۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۱
صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی؛ بهترین گزینه برای شرکت‌هایی مثل سرخابی‌ها
مدیر نهادهای مالی فرابورس پیشنهاد داد

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی؛ بهترین گزینه برای شرکت‌هایی مثل سرخابی‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بهترین گزینه برای شرکت‌های زیان‌ده و خصوصی‌سازی شرکت‌هایی است که در بورس یا فرابورس ثبت می‌شوند اما گاهی به مرحله پذیرش نمی‌رسند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران با بیان این مطلب به کارکرد صندوق‌های خصوصی اشاره کرد و به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: از سال‌ها گذشته کشور نیازمند این صندوق‌ها بود زیرا تعداد زیادی از شرکت‌های مشمول واگذاری اصل ۴۴، زیان‌ده هستند و قابلیت عرضه به عموم را ندارند. بنابراین، بهتر بود این شرکت‌ها از سوی یک صندوق خصوصی عرضه عمومی شوند و اگر قرار است مردم هم مشارکتی داشته باشند از طریق آن صندوق وارد این شرکت‌ها شوند و بعد آن صندوق این شرکت‌ها را احیا کند.

عارف علیقلی پور با بیان اینکه تملک این شرکت‌ها در صندوق‌های خصوصی بسیار قابل توجه است، تصریح کرد: کنترل و مدیریت این دست از شرکت‌ها در اختیار صندوق خصوصی قرار می‌گیرد و تیم کارآفرین صندوق با ورود به آن کسب و کار، زمینه احیاء و سودهی شرکت را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: در بازار سرمایه برای شرکت‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی نیز، ابزارهای تامین مالی وجود ندارد بنابراین نمی‌توان آن شرکت را عرضه عمومی (یک زنجیره آخر از نظام تامین مالی) کرد. بنابراین، صندوق خصوصی این فرصت را ایجاد می‌کند و شرکت‌هایی که نمی‌توانند به عرضه عمومی برسند و یا درمانده بوده و مدیریت ضعیفی دارند را با روش‌هایی، اقدام به تملک می‌کند.

علیقلی پور با بیان اینکه صندوق خصوصی، یک کلاس دارایی است که به آن ابزارهای سرمایه‌گذاری جایگزین هم گفته می‌شود، گفت: عمده این صندوق‌ها از سوی افرادی سرمایه گذار – کارآفرین شکل می‌گیرد. صندوق‌ سرمایه‌گذاری خصوصی (PE) ابزارهای سرمایه‌گذاری هستند که به وسیله شرکت‌های خصوصی و به نمایندگی از گروهی از سرمایه‌گذاران اداره می‌شوند. سرمایه این صندوق‌ها با این دیدگاه تأمین می‌شود که بخشی از سهام شرکت‌های خصوصی تملک و سپس در یک بازه زمانی واگذار می‌شود.

مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران ادامه داد: صندوق‌های خصوصی و جسورانه با سرمایه‌گذاری و تأمین مالی شرکت‌های نوپا یا همان استارتاپ‌ها و همچنین با کمک و سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که نیاز به اصلاح ساختار اعم از منابع مالی و حاکمیت شرکتی دارند، کار خود را آغاز می‌کنند، گفت: در بحث مربوط به کارآفرینی می‌توان گفت، سرمایه‌گذار کارآفرین شخصی است که می‌تواند یک شرکت زمین خورده را احیا کند. در نتیجه توسعه فعالیت این صندوق‌ها منجر به افزایش بهره‌وری شرکت‌ها و رونق تولید در اقتصاد کشور می‌شود.

عارف علیقلی پور با اشاره به اینکه این صندوق‌ها صندوق‌های ETF هستند و نماد مععاملاتی دارند، اظهار کرد: خاصیت ریسکی این صندوق‌ها مهم است. اینها ابزارهای ریسکی هستند و در فضای ریسک بالا و خطر بالا قرار دارند. به همین دلیل در همه جای دنیا اجازه عرضه عمومی و به قولی خرده فروشی به آن داده نمی‌شود. بلکه سرمایه‌گذاران واجد شرایط مانند برخی نهادها، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مجاز به خرید واحدهای این صندوق‌ها هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: خرده فروشی نباید برای این صندوق‌ها اتفاق بیفتد زیرا به دلیل ماهیت بلندمدت این صندوق‌ها و ریسک بالای کسب و کارها، صندوق های فوق عمومی نشده‌اند.

مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران با اشاره به اینکه صندوق خصوصی در زمان اقدام به تاسیس، امیدنامه‌ای را برای خود طراحی می‌کند، عنوان کرد: در این امیدنامه، اهداف سرمایه‌گذاری صندوق اعلام می شود و براساس وابستگی صنایع به یکدیگر، مدیر صندوق صنعت مورد نظر خود را انتخاب می‌کند و هر صندوقی باید حداقل ۳ شرکت را احیا کند و این یک الزام است.

وی گفت: واحدهای این صندوق‌ها به شکل قابل معامله در بورس است، ساختار حاکمیت شرکتی آنها در قالب واحدهای ممتاز، که تشکیل‌دهنده مجمع صندوق هستند، و واحدهای عادی اداره می‌شود. تصمیمات سرمایه‌گذاری آن با مسئولیت مدیر صندوق، در چارچوب مصوب مجمع و با کمک کمیته سرمایه‌گذاری، اتخاذ می‌شود.

مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در بازار سرمایه عنوان کرد: در سال ۹۷، دستورالعمل این صندوق‌ها به وجود آمد، سال ۹۸ اولین صندوق خصوصی در فرابورس ایران تاسیس و امروز، فرابورس ابران، میزبان ۴ صندوق خصوصی است که سرمایه آنها نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان بوده و متناسب با برنامه زمان بندی، اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هدف می‌کنند.

وی گفت: درخواست‌های بسیاری برای تاسیس صندوق‌های جدید وجود دارد که موافقت اصولی آنها در حال انجام است. به طور مثال یکی از صندوق‌ها در حوزه سلامت، کارهای مربوط به پذیره‌نویسی آن در حال انجام است تا در یک بازده زمانی بتواند پذیره‌نویسی انجام داده و تعداد صندوق‌ها را به ۵ صندوق و یا بیشتر برساند.

کد خبر: ۱۳۶٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha