۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
۲عامل اصلی افت صادرات فرآورده های نفتی چیست؟| صادرات پتروشیمی۸.۷  درصد کمتر شد
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

۲عامل اصلی افت صادرات فرآورده های نفتی چیست؟| صادرات پتروشیمی۸.۷ درصد کمتر شد

حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اشاره به کاهش ۸.۷ درصدی محصولات پتروشیمی، گفت: افزایش مصرف مواد اولیه تولید بنزین در پخش و پالایش و کاهش جهانی قیمت ها دو عامل اصلی افت صادرات بودند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در گفتگو با بازار از کاهش ۸.۷ درصدی صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد و گفت: در ۱۱ ماهه سال گذشته چیزی حدود ۵۴ میلیون تن فرآورده های نفتی و میعانات گازی صادر شده بود این در حالی است که مقدار صادرات ما در امسال حدود ۴۵ میلیون تن بوده است.به گفته او صادرات فرآورده های نفتی از نظر ارزشی حدود 27 درصد افت داشته است.

ارزش صادرات فرآورده های نفتی، پتروشیمی و میعانات گازی حدود ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است، سال گذشته مقدار صادرات ما در این حوزه از حدود ۲۷ میلیارد دلار در سال گذشته به حدود ۱۹ میلیارد دلار رسیده است

او با بیان اینکه ارزش صادرات فرآورده های نفتی، پتروشیمی و میعانات گازی حدود ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است، افزود: سال گذشته مقدار صادرات ما در این حوزه از حدود ۲۷ میلیارد دلار در سال گذشته به حدود ۱۹ میلیارد دلار رسیده است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی درباره چرایی کاهش صادرات گفت: مصرف مواد اولیه تولید سوخت امسال بیشتر شده و واحدهای پتروشیمی محصولات بیشتری را به شرکت پخش و پالایش فروختند. در کنار این با مساله افت قیمت های جهانی محصولات فرآورده های نفتی و پتروشیمی در بازارهای جهانی مواجه بودیم. این دو عامل در کنار هم باعث نزولی شدن صادرات شده است.

صادرات قیر و گاز مایع صعودی شد

او همچنین از افزایش صادرات قیر و گاز مایع خبر داد و گفت: گاز مایع امسال بازار خوبی پیدا کرده و قیمت هر تن آن از حدود ۵۷۰ دلار به بیش از ۶۰۰ دلار رسیده است. ضمن اینکه به دلیل تولید حداکثری گاز، وضعیت تولیدات گاز مایع هم خوب بوده است.

حسینی با اشاره به سهیه مناسب در نظر گرفته شده برای قیر تهاتری، ادامه داد: امسال ظرفیت مناسبی برای صادرات قیر داشتیم. ضمن اینکه قیمت ها وضعیت مناسب داشت. در سال گذشته عرضه زیاد قیر از سوی روسیه و عراق باعث برهم ریختن بازار شده بود اما امسال چنین وضعیتی را نداشتیم.

کد خبر: ۲۷۷٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha