۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۱
 اراده کافی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی و گران‌قیمت وجود ندارد
کارشناس مسائل اقتصادی:

اراده کافی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی و گران‌قیمت وجود ندارد

محمودی اصل، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: علت اجرایی نشدن دریافت مالیات از خانه های خالی و گران‌قیمت نبود اراده کافی و لازم است.

به گزارش بازار، حسین محمودی اصل، کارشناس مسائل اقتصادی درباره موانعی که باعث تحقق نیافتن درآمدهای مالیاتی مسکونی خالی و گرانقیمت در سال جاری شده است، گفت: درباره موضوع مالیات بر خانه های خالی از سال ۱۳۵۳ تا کنون قانون درباره آن وجود دارد اما هنوز اجرایی و عملیاتی نشده است. یکی از دلایل عمده آن نبود اراده کافی برای این امر است.

وی با اشاره به نبود سامانه ها و اطلاعات لازم اظهار کرد: در قرن ۲۱ و دولت الکترونیک به راحتی می توان این بسترها را محقق کرد اما نبود اراده سبب شده است این بسترها و همچنین قانون اخذ مالیات از خانه های خالی اجرایی نشود.

افزایش ۶۲ درصدی درآمد مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۱
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در بودجه سال بعد ۶۲ درصد افزایش درآمد مالیاتی وجود دارد، عنوان کرد: ۴۲ درصد از این افزایش درآمد مالیاتی را کارمندان باید بپردازند. در همه دنیا نخستین تجهیزات مدرن و سامانه های نظارتی در سازمان های مالیاتی مستقر می شود اما در ایران چنین اتفاقی رخ نمی دهد و در نتیجه اخذ مالیات بیش از سایر بخش ها از کارمندان دریافت می شود.

وی از آماده نبودن سامانه های لازم برای دریافت مالیات و همچنین قوانین در این حوزه گفت و بیان کرد: این مشکلات سبب می شود مالیات بر عاید سرمایه اخذ نشود تا جلوی دلالی گرفته شود. بخش اعظم نقدینگی و حتی ارز ترجیحی نصیب دلالان و سوداگران می شود و با وجود سودهای بیش از ۶۰۰ درصدی، اما یک درصد هم مالیات پرداخت نمی کنند و چون قانون در این زمینه نداریم، سال بعد هم مالیاتی پرداخت نخواهند کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر این موضوع که باید به لحاظ قانونی و اراده به سمت اخذ مالیات حرکت کنیم، گفت: کسانی که صدها خانه های لاکچری و خالی دارند به راحتی می توانند با ایجاد لابی جلوی تصمیمات را برای اخذ مالیات از آنها بگیرند. در طول دهه های گذشته نتوانستیم قانون مالیات بر خانه های خالی را اجرایی کنیم و این نشان از نبود اراده در میان کسانی است که باید این قانون را اجرایی کنند.

کد خبر: ۱۳۶٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha