت تسهیلات خُرد به متقاضیان بدون وثیقه و ضامن شدند که بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، پست بانک، رفاه کارگران، توسعه تعاون و بانک قرض الحسنه مهر ایران از جمله بانک‌هایی هستند که بخشنامه تسهیلات آسان به آنها ابلاغ شده است.

در این مرحله شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران اجرایی دولتی همچون وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های معتبر بخش خصوصی براساس تشخیص بانکی که حقوق افراد به آن واریز می‌شود، مشمول طرح هستند.

کارکنان سایر شرکت های بخش خصوصی به تشخیص بانک که حقوقشان در بانک مربوطه است و رتبه B و A را دارند و کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی که رتبه C داشته باشند و حقوقشان نزد بانک مربوطه باشد نیز می‌توانند تسهیلات دریافت کنند اما حال که قریب به یک ماه از این صحبت ها می گذرد، برآن شدیم تا چونگی پرداختن به موضوع را در همدان پیگیری کنیم.

دردسرهای «وام بدون ضامن»| امروز و فردایی که سرانجام ندارد

کارمند یکی از هتل های همدان در گفتگو با بازار با بیان اینکه پس از شنیدن پرداخت وام بدون ضامن به شعبه ای که در آن حساب داشتم مراجعه کردم، گفت: پس از صحبت های اولیه با کارمند بانک متوجه شدم اصلا خبری از وام بدون ضامن نیست.

وی با اشاره به اینکه با سختی فراوان دو ضامن جور کرده و دوباره به بانک مراجعه کردم، افزود: پس از اینکه وقت زیادی در رفت و آمد به بانک هدر دادم گفتند وام با ضامن هم اعطا نمی شود و جلوی وام ها بسته شده است و بعد متوجه شدم حتی با ضامن هم وام نمی دهند چه برسد به بدون ضامن.

گویا پرداخت وام با ضامن و بدون ضامن در همدان اجرا نمی شود، کارمندان بانک اول می گفتند ما کاری به بخشنامه ابلاغی نداریم و بعد گفتند از مرکز جلوی وام ها بسته شده است

این شهروند همدانی با بیان اینکه چند نفر از دوستانم نیز با شنیدن خبر پرداخت وام بدون ضامن درخواست کرده و موفق به دریافت آن نشدند، اضافه کرد: گویا پرداخت هرگونه وام با ضامن و بدون ضامن در همدان اجرا نمی شود، کارمندان بانک اول می گفتند ما کاری به بخشنامه ابلاغی نداریم و بعد گفتند از مرکز جلوی وام ها بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده ام از ابتدای بهمن ماه تکمیل بود اما چند روز پیش گفتند اصلا وامی به من تعلق نمی گیرد، اظهار کرد: رئیس شعبه بانک از ۱۵ بهمن ماه با درخواستم موافقت کرد اما در نهایت وامی به من تعلق نگرفت، از طرف دیگر در روزهای قبل در خبرها آمده بود که بانک ها موظفند تا آخرین روز اسفند ماه وام بدهند اما متاسفانه در عمل این موضوع وجود ندارد.

عطای وام بدون ضامن را به لقایش بخشیدم
یکی دیگر از شهروندان که زن شاغلی است نیز در رابطه با دریافت تسهیلات بدون ضامن به خبرنگار بازار گفت: حدود یک ماه برای دریافت ۴۰ میلیون تومان وام در رفت و آمد به بانک بودم؛ با این وام می خواستم گره ای از زندگی ام باز کنم اما آنقدر اذیت شدم که عطایش را به لقایش بخشیدم.

گفتند باید سپرده حقوق در بانک داشته باشم و پرداخت این تسهیلات بر اساس معدل حساب انجام می شود و از آنجایی که من سپرده نداشتم نتوانستم از تسهیلات استفاده کنم

وی اضافه کرد: وقتی به بانک مراجعه و درخواست خود را مطرح کردم گفتند باید سپرده حقوق در بانک داشته باشم و پرداخت این تسهیلات بر اساس معدل حساب انجام می شود و از آنجایی که من سپرده نداشتم نتوانستم از تسهیلات استفاده کنم.

دردسرهای «وام بدون ضامن»| امروز و فردایی که سرانجام ندارد

شهروند دیگری که خانمی خانه‌ دار است و نیازش به تسهیلات بدون ضامن را برای تهیه تبلت برای فرزند دانش آموزش عنوان می کند، به خبرنگار بازار گفت: وقتی برای دریافت ۱۰ میلیون تومان به بانک مراجعه کردم گفتند باید میانگین حساب داشته باشم و من میانگین حساب نداشتم بنابراین گفتند این تسهیلات به من تعلق نمی گیرد.

این بانوی همدانی با اشاره به اینکه وقتی در اخبار شنیدیم وام بدون ضامن می دهند، خیلی خوشحال شدیم، اظهار کرد: اگر این گونه تسهیلات به افرادی مثل ما که قشر پایین جامعه هستیم و هزار مشکل داریم تعلق نگیرد؛ پس آن را به چه افرادی می دهند؟

مگر با حقوق کارگری می شود که در بانک سپرده گذاری کرد که برای مردم چنین شرطی گذاشته اند

این شهروند همدانی اضافه کرد: اصلا مگر با حقوق کارگری می شود در بانک سپرده گذاری کرد که برای مردم چنین شرطی گذاشته اند؛ گناه افرادی مثل ما که واریز حقوقمان مثل کارمندها نیست و نامه کسر از حقوق هم نداریم چیست.

مبلغ وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است
در ادامه برای بررسی وضعیت چگونگی پرداخت این تسهیلات به سراغ دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان همدان رفتیم که محمد طوماسی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه پرداخت وام بدون ضامن شامل چه افرادی می شود، گفت: این وام شامل شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران دارای رتبه اعتباری A، B و C در دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت های معتبر خصوصی به تشخیص بانک می شود.

وی با بیان اینکه همچنین کارکنان سایر بخش های خصوصی که به تشخیص بانک مشمول موارد فوق نبوده و واریز حقوقشان نزد بانک است و دارای رتبه اعتباری A و Bهستند می توانند از این وام استفاده کنند، افزود: مبلغ وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است و برای شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت های معتبر خصوصی تا ۵۰ میلیون تومان با نامه کسر از حقوق و بدون نیاز به ضامن اجرا می شود.

دردسرهای «وام بدون ضامن»| امروز و فردایی که سرانجام ندارد

مدیر امور شعب بانک ملی استان همدان در ادامه این گفتگو تصریح کرد: برای مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان نامه کسر از حقوق به اضافه سفته یا چک بر حسب مورد، نیاز است و برای کارکنان سایر بخش های خصوصی که به تشخیص بانک مشمول موارد ذکر شده نیستند و کسر حقوقشان نزد بانک بوده و دارای رتبه اعتباری A، B هستند تا ۵۰ میلیون تومان با نامه کسر از حقوق به اضافه سفته یا چک بر حسب مورد بوده و می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

طوماسی در رابطه با وضعیت اعطا و اجرای وام بدون ضامن در همدان، بیان کرد: در همدان این دستورالعمل اجرا می شود و به صورت بخشنامه بانکی به همه بانک ها ابلاغ شده و همچنین در بانک ملی اقدام به چاپ بروشور و بنرهایی شد که شرایط این تسهیلات در تمام شعب در دسترس همه مردم قرار بگیرد.

صرفاً افراد واجد شرایط دریافت وام های خرد می توانند از تسهیلات بدون ضامن استفاده کنند علاوه بر این حساب واریز حقوق متقاضیان حتما باید نزد آن بانک باشد

وی با اشاره به اینکه گروه هدف این تسهیلات افرادی هستند که به آن اشاره شد، مطرح کرد: این بخشنامه به معنای تعلق گرفتن وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به همه متقاضیان نیست و صرفاً افراد واجد شرایط دریافت وام های خرد می توانند از تسهیلات بدون ضامن استفاده کنند علاوه بر این حساب واریز حقوق متقاضیان حتما باید نزد آن بانک باشد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان همدان در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: همانطور که در اخبار هم به اطلاع مردم رسیده در مراحل بعدی برای سایر مردم و اقشار جامعه تصمیماتی گرفته و در زمان مقرر ابلاغ خواهد شد.

دردسرهای «وام بدون ضامن»| امروز و فردایی که سرانجام ندارد

دردسرهای «وام بدون ضامن»| امروز و فردایی که سرانجام ندارد

طوماسی با بیان اینکه در خصوص اعتبار افراد برای اخذ تسهیلات، اعتبار سنجی توسط سامانه های بانکی انجام می شود، گفت: نحوه پرداخت تعهدات، ضمانت و چک های برگشتی متقاضیان در سامانه در سنوات گذشته مورد بررسی قرار گرفته و رتبه اعتباری متقاضی به بانک گزارش می شود و اگر متقاضی خارج از مواردی باشد که در بالا ذکر شد به ضامن نیاز پیدا می کند.

مدیر امور شعب بانک ملی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو خاطرنشان کرد: به طور کلی افرادی با رتبه اعتباری پایین تر از C یا فاقد آن مشمول این طرح نمی شوند و ارائه تسهیلات به آنها مطابق ضوابط داخلی هر بانک خواهد بود و چنانچه به تشخیص بانک شرایط سهل تری برای مشتریان به منظور پرداخت تسهیلات وجود داشته باشد بانک بر اساس رویه خود عمل می کند.

«وام بدون ضامن» در حالی به ضرب الاجل وزیر اقتصاد برای اجرایی شدن آن گره خورده که در همدان همچنان اندر خم یک کوچه است چراکه روندی که در ایام نزدیک به نوروز نیازمند تسریع و البته پیش روی مناسب است، به بن بست هایی خورده است.

از یک سو عدم اطلاع رسانی مناسب نسبت به اینکه چه افرادی شامل این طرح می شوند دردسر ساز شده و صف های طولانی در بانک ها ایجاد کرده و از سویی، رقم وام بسیار پایین و حتی همین وام هم شامل همه افراد کارمند، بازنشسته و مستمری گیران دولتی نمی شود.

همه این ها باز هم به کنار، باید دید چرا این طرح در همدان معکوس پیش می رود و هم چنان اندر خم یک کوچه و دستان متقاضیان از آن خالی مانده است؟

کد خبر: ۱۳۶٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 0
      فقط درهمدان اینطورنیست بلکه اصفهان هم خبری ازاین وام نیست مدارک گرفنه اند ولی وام نمیدهند میگویند بودجه نداریم وسایت بسته است
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 0
      هیچ استانی این وامو پرداخت نکرده
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      نظر.بنده.دولت.این.وام.که.اعلام.کرده.را.یه.کارکنه.همه. مستمر.بگیران.بتوانند.این.وام.را.بگیراند