۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۱
ما هیچ اقدام تشویقی برای اسقاط خودرو در نظر نگرفته ایم
کارشناس صنعت خودرو:

ما هیچ اقدام تشویقی برای اسقاط خودرو در نظر نگرفته ایم

زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: ما هیچ اقدام تشویقی برای اسقاط خودرو در نظر نگرفته ایم و با لحاظ کردن این نکته که کاهش حجم تولید خودرو نیز در کشور بوجود آمده مردم رقبتی به اسقاط ندارند.

به گزارش بازار، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درخصوص چالشهای پیش روی طرح اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: از سال ۹۷ که واردات خودرو ممنوع شد به نوعی تمام منابع مالی اجرای طرح اسقاط خودرو دچار مشکل شد. در کنار این موضوع باید به کاهش حجم تولید خودرو در کشور نیز اشاره کنیم که همین موضوع عاملی شده تا طرح اسقاط خودرو به نحو مناسبی اجرایی نشود.

وی با بیان اینکه سن فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور افزایش پیدا کرده است، افزود: ما هیچ اقدام تشویقی برای اسقاط خودرو در نظر نگرفته ایم و با لحاظ کردن این نکته که کاهش حجم تولید خودرو نیز در کشور بوجود آمده مردم رقبتی به اسقاط ندارند درحال حاضر در سواری ها عمر متوسط فرسودگی ۱۲تا۱۴ سال است و در مینی بوس ۲۴ سال این درحالی است که در کشورهای دیگر سن فرسودگی خودروها رقم کمتری را به خود اختصاص داده است.

زاوه در ادامه صحبتهای کیهان پور تصریح کرد: باید ماهیت قانون اسقاط خودرو از حالت تشویقی خارج شود و برخوردهای تنبیهی برای عدم اجرایی آن لحاظ گردد. مشکل اساسی ما اینجاست اگر مردم خودرو را اسقاط نکنند مجبورند جریمه پرداخت کنند اما با توجه به کاهش حجم تولید و افزایش قیمت خودرو پرداخت این جریمه ها از اسقاط خودرو برای مردم منطقی تر شده است. چرا باید فردی کامیون فرسوده خود را اسقاط کند درحالی که برای آن بارنامه صادر و حتی سوخت واریز می شود. باید برای مدیریت اسقاط خودرو تصمیم مناسبی اعمال گردد.

وی با اعلام اینکه ساختار بازار امروز به اسم حمایت از خودروساز مختل شده است، افزود: باید مکانیزم های لازم برای ورود خودرو به کشور اعمال شود.

زاوه در ادامه صحبت های این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با تاکید براینکه لزومی به ایجاد یک نهاد جدید برای اسقاط خودرو نیست، گفت: مسئله اسقاط خودرو یک مسئله اقتصادی است و باید با آن به صورت اقتصادی برخورد شود. می توان در یک برنامه سه تا ۵ ساله مسیر را به سمت اصول بدیعی در اقتصاد سالم حرکت داد و با کاهش تعرفه مسیر واردات خودرو را به کشور محیا کرد در این شرایط خودروساز نیز ملزم است محصولاتی با کیفیت و مصرف سوخت پایین تولید نماید.

کد خبر: ۱۳۶٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha