۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۳
نگاهی به سبک و سیاق افشای مظنه در بورس‌های جهان

نگاهی به سبک و سیاق افشای مظنه در بورس‌های جهان

معمولاً دو نوع سطح دسترسی برای اطلاعات مربوط به عمق بازار یا همان دفتر سفارشات وجود دارد. داده بازار سطح ۱ (level I market data) و داده بازار سطح ۲ (level II market data).

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه (سنا)، داده‌ سطح ۱ معمولاً از طریق کارگزار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و رایگان است یا هزینه خیلی کمی دارد. داده سطح ۲ که عمق بیشتری از دفتر سفارشات را نشان می‌دهد، معمولا به ازای یک هزینه مشخص از طریق کارگزارها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. به طور معمول داده سطح ۲ برای سهام و قراردادهای آتی نسبت به داده سطح ۱ هزینه بالاتری دارد. کارگزاران معمولا داده سطح ۲ برای بازار فارکس (forex) را به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

داده‌ سطح ۲ برای بازارگردان‌ها، سرمایه‌گذاران با ارزش معاملات بالا و معامله‌گران الگوریتمی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. چرا که به کمک اطلاعات دفتر سفارشات، معاملات خود را به صورتی بهینه‌تر اجرا خواهند کرد.

سطوح دسترسی به دفتر سفارشات در سایر بورس‌های دنیا

بازار نزدک (NASDAQ)
محصولات دسترسی به داده در بازار نزدک را معمولا ارائه دهندگان داده مانند کارگزاری‌ها خریداری می‌کنند و در قبال دریافت هزینه به مشتریان خود ارائه می‌دهند. این محصولات عبارتند از:

· محصول Basic شامل بهترین سفارش خرید و فروش در بازار نزدک می‌باشد که هزینه پایینی دارد.

· محصول Level ۲ (NQDS)، تمام دفتر سفارشات را که شامل بهترین سفارش خرید یا فروش هر شرکت کننده در بازار نزدک می‌باشد، نمایش می‌دهد.

· محصول TotalView، دفترسفارشات شرکت‌کنندگان در بازار نزدک و بازار اوراق بهادار نیویورک (NYSE) را به صورت کامل نمایش می‌دهد. یکی از مزیت‌های محصول TotalView نسبت به محصول Level ۲ این است که میزان نقدشوندگی که نمایش می‌دهد بیش از ۲۰ برابر است.

بازار سهام لندن
در بازار سهام لندن سرویس‌های جداگانه‌ای برای ارائه داده بدون تاخیر مورد نیاز به مشتریان برای معامله اوراق بهادار تهیه شده‌است. هرکدام از این سرویس‌ها برای نیازهای خاص مشتریان طراحی شده‌است و هزینه مشخصی دارد. این سرویس‌ها عبارتند از:

· محصول داده‌های معاملات خارج از بازار (off book) که گزارش معاملات خارج از بازار، معاملات داخل بازار و معاملات توافقی را برای سهام‌های داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهد.

· محصول سطح ۱ شامل داده‌های بدون تاخیر بهترین مظنه‌های خرید و فروش است.

· محصول سطح ۲، علاوه بر داده سطح ۱ شامل عمق کامل دفتر سفارشات است.

بازار اوراق بهادار سنگاپور
محصول Direct Feed در بازار اوراق بهادار SGX با کمترین تاخیر ممکن اطلاعات بهترین سفارشات خرید و فروش را برای اوراق بهادار و ابزار مشتقه فراهم می‌کند. این محصول، دفتر سفارشات را برای اوراق بهادار تا ۲۰ ردیف و برای ابزار مشتقه تا ۱۰ ردیف در دسترس قرار می‌دهد. مصرف کنندگان نهایی این محصول عبارتند از فروشندگان اطلاعات بازار (Market Data Vendors)، کارگزاران، موسسات مالی، شرکت‌های معاملاتی خصوصی (Proprietary Trading Firms)، تحلیل‌گران عددی و فروشندگان مستقل نرم افزارها (Independent Software Vendors).

بازار اوراق بهادار ابوظبی (ADX)
ADX اطلاعات بازار را در وبسایت خود با ۱۵ دقیقه تاخیر نشان می‌دهد. برای مشاهده داده‌های بدون تاخیر (real-time data) کاربر باید عضویت این سایت را داشته باشد. عمق بازار نشان داده شده در این بازار شامل ۲۰ ردیف اول دفتر سفارشات بر مبنای قیمت و سفارش می‌باشد.

دسترسی به اطلاعات دفتر سفارشات بازار در دو کارگزاری مطرح
بازارهای رابین هود (Robinhood Markets, Inc) یک شرکت ارائه دهنده خدمات مالی آمریکایی است که به ارائه دادن خدمات بدون کارمزد برای معاملات سهام، ETF و رمزارزها از طریق اپلیکیشن‌ موبایلی خود برای سرمایه‌گذاران خرد مشهور است.

شرکت رابین‌هود با همکاری بازار نزدک، برای کاربران خود که عضویت طلایی (Gold membership) دارند، دسترسی به داده سطح ۲ که توسط محصول Totalview نزدک تهیه می‌شود را فراهم کرده‌است. کاربران رابین‌هود می‌توانند با پرداخت ۵‌دلار در ماه عضویت طلایی را خریداری کند و به قابلیت‌های خاصی از اپلیکیشن رابین‌هود دسترسی پیدا کنند. یکی از این قابلیت‌ها دسترسی به داده‌ سطح ۲ بازار نزدک است که عمق بازار را به کاربر نشان می‌دهد.

کارگزاری Interactive Brokers در تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان و بورس‌های آن‌ها درحال فعالیت است. این شرکت کارگزاری برای اکثر بازارها و کشورهایی که درآن فعالیت می‌کند، داده سطح ۲ را با دریافت هزینه‌ای مشخص برای هر بازار در دسترس کاربر قرار می‌دهد. ازجمله بازارهایی که در این کارگزاری داده سطح ۲ برای آن‌ها با پرداخت هزینه‌های مربوطه قابل دسترس است عبارتند از:

· بازار نزدک (NASDAQ)

· بازار نیویورک (NYSE)

· بازار تورنتو (Toronto)

· بازار TSX کانادا

· بازار مونترال (Montreal)

· بازار یورونکس (Euronext)

· بازار سهام وین (Vienna)

· بازار بالتیک (Baltic)

· بازار یورکس (Eurex)

· بازار سهام بوداپست (Budapest)

· بورس ایتالیا

· بازار نوردیک (Nordic)

· شبکه معاملاتی تورکویز (Turquoise ECNs)

· بازار سهام وارسا (Warsaw)

· بازار سیکس سوییس (SIX Swiss Exchange)

· بازار سهام لندن (LSE)

· بازار ASX استرالیا

· بازار سهام شانگهای

· بازار اوراق بهادار هنگ کنگ

· بازار ملی سهام هند

· بازار سهام توکیو

کد خبر: ۱۳۶٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha