۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
شدت تحریم ها در دوره بایدن و ترامپ قابل قیاس نیست| نفت ارزان برگ برنده رییس جمهور جمهوری خواه آمریکا
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

شدت تحریم ها در دوره بایدن و ترامپ قابل قیاس نیست| نفت ارزان برگ برنده رییس جمهور جمهوری خواه آمریکا

حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: ترامپ خود، مسائل تحریمی را پیگیری می کرد و همین مساله باعث شده بود که بسیاری از کشورها و شرکت ها جرات همکاری و خرید نفت از ایران را نداشته باشند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: صادرات نفت ایران روزهای خوبی را سپری می کند. جواد اوجی وزیر نفت در روزهای پایانی اسفند سال گذشته گفته بود که صادرات نفت ایران به بیشترین مقدار بعد از سال ۹۷ رسیده است. از طرفی آمارهای اعلامی از طرف رییس کل گمرک هم نشان می دهد که مقدار صادرات نفت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد حدود ۸.۶ درصدی به حدود ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

آنگونه که کارشناسان حوزه انرژی می گویند که وضعیت صادرات نفت ایران تا حد زیادی به سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بستگی دارد. هر چند که جواد اوجی گفته که در صورت پیروزی ترامپ هم مشکلی برای صدور نفت ایران پیش نخواهد و ایران شدیدترین تحریم ها را در دولت سیزدهم پشت سر گذاشته است. اما واقعیت از نظر فعالان بخش خصوصی و صاحب نظران حوزه انرژی چیز دیگری است.

حسینی: بایدن خود می داند که کاهش قیمت نفت پاشنه آشیل او در این دوره از انتخابات و به نوعی برگ برنده او می تواند باشد. به همین دلیل شاهد کاهش شدت تحریم های آمریکا علیه کشورهای ایران، ونزوئلا و روسیه هستیم

حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به کاهش شدت تحریم ها در طول سال های گذشته، گفت: بایدن خود می داند که کاهش قیمت نفت پاشنه آشیل او در این دوره از انتخابات و به نوعی برگ برنده او می تواند باشد. به همین دلیل شاهد کاهش شدت تحریم های آمریکا علیه کشورهای ایران، ونزوئلا و روسیه هستیم. در واقع رییس جمهور دموکرات آمریکا برای جلوگیری از هر گونه رشد قیمت طلای سیاه ناچار است که از شدت سیاست های تحریمی علیه کشورهای تحریمی بکاهد.

او ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که شاهد بارگیری کشتی های نفتی از خارک هستیم. در واقع خریداران نفت به این نتیجه و درک رسیده اند که مشکلی از بابت تحریم ها برای آنها پیش نخواهد آمد. این در حالی است که در دوران ترامپ شرایط به شدت سخت گیرانه بود.

داستان شرکت فرانسوی به خاطر حضور در نمایشگاه نفت ایران تهدید به تحریم شد

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: سال ۹۷ در زمان برگزاری نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی نماینده یکی از شرکت های اروپایی به عنوان مهمان در این رویداد حاضر شده بودند. عکس هایی از حضور این فرد که نماینده یک شرکت فرانسوی چند ملیتی بود در نمایشگاه منتشر شد. دو روز بعد از آن از طرف آمریکا به این شرکت اعلام شده که در صورت ادامه همکاری با ایران از تمام پروژه های آمریکایی کنار گذاشته می شوند. به دنبال این تهدید این شرکت دیگر حاضر به همکاری با نشد.

ترامپ خود، مسائل تحریمی را پیگیری می کرد و همین مساله باعث شده بود که بسیاری از کشورها و شرکت ها جرات همکاری و خرید نفت از ایران را نداشته باشند. به همین دلیل حالا هم اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موفق شود دیگر قادر به فروش نفت همچون ۲ سال گذشته نخواهیم بود

او با بیان اینکه شدت تحریم ها در زمان ترامپ و بایدن به هیچ وجه قابل مقایسه با هم نیست، افزود: ترامپ خود، مسائل تحریمی را پیگیری می کرد و همین مساله باعث شده بود که بسیاری از کشورها و شرکت ها جرات همکاری و خرید نفت از ایران را نداشته باشند. به همین دلیل حالا هم اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موفق شود دیگر قادر به فروش نفت همچون ۲ سال گذشته نخواهیم بود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی همچنین یادآور شد که در ابتدای خروج آمریکا از برجام، روند فروش نفت ایران نزولی شد و از ۲ میلیون بشکه در روز به حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید و همین مساله درآمدهای ارزی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود و شرایط سختی را پیش روی اقتصاد کشور قرار داد.

کد خبر: ۲۸۱٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha