۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
مشوق های دولت برای تازه عروسان جهیزیه نمی شود!
چرا ایده های دولت ازدواج جوانان را بیشتر نمی کند؟

مشوق های دولت برای تازه عروسان جهیزیه نمی شود!

از سوی دولت این ادعا عنوان شد که برای کمک به ازدواج جوانان برنامه های مختلفی را تدوین کرده اما در مقابل با افزایش قیمت در بسیاری از موارد مانند مسکن و لوازم خانگی روبرو هستیم.

نساء کروندی، بازار؛ از سوی دولت این ادعا عنوان شد که برای کمک به ازدواج جوانان برنامه های مختلفی را تدوین کرده است، اما در مقابل با افزایش قیمت در بسیاری از موارد مانند مسکن و لوازم خانگی روبرو هستیم که این دو پارادوکسی را به وجود آورده که نشان می دهد برنامه های تدوینی جنبه اجرایی ندارد.

دو هدفی که امروز در حوزه اجتماعی و خانواده در حال پیگیری است، بحث ازدواج و فرزند آوری است که به کرات در رسانه ها در حال بیان است، اما مطرح شدن این مسائل به تنهایی کافی است؟

وقتی زوج های در آستانه ازدواج با گرانی های ملزومات اولیه زندگی مانند لوازم خانگی یا تامین مسکن روبرو هستند، حرف کافی نیست و باید در عمل شاهد کمک به بهبود این وضعیت باشیم.

شرط های عجیب اما واقعی برای تشویق به ازدواج
یکی از جوانان در آستانه ازدواج در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار با بیان اینکه تصمیمات برای تشویق جوانان برای ازدواج اشتباه است، افزود: وقتی افراد احساس امنیت اجتماعی و اقتصادی داشته باشند؛ می توانند به ازدواج فکر کنند.

صالح فاطمی با عنوان اینکه اکنون در جامعه آرامش اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد، افزود: به همین دلیل تمایل به تشکیل خانواده کم شده.

وی با عنوان اینکه برخی شرط ها و صحبت ها در راستای تشویق جهت کمک به ازدواج مطرح می شود که بسیار عجیب است، بیان کرد: اعطای مسکن به جوانان مجرد به شرط ازدواج یا عدم افزایش حقوق مجرد ها راهکار هایی است که توسط مسئولین مطرح شده است.

فاطمی با عنوان اینکه یکی از وعده های آیت الله رئیسی در ایام تبلیغات انتخابات فراهم آوردن یک آرامش در حوزه مسکن و اشتغال برای ازدواج جوانان بود، خاطر نشان کرد: تاکنون این وعده محقق نشده.

در سن ۴۰ سالگی همچنان امنیت شغلی ندارم
یکی دیگر از جوانان در آستانه ازدواج با بیان اینکه در دولت های مختلف حرف از اشباع شدن کار در ادارات دولتی مطرح بود و گفته می شد که افراد باید در شرکت های دانش بنیان و تولیدی فعالیت داشته باشند و تمرکز در این بخش باید تقویت شود، اظهار داشت: در حال حاضر من در یکی از این شرکت ها در حال فعالیت هستم.

صادق رسولی با اشاره به اینکه هر ماه استرس تعطیلی شرکت یا اخراج داریم، بیان کرد: درحال حاضر در سن ۴۰ سالگی امنیت شغلی ندارم و نمی توانم برای شروع زندگی برنامه ریزی کنم.

وی خاطر نشان کرد: امنیت شغلی، افزایش قیمت های لوازم خانگی و مواد غذایی تحقق این هدف تعیین شده را دچار مشکل می کند و حقوق ها کفاف هزینه های زندگی ساده دو نفره را در تهران نمی دهد.

تهیه جهیزیه کمرم را شکسته است
یکی از شهروندان که در حال خرید جهیزیه برای دخترش بود در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار اظهار داشت: خرید جهیزیه کمرم را شکسته است چرا که هر چقدر صبوری برای مناسب شدن لوازم خانگی کردیم هیچ تغییر مثبتی شاهد نبودیم.

صدرالله محمدی با عنوان اینکه قیمت های لوازم خانگی روز به روز رو به افزایش است، بیان کرد: طرح های مختلفی مثل وام خرید جهیزیه و اقساطی نمودن لوازم خانگی دردی از ما دوا نکرد چرا که باید چندین برابر هزینه کالا را پرداخت کنیم.

وی عنوان کرد: یک بازنشسته چگونه میتواند جهیزیه تهیه کند و باید همیشه شرمنده باشد.

توانایی شروع زندگی را ندارم/ زورمان به افزایش قیمت ها نمی رسد

یکی دیگر از جوانان در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار عنوان کرد: دو سال است که عقد کردم اما من و همسرم نتوانستیم زندگی خود را شروع کنیم.

سحر حقیقی با اشاره به اینکه هرچقدر برنامه ریزی و تلاش می کنیم زورمان به افزایش قیمت ها نمی رسد، بیان کرد: در این دو سال قیمت لوازم خانگی به میزان زیادی افزایش پیدا کرد و تلاش ما برای جمع کردن پول و تامین هزینه خرید لوازم خانگی بی نتیجه بود.

وی بیان کرد: طرح های تشویقی نیز نتوانستن در برابر افزایش روز افزون اقلام مصرفی و مورد نیاز خانواده ها اهرم قوی برای تشویق به ازدواج شود.

فعال حوزه لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار با تاکید بر این که بازار در عمل نه از دولت و نه از هیچ شخص دیگری حرف شنوی ندارد، اظهارداشت: بدون کنترل مولفه های موثر بر اقتصاد نمی توان انتظار داشت بازار توقع ها و ایده‌آل های دولت و یا هر شخص دیگری را برآورده کند

دولت هوشمندانه سیاستگذاری کند
فعال حوزه لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار با تاکید بر این که بازار در عمل نه از دولت و نه از هیچ شخص دیگری حرف شنوی ندارد، اظهارداشت: بدون کنترل مولفه های موثر بر اقتصاد نمی توان انتظار داشت بازار توقع ها و ایده‌آل های دولت و یا هر شخص دیگری را برآورده کند.

شراره کامرانی افزود: وقتی دولت از ترویج ازدواج یا هر هدف دیگری می گوید، باید برنامه ای برای تحقق هدف خود داشته باشد و بر اساس آن برنامه عمل کند و بتواند متغیرهای موثر بر آن برنامه را کنترل کند؛ در غیر این صور ت اهداف اعلامی دولت در حد حرف و شعار باقی می مانند.

کامرانی در پاسخ به سئوالی در خصوص تاثیر گرانی لوازم خانگی و تاثیر آن در تشکیل خانواده بیان کرد: نمی توان صنعت لوازم خانگی را در عدم تحقق برنامه های دولت در زمینه ازدواج مقصر دانست؛ چرا که مسئول گرانی لوازم خانگی شرکت ها و تولید کنندگان نیستند و در این مورد باید به آشفتگی های اقتصاد و تبعات تحریم بر اقتصاد و نیز به کیفیت پایین سیاست گذاری های مربوط توجه کرد.

وی خاطر نشان کرد: قیمت لوازم خانگی مانند هر کالای دیگری در کشور ما در دامنه صعود تورم قرار دارد و بدیهی است به هر میزان که تورم افزایش پیدا کند، قیمت لوازم خانگی نیز به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، حمل و نقل، دستمزد کارگر و به طور کلی بهای تولید، افزایش پیدا می کند.

کامرانی تاکید کرد: بر این اساس نباید فراموش کنیم تولیت و مسئولیت مهار تورم و بهبود شرایط اقتصاد اصولا از وظایف ذاتی دولت از طریق سیاستگذاری و نیز اقدامات مثبت در محیط عملیاتی اقتصاد است و در این خصوص، کاری از دست شرکت ها و یا اجزای جامعه برنمی اید و شرکت ها و تولید کنندگان نیز مانند آحاد جامعه، خود قربانی تورم و شرایط کنونی هستند.

وی عنوان کرد: با این همه خوشبختانه فعالان صنعت لوازم خانگی نگاه جدی به مقوله مسئولیت اجتماعی احیای ارزش های اجتماعی از جمله ازدواج دارند و شرکت ها بعضا طرح های خوبی را در جهت تسهیل خرید جهیزیه اجرا می کنند، اما نمی شود ماموریت اصلی یک بنگاه از جمله اشتغال و ثروت آفرینی را نادیده گرفت و صرفا وظایف یا کارکرد اجتماعی برای آنها تعریف کرد.

وی در خصوص فعالیت های صنف لوازم خانگی برای کمک به مقوله ازدواج جوانان اظهار کرد: فروش اعتباری یکی از روش هایی بوده که خصوصا در بحران اقتصادی چند سال اخیر در حوزه لوازم خانگی بسیار رواج پیدا کرده و شرکت های لوازم خانگی در این راستا همکاری های خوبی با بانک ها داشته اند و وام هایی با هدف تسهیل خرید لوازم خانگی و خرید جهیزیه داده شده و اقشار وسیعی از جمله خانوارهای تازه تاسیس توانسته اند از این طریق مایحتاج خود در بخش لوازم خانگی را تامین کنند.

کامرانی ادامه داد به رغم مسائل و مشکلات خصوصا یکی دو سال اخیر، اتفاقا آمار ازدواج در این دو سال صعودی بوده که این مساله، تاکیدی بر ضرورت توجه جدی سیاستگذار به الزامات تسهیل ازدواج از طریق برطرف کردن موانع موجود از جمله کمبود نقدینگی جوانان در بدو زندگی مشترک برای تهیه مایحتاج و لوازم خانگی است.

وی در خصوص نقش دولت در این حوزه، بیان کرد: دولت با هوشمند کردن قوانین و مقررات در این راستا می تواند هم قدرت خرید جوانان را افزایش دهد و هم سبب رونق در حوزه صنعت لوازم خانگی شود؛ به این ترتیب که دولت به کمک بانک ها بیاید و یا الزاماتی را ایجاد کند که بانک ها وام خرید جهیزیه را با نرخ سود کمتر و دوره های بازپرداخت طولانی تر و تضامین ساده تر در اختیار مزدوجین قرار دهند.

به طور کلی تاکنون مشوق های بیان شدن برای ازدواج سبب افزایش میل و رغبت به ازدواج نشده و در این راستا باید عزم جدی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی صورت گیرد.

کد خبر: ۱۳۶٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha