۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
برخی فعالان صنعت خودرو کیفیت را فدای درآمد می کنند| تولیدکنندگان کشورهای همسایه خواهان ABS ایرانی
کارشناس فروش پتروشیمی قائد بصیر در گفتگو با بازار:

برخی فعالان صنعت خودرو کیفیت را فدای درآمد می کنند| تولیدکنندگان کشورهای همسایه خواهان ABS ایرانی

رضایی کارشناس فروش پتروشیمی قائد بصیر گفت: تمرکز شرکت بر روی تامین نیاز داخلی است اما اگر تولید بیش از نیاز داخلی باشد همین الان تولیدکنندگان لوازم خانگی کشورهای همسایه خواهان ABS ایرانی هستند.

بازار؛ گروه ایران: پلیمر اکریلونیتریل بوتادین استایرن یا همان ABS از مهم‌ ترین و پرکاربرد ترین پلاستیک هایی است که به صورت تجاری تولید می‌ شود. این پلیمر از جمله پلاستیک‌ های گرمانرم و ارزان قیمت مهندسی است که به دلیل دارا بودن خواص متعادل حرارتی، شیمیایی و مکانیکی، کاربردهای گسترده‌ ای در صنعت دارد که کاربرد اصلی آن در ساخت قطعات بدنه خودرو و صنایع خودروسازی است.

البته دامنه کاربرد این پلیمر خیلی گسترده تر است و در خصوص کاربردهای ABS می توان به ساخت قطعات بدنه خودرو از جمله داشبورد، روکش درب‌ ها، قطعات تزئینی داخل خودرو، کمربند ایمنی، سپر خودرو و پوشش چرخ‌ها، تولید قطعات تزریقی مانند لگو (اسباب‌ بازی کودکان)، لوازم پزشکی، ساخت تلفن، تولید بدنه لوازم خانگی مانند بدنه یخچال، لباس شویی و غیره، تولید پوشش ابزارآلات الکتریکی دستی، ساخت بدنه کامپیوتر، تولید عایق‌ های برودتی، صنایع آبکاری و غیره اشاره کرد.

یکی از شرکت های ایرانی که در زمینه تولید پلیمر ABS توانسته خیلی موفق عمل کند، پتروشیمی قائد بصیر از مجموعه های گروه توسعه اقتصادی تدبیر است که به عنوان تنها تولید کننده گرید های رنگی این ماده اولیه مهم در ایران شناخته می شود و بخش عمده نیاز تولید کنندگان صنایع لوازم خانگی، خودروسازی، تجهیزات پزشکی و غیره را تامین می کند. در این رابطه مهدی رضایی کارشناس ارشد بازاریابی و فروش شرکت قائد بصیر در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

تنها دو شرکت که یکی از آن ها پتروشیمی قائد بصیر است دست به تولید ABS می زنند و کشف قیمت محصولات این شرکت ها نیز در بورس انجام می شود که تولیدات شرکت قائد بصیر نه تنها در قیمت بلکه در کیفیت نیز از رقیب خود همواره سبقت می گیرد و مورد توجه فعالان صنایع مرتبط است

* با توجه به اینکه تامین ABS به عنوان مواد اولیه اصلی برای صنایع مختلفی از جمله خودروسازی و لوازم خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اغلب شاهد این هستیم که این صنایع با طرح مساله گرانی مواد اولیه داخلی تمایل بیشتری به واردات دارند، به عنوان یکی از کارشناسان پتروشیمی قائد بصیر چه توضیحی به این موضوع دارید؟ آیا واقعا تامین مواد اولیه داخلی گران تر از وارداتی است؟
در حال حاضر در کل کشور تنها دو شرکت که یکی از آن ها پتروشیمی قائد بصیر است دست به تولید ABS می زنند و کشف قیمت محصولات این شرکت ها نیز در بورس انجام می شود که تولیدات شرکت قائد بصیر نه تنها در قیمت بلکه در کیفیت نیز از رقیب خود همواره سبقت می گیرد و مورد توجه فعالان صنایع مرتبط است.

* اشاره کردید که به لحاظ کیفی و قیمت همواره شرکت پتروشیمی قائد بصیر در بین فعالان صنایع مرتبط از محبوبیت بیشتری برخوردار است، بفرمایید دانش فنی تولید ABS مجموعه شما از کجا است؟
عملیات اجرایی طرح تولید مواد ABS با انعقاد یک قرارداد EPC با شرکت تایوانی CTCI و دانش فنی شرکت KUMHO از کره جنوبی، از اواخر سال ۱۳۷۹ آغاز و در بهمن ماه سال ۱۳۸۲ راه اندازی شد؛ بنابراین دانش فنی پتروشیمی قائد بصیر برای تولید ABS از یکی از معتبرترین شرکت های بزرگ دنیا که تامین کننده این ماده اولیه برای شرکت های بزرگی همچون LG کره است آمده.

* اشاره کردید که محصول استراتژیک پتروشیمی قائد بصیر در صنایعی همچون لوازم خانگی هم کاربرد دارد، بفرمایید به طور کلی این ماده اولیه مورد نیاز چه صنایعی است؟
در حال حاضر وابستگی صنایع لوازم خانگی به ABS در ایران حتی بالاتر از شرکت های خودروسازی است؛ یعنی بخش عمده ای از محصولات شرکت در اختیار تولید کنندگان لوازم خانگی برای تولید یخچال، ماشین لباس شویی و غیره قرار می گیرد.

با این تفاسیر اگر دور اندیشی پتروشیمی قائد بصیر نبود، شاید بعد از زمانی که تحریم ها تشدید و تامین مواد اولیه از خارج از کشور دشوار شده بود خیلی از شرکت های بزرگ و به نام تولید کننده لوازم خانگی که اکنون به عنوان مشتریان بازار ABS این شرکت پتروشیمی شناخته می شوند، به مشکل می خوردند.

به صورت حدودی ۴۰ درصد بازار فروش پلیمر ABS پتروشیمی قائد بصیر به صنعت لوازم خانگی، ۳۰ درصد به خودروسازی و زنجیره تامین آن، ۲۰ درصد به صنعت تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی و مابقی به شرکت های دیگر از جمله تبلیغاتی ها اختصاص داده می شود

* چند درصد از بازار فروش شرکت پتروشیمی قائد بصیر به دو مشتری بزرگ خود یعنی خودروسازی ها و تولیدکنندگان لوازم خانگی اختصاص داده می شود؟
به صورت حدودی ۴۰ درصد بازار فروش پلیمر ABS پتروشیمی قائد بصیر به صنعت لوازم خانگی، ۳۰ درصد به خودروسازی و زنجیره تامین آن، ۲۰ درصد به صنعت تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی و مابقی به شرکت های دیگر از جمله تبلیغاتی ها اختصاص داده می شود.

* با توجه به اینکه تولید ABS به عنوان یکی از مواد اولیه مهم صنایع مختلف و از محصولات استراتژیک شرکت پتروشیمی قائد بصیر شناخته می شود، بفرمایید به لحاظ کیفی محصول تولیدی شرکت در کجا قرار دارد؟
همانطور که اشاره کردم دانش فنی تولید ABS پتروشیمی قائد بصیر از شرکت کومهو کره گرفته شده است که از کیفیت خیلی بالایی برخودار است و می توان گواه این ادعا را هم جایگاه ویژه ای که محصولات شرکت در بورس دارند جستجو کرد. همچنین شرکت های لوازم خانگی تمایل زیادی به همکاری با قائد بصیر دارند؛ چرا که از نظر کیفیت توانسته اند عملکرد مد نظرشان را در تولیدات این مجموعه مشاهده کنند.

علاوه بر این باید به این مهم اشاره کرد که قائد بصیر خود را ملزم به رفع نیاز داخلی می داند اما اگر نیاز داخل کاهش پیدا کند به سرعت به سمت صادرات به خصوص به ترکیه حرکت خواهد کرد. در حال حاضر شرکت های بزرگی همچون بوش آلمان و غیره در کشور ترکیه دست به تولید لوازم خانگی می زنند و خواهان مواد اولیه ای که ایران تولید می کند هستند.

زمانی که به قطعه سازان می گوییم چرا کیفیت کار را کم می کنید می گویند خودروساز ما را ملزم کرده که قطعات مشخصی را با قیمت مشخصی تولید کنیم تا در زنجیره تامین باقی بمانیم. بنابراین می گویند چرا باید دست به خرید ABS با کیفیت بزنند و هزینه های تولیدشان را بالا ببرند؟

* به موضوع کیفیت بالای محصولی که در پتروشیمی قائد بصیر تولید می شود اشاره کردید که حتی تولیدکنندگان لوازم خانگی بزرگ در کشورهای همسایه هم خواهان مواد اولیه ایرانی هستند، با این تفاسیر چرا وقتی از مهندسان زنجیره تامین خودروسازان دلایل تمایل شان به واردات را می پرسیم به کیفیت و قیمت مواد اولیه داخلی انتقاد می کنند؟
یکی از بزرگترین مشکلات شرکت های خودروسازی و زنجیره تامین آن ها این است که خودروسازان به موقع نمی توانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و همواره این تولیدکنندگان با معضل نقدینگی مواجه هستند. از همین رو زمانی که به قطعه سازان می گوییم چرا کیفیت کار را کم می کنید می گویند خودروساز ما را ملزم کرده که قطعات مشخصی را با قیمت مشخصی تولید کنیم تا در زنجیره تامین باقی بمانیم.

بنابراین می گویند چرا باید دست به خرید ABS با کیفیت بزنند و هزینه های تولیدشان را بالا ببرند؟ از یک محصول جایگزین استفاده می کنند تا قیمت کاهش پیدا یابد که اغلب می بینیم از محصولات وارداتی کم کیفیت تر استفاده می کنند.

به طور کلی می توان پاسخ سوال شما را در اینجا یافت که هر شرکتی به فکر سود خود است و قائد بصیر یک مجموعه غیر انتفاعی نیست که بخواهد به خودروساز بگوید هر زمان خواستی پول را پرداخت کنید؛ چرا که ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و باید در زمینه سودآوری به سهامداران پاسخگو باشیم و حتی به یک نفری هم که سهام این شرکت را خریداری کرده باید باشیم و پاسخ دهیم؛ چرا که حق الناس است و نمی توانیم از منفعت خودمان برای خوشایند خودروساز بگذریم.

کد خبر: ۱۳۶٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha