۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
بودجه ۹۹ کشور به شدت تحت فشار است
کارشناس حوزه نفت و انرژی:

بودجه ۹۹ کشور به شدت تحت فشار است

حمید حسینی، کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: بودجه سال جاری کشور با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد به شدت تحت فشار است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، سید حمید حسینی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی در بودجه امسال پیش بینی شده بر مبنای دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به میزان ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار نفت خام فروخته شود یعنی روزانه نزدیک به ۳۰ میلیون دلار در آمد.

وی همچنین اظهارداشت: برای دست یابی به این عدد باید ۵۰۰ هزار بشکه بر اساس قیمت ۶۰ دلار نفت به فروش برود.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: بدیهی که با کاهش قیمت ها در دامنه ۲۰ تا ۳۰ دلار نزدیک به دو برابر این محموله نفت باید روی ریل صادرات قرار گیرد که با توجه به وضعیت جهان و مازاد عرضه در بازار کار بسیار سختی است مگر اینکه بانک مرکزی سیاست ها ی خود را تغییر دهد و دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف کند تا بتوان با حداقل فروش نفت با دلار ۱۵ تا ۱۶ هزار تومانی این منابع مالی را تامین کرد.

وی در ادامه افزود: بحران کرونا به شدت منابع درآمدی دولت اعم از نفتی، مالیاتی، عوارض جانبی و غیر را تحت تاثیر قرار داده است.

حسینی بیان داشت: دولت در بودجه سال جاری ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی کرده که ۵۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

وی ادامه داد: درآمدهای ارزش افزوده نیز بواسطه شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها به شدت دچار افت شده است.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: تحلیلی کلی اینکه بودجه سال جاری به شدت تحت فشار است از اینرو ضرورت ایجاب می کند تغییرات اساسی در ساختار اقتصادی مملکت ایجاد شود.

وی افزود: دولت تا چه زمانی می خواهد از محل فروش نفت و سایر درآمد ها بودجه خود را تامین کند حداقل نشان داده در کوتاه مدت نمی توان چنین کاری را انجام داد.

حسینی اظهارداشت: صنایعی که در صدر اصل ۴۴ قانون اساسی قرار دارند مثل صنایع بزرگ، کشتیرانی، بیمه ها، بانک ها و سایر موارد مقام معظم رهبری اجازه داده ۸۰ درصد این صنایع واگذار شود.

وی تصریح کرد: دولت می تواند از رهبری بخواهد این ۸۰ درصد واگذاری به ۱۰۰ درصد برسد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: چهار بانک ۱۰۰ درصد دولتی در کشور وجود دارد چه اجباری که دولت در بانک تجارت، ملت، بیمه ها و غیره سهام دار و همینطور در بسیاری از واحدهای صنعتی حضور داشته باشد.

وی افزود: اگر دولت سهم ۲۰ درصدی خود را در بورس عرضه کند به یقین می تواند از این محل همه کسری بودجه های خود را تامین نماید.

حسینی به رادیو اقتصاد یادآورشد: دولت برای تامین بودجه خود در سال ۹۹ باید به دنبال راهکارهای دیگری باشد به این امید که قیمت نفت افزایش یابد و موتور اقتصاد راه بیفتد و بتواند از این محل مالیات و عوارض دریافت کند با توجه وضعیت حاکم بر کشور به نظر می رسد شدنی نیست.

«محمدرضا اکبری» مدیر گروه نفت اندیشکده تحلیل گران انرژی ایران نیز در برنامه رهیافت گفت: بواسطه بحران کرونا کاهش جدی در حوزه تقاضا برای نفت در جهان بوجود آمده و همینطور باعث شده قیمت ها به شدت کاهش یابد.

وی افزود: در همین زمینه نیز تدابیرمختلفی اندیشیده شده که اجلاس اوپک و اوپک پلاس یکی از این موارد است.

مدیر گروه نفت اندیشکده تحلیل گران انرژی ایران ضمن اشاره به اتفاقات قبل از جدی شدن موضوع کرونا در حوزه نفت جهان گفت: بطورکلی در سال ۲۰۱۹ به دلیل سطح قیمت های که بود و همچنین بازیگران متنوع و متعدد بین یک تا دو میلیون گاهی دو میلیون و نیم بشکه عرضه مازاد نفت در بازار جهانی وجود داشت.

وی افزود: جدا از این پنج میلیون بشکه نفت به دلائل مختلف سیاسی از کشورهای ایران و ونزوئلا بصورت بالفعل نه بالقوه و همینطور بروز جنگ در لیبی از بازار کنار گذاشته شده بود.

اکبری اظهارداشت: در سال ۲۰۱۹ عرضه نفت بر تقاضا پیشی گرفته بود و انتظار ریزش قیمت ها هم وجود داشت.

وی ادامه داد: اجلاس های قبلی و فلسفه تشکیل اوپک پلاس برای این بود کشورهای که عضو اوپک نبودند در طرح تثبیت قیمت وکنترل عرضه نفت مشارکت کنند تا نرخ ها بیش از این شروع به ریزش نکند.

کد خبر: ۱۳٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha