۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
سفره مردم خالی از محصولات پروتئینی| گرانی گوشت در قطب تولید
بازار گزارش می دهد؛

سفره مردم خالی از محصولات پروتئینی| گرانی گوشت در قطب تولید

بیرجند- خراسان جنوبی در حالی یکی از قطب های تولید محصولات پروتئینی است که قیمت هر کیلو گوشت گوسفند به ۱۴۰ هزار تومان و هر کیلو گوشت شتر به ۲۲۰ هزار تومان در استان رسیده است.

بازار، گروه استان‌ها: گوشت قرمز یا سفید تفاوتی نمی‌کند. بازار مواد پروتئینی در خراسان‌جنوبی گران شده است. در مورد گوشت گوسفند یا گوشت شتر، گوشت ماهی و یا شتر مرغ هر چند در بازار کمبود نیست ولی قیمت‌های بالای آن موجب شده مردم کمتر از مواد پروتئینی در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.

خروج دام از خراسان جنوبی، بالا رفتن قیمت نهادههای دامی و افزایش قیمت دام زنده را شاید بتوان از مهمترین علل گران شدن گوشت قرمز در استان دانست.

غلامرضا بیدختی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: روز گذشته برای خرید گوشت به چند مغازه مراجعه کردم و هر نوع گوشت قرمز و سفید را که قیمت می‌گرفتم بسیار بالا و سرسام آور بود.

هر کیلو گوشت شتر حدود ۲۲۰ هزار تومان
وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو گوشت شتر حدود ۲۲۰ هزار تومان بود، بیان‌کرد: شاید برخی به واسطه چربی کمتر ترجیح به استفاده از گوشت شتر داشته باشند ولی واقعا اینکه برای دو کیلو گوشت حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنیم، بسیار بالا است.

بیدختی با بیان اینکه هر کیلو گوشت ماهی قزل آلا نیز ۶۸ هزار تومان بود، ادامه‌داد: شاید در این شرایط برخی ترجیح بر خرید گوشت مرغ داشته باشند ولی وقتی از متخصصان تغذیه بپرسیم به ما خواهند گفت که مصرف مستمر و مداوم گوشت مرغ نیز چندان پسندیده نیست.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: به راستی یک خانواده چهار نفره برای مصرف یک وعده خود چقدر گوشت باید مصرف کنند؟ در کنار آن برنج و روغن و لوبیا و... را هم در نظر بگیریم و آن وقتی متوجه می‌شویم هر وعده ناهار یا شام چقدر تمام می‌شود.

سفره مردم خالی از محصولات پروتئینی | گرانی گوشت در قطب تولید

افزایش قیمت گوسفند زنده
حسین نارمنجی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: من و یکی از اقوام و آشنایان معمولا با هم یک گوسفند را خریداری کرده و بعد از ذبح، گوشت آن را بین دو خانواده تقسیم می‌کنیم.

وی بیان‌کرد: چند روز پیش که طبق معمول به نزد یکی از دامداران در روستاهای اطراف بیرجند رفتم تا گوسفندی خریدار و جهت تأمین گوشت خانواده ذبح کنم، با شنیدن قیمت جدید گوسفند زنده واقعا متعجب شدم.

نارمنجی با بیان اینکه به صورت طبیعی افزایش قیمت گوسفند زنده بر قیمت گوشت قرمز نیز تأثیر می‌گذارد، ادامه‌داد: تا چند ماه قبل هر کیلو گوسفند زنده حدود ۵۰ هزار تومان بود ولی جدید که قیمت را پرسیدیم بین ۶۸ هزار تا ۷۰ هزار تومان بود.

بهمن حکیم‌زاده از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: وقتی گوشت قرمز به حدود ۱۴۰ هزار تومان رسیده است به راستی برای اقشار ضعیف تهیه یک وعده غذای گرم پروتئینی گاه تبدیل به یک آرزو و خواسته می شود.

خروج دام و کمبود نهاده علت گرانی گوشت قرمز
وی بیان کرد: علت گرانی گوشت قرمز را باید به صورت ریشه‌ای بررسی کرد، آیا علت خروج دام از خراسان‌جنوبی و یا کمبود نهاده است و یا عدم نظارت چنین شرایطی را به وجود آورده است.

حکیم زاده گفت: اقشار متوسط جامعه هم در شرایط گرانی گوشت قرمز به سراغ گوشت سفید و گوشت مرغ رفته‌اند که البته نمی‌توان به صورت مستمر هم فقط گوشت مرغ مصرف کرد و کودکان و نوجوانان به مصرف گوشت قرمز هم نیاز دارند.

