۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
اما و اگرهای ساخت سکوهای ۷ هزار تنی
فشار افزایی پارس جنوبی در شرایط تحریمی عملی می شود؟

اما و اگرهای ساخت سکوهای ۷ هزار تنی

خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرده در پروژه فشارافزایی پارس جنوبی از سکوهای ۷ هزار تنی استفاده شود اما حسینی کارشناس انرژی ساخت و انتقال چنین سکوهایی را در شرایط تحریمی بسیار سخت می داند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بیستم اسفندماه سال گذشته بود که قراردادهای اجرایی طرح فشارافزایی پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و ۴ شرکت ایرانی اویک، پتروپارس، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مپنا به امضا رسید.

این طرح که گفته می شود با اجرای آن به مقدار برداشت گاز و میعانات گازی به ترتیب ۹۰ تریلیون فوت مکعب (TCF) و ۲ میلیارد بشکه اضافه خواهد شد، اما ابهامات بسیاری دارد. چگونگی تامین تجهیزات در شرایط تحریمی یکی از ابهاماتی است که تا کنون پاسخی به آن داده نشده است.

بر اساس آنچه محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده در پروژه فشارافزایی پارس جنوبی قرار است که از سکوهای ۷ هزار تنی استفاده شده، و ۲۸ سکوی جدید ساخت و نصب شود؛ اما سوال اینجاست که با توجه به شرایط تحریمی چنین امکانی برای کشور وجود دارد؟

حسینی : پیش از این ما با تکیه بر تکنولوژی که از شرکت هایی همچون توتال آموخته بودیم از سکوهای ۳ و ۵ هزار تنی در پروژه های خود استفاده کرده و به راحتی آنها را جابه جا می کردیم. اما حالا نه از تجربه های غول های صنعت نفت خبری هست و نه ارتباطی با دنیا داریم. ضمن اینکه به استناد گفته های کارشناسان و متخصصان این حوزه ما توانایی و تکنولوژی ساخت سکوهای ۷ هزار تنی را نداریم

حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اشاره به این نکته که درباره چگونگی طرح فشار افزایی پارس جنوبی اعلام نشده است، به بازار گفت: پیش از این ما با تکیه بر تکنولوژی که از شرکت هایی همچون توتال آموخته بودیم از سکوهای ۳ و ۵ هزار تنی در پروژه های خود استفاده کرده و به راحتی آنها را جابه جا می کردیم. اما حالا نه از تجربه های غول های صنعت نفت خبری هست و نه ارتباطی با دنیا داریم. ضمن اینکه به استناد گفته های کارشناسان و متخصصان این حوزه ما توانایی و تکنولوژی ساخت سکوهای ۷ هزار تنی را نداریم.

او همچنین با اشاره به چالش های موجود برای تامین تجهیزات در شرایط تحریمی، گفت: گاز موجود در این منطقه ترش بوده و ما باید کمپرسورهایی بسازیم که ضمن تفکیک مایعات بتواند گاز ترش را هم پمپاژ کند، اما متاسفانه چنین امکاناتی را نداریم.

این کارشناس حوزه انرژی معتقد است که اگر قرار است این پروژه اجرایی شود باید یک سری ابهامات در خصوص آن رفع شده و کار دقیقی درباره چگونگی تامین منابع مالی و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز این پروژه صورت گیرد.

حسینی: برخی زمان افت فشار را امسال و برخی دیگر سال ۱۴۰۴ اعلام می کنند. اما بالاخره دیر یا زود این اتفاق رخ داده و سالانه چیزی حدود ۷ میلیون مترمکعب از تولید فازهایی با عمر بالای ۲۰ سال کاسته می شود

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا افت فشار در پارس جنوبی از امسال شروع خواهد شد، گفت: برخی زمان افت فشار را امسال و برخی دیگر سال ۱۴۰۴ اعلام می کنند. اما بالاخره دیر یا زود این اتفاق رخ داده و سالانه چیزی حدود ۷ میلیون مترمکعب از تولید فازهایی با عمر بالای ۲۰ سال کاسته می شود.

لازم به یادآوری است که میدان پارس جنوبی، یک میدان مشترک است و این قرارداد در حالی با ابهامات متعددی مواجه است که قطر نیز در حال ساخت سکوهای افزایش فشار در قسمت جنوبی این میدان مشترک بوده و نگرانی‌ها درباره افت فشار پارس جنوبی شدت گرفته است. یک سند رسمی از بازوی پژوهشی مجلس پیش‌بینی می‌کند که در سال ۱۴۲۰ احتمالاً میزان کل عرضه گاز طبیعی به ۷/۸۹۸ میلیون مترمکعب در روز برسد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف کشور در این سال، به معادل ۸/۱۴۱۰ میلیون مترمکعب در روز برسد. پس با این حساب در آن سال با روزانه ۵۱۲ میلیون مترمکعب کمبود گاز در بازار داخلی مواجه می‌شویم.

کد خبر: ۲۸۰٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      0 0
      تمام ایران بایددرصنعت ملی نفت وگاز.....سهیم باشندوروددانش بنیان هاالزامی است.