گوشت قرمز کیلویی ۱۴۰ هزار تومان
سید غلامرضا زجاجی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: هر کیلوگرم گوشت گوسفند تازه در خراسان‌جنوبی حدود ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که نسبت به یک ماه قبل بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه در خراسان‌جنوبی حدود ۲۹ هزار تومان است ولی در مورد گوشت منجمد تنظیم بازار اطلاعی ندارم چون در بین اصناف خرده فروش توزیع نشده است.

زجاجی ادامهداد: زمانی که توزیع کالاهای اساسی در دست سازمان صمت بود ما به راحتی بین بیش از ۲۵۰ واحد صنفی مرغ منجمد توزیع داشتیم ولی از موقع که سازمان جهاد کشاورزی این توزیع را انجام می‌دهد اطلاعی ندارم دقیقا کجا توزیع می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر توزیع مرغ منجمد تنظیم بازار در بیرجند شاید در چند نقطه خاص صورت می‌گیرد که این هم گلایه اصناف و هم گلایه شهروندان خراسان جنوبی را به وجود آورده است.

سفره مردم خالی از محصولات پروتئینی | گرانی گوشت در قطب تولید

کمبود نیست، مسئله گرانی کالا است
رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در مورد توزیع گوشت منجمد گوساله تنظیم بازار هم فعلا چیزی به دست ما نرسیده است، اظهارکرد: کمبودی در بازار مرغ و گوشت وجود ندارد ولی مسئله گرانی کالاها است.

زجاجی با اشاره به این گوشت گوسفند(قیمت لاشه) هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان برای قشر متوسط جامعه هم گران است که موجب کاهش خرید شده است، بیان‌کرد: خارج شدن دام از خراسان‌جنوبی و افزایش قیمت دام زنده از علل گران شدن گوشت قرمز است.

وی گفت: تا چندی پیش قیمت هر کیلو دام زنده ۵۵ هزار تومان بود ولی در حال حاضر به حدود ۶۸ هزار تا ۷۰ هزار تومان نیز رسیده است.

خارج شدن دام از خراسان‌جنوبی و افزایش قیمت دام زنده از علل گران شدن گوشت قرمز است

ماهی خراسان جنوبی از چابهار تأمین می شود
رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان‌جنوبی در زمینه قیمت گوشت ماهی در خراسان جنوبی بیان‌کرد: قیمت ماهی نیز بسته به انواع آن متفاوت است و نرخ مصوبی ندارد و بیشتر ماهی خراسان جنوبی نیز از شهرهای جنوبی چون چابهار و یا بندر عباس تأمین می‌شود.

زجاجی یادآور شد: بسته به فصل صید هم ممکن است یک نوع از ماهی در بازار خراسان‌جنوبی زیاد و در یک ماه دیگر کمبود آن را داشته باشیم.

سفره مردم خالی از محصولات پروتئینی | گرانی گوشت در قطب تولید

توزیع گوشت گوسفند منجمد
مهدی روشن مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی سی ام بهمن ماه در نشست خبری از توزیع گوشت گوسفند منجمد در روزهای آینده خبر داد و گفت: قیمت گوشت مخلوط برای مصرف‌کننده از ۱۰۵ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی گفت: امسال ۱۷ هزار رأس دام عشایری در خراسان‌جنوبی با قیمت هر کیلوگرم ۸۲ هزار تومان از عشایر خریداری شده است.

وی افزود: همچنین در این مدت ۲ هزار راس گوسفند از روستائیان خراسان جنوبی به قیمت هر کیلوگرم ۶۵ هزار تومان خریداری شد و در قبال هزینه آن کنسانتره و پول نقد پرداخت شده است تا گرهی از کار روستائیان باز شود.

در هر حال این گرانی مواد پروتئینی از گوشت گوسفند و شتر و ماهی در دراز مدت موجب حذف گوشت از سفره های مردم به ویژه در بین اقشار متوسط و ضعیف جامعه می شود. موضوعی که بی شک بر سلامت جسمی و نیاز تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان تأثیر خواهد گذاشت.

کار با اقدام یکی – دو روزه نیز حل نمی شود بلکه باید علت را به صورت ریشه‌ای بررسی و با آن مقابله کرد تا در قطب تولید گوشت شرق کشور مردم اقلام پروتئینی را گران نخرند.

کد خبر: ۱۳۶٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha