۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
لوازم‌یدکی «اصلی» فریبی که ترمز ندارد| تازیدن لوازم بی‌کیفیت در بازار خودرو
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

لوازم‌یدکی «اصلی» فریبی که ترمز ندارد| تازیدن لوازم بی‌کیفیت در بازار خودرو

مشهد- فروشگاه‌های لوازم‌یدکی در حالی بسیاری از کالاهای خودرو را به نام اجناس آلمانی و فرانسوی به فروش می‌رسانند که تمامی این اجناس چینی بوده و فریبی بیش نیست!

بازار؛ گروه استان‌ها: پس از بازار آشفته قیمت خودرو و نرخ هایی که هنوز خیال پائین آمدن ندارد بازار لوازم‌یدکی نیز یکی دیگر از کابوس های دارندگان خودرو محسوب می شود که به دلیل واردات اجناس غیر اصلی و تقلبی هیچ سروسامانی ندارد.

به گزارش خبرنگار بازار، درحال حاضر به دلیل تحریم ها امکان واردات قطعات اصلی و متعلق به کارخانه تولید کننده خودرو در بازار وجود ندارد و از طرفی به دلیل عدم توان داخلی برای تامین نیاز بازار این موضوع موجب شده تا قاچاقچیان راه را برای ورود کالاهای بی کیفیت و ارزان برای خود باز ببینند و دست به قاچاق لوازم یدکی خودرو بزنند.

ورود کالاهای بی کیفیت و بدون استاندارد های لازم این روز ها موجب سرگردانی صاحبان خودرو شده و هزینه تعمیرات و تعداد مراجعه آن ها به تعمیرگاه را به دلیل نبود کیفیت لازم افزایش داده است.

جنس‌های چینی بانام قطعات آلمانی
استاحسین ثقفی یکی از تعمیرکاران خیابان جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: متأسفانه قطعات تقلبی زیادی و با پائین ترین کیفیت وارد بازار می شود و به دروغ به‌ عنوان جنس کره‌ای و حتی فرانسوی به مشتریان فروخته می‌شود.

این استادکار تعمیر خودرو به ما می‌گوید: متأسفانه حجم زیادی از این قطعات از طریق دریا و لنچ ها و به‌صورت قاچاق وارد می‌شود. وی می‌گوید: برخی از این قطعات باوجوداینکه نو هستند اما به دلیل اینکه از طریق دیرا حمل می شوند دارای علائم زنگ‌زدگی هستند.

لوازم‌یدکی «اصلی» فریبی که ترمز ندارد| تازیدن لوازم بی‌کیفیت در بازار خودرو

وی با بیان اینکه هرگز نمی توان به پوشش و بسته بندی این قطعات و آرم های مندرج بر روی آن ها اطمینان داشت اظهار می‌کند: متأسفانه تحریم‌ها و عدم واردات اجناس خارجی فرصت خوبی برای قاچاقچیان و افراد سودجو فراهم کرده تا از این بازار گل‌آلود ماهی بگیرند.

وی بابیان اینکه تنوع و تکثر جنس‌های قاچاق بسیار زیاد شده تا حدی که تشخیص جنس خوب با بی کیفیت برای ما هم سخت شده است بیان می‌کند: برخی از مارک ها و یا برندهای خاص نیز مورد سوء استفاده برخی از افراد قرار گرفته و موجب شده تا قیمت‌های نجومی پیرامون آن در بازار ارائه شود.

ثقفی می‌گوید: به‌طور مثال دیسک و صفحه پراید ۷۰۰ هزار تومان بیشتر قیمت ندارد اما برخی افراد با سوءاستفاده از نام کارخانه فرانسوی این دیسک و صفحه را در فضای مجازی تا دو برابر قیمت و به نرخ یک‌میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می‌رسانند.

وی بابیان اینکه اغلب اجناسی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد چینی است و به‌دروغ به مشتریان به نام آلمان و یا فرانسوی به فروش می‌رسد ابراز می‌کند: متأسفانه اتحادیه نیز توان رسیدگی به این حجم جنس قاچاق که در بازار عرضه‌شده را ندارد.

وی حتی با اشاره به جنس‌های وارداتی که از طریق تجار ایرانی وارد بازار شده است بیان می کند: برخی بازرگانان ایرانی کالای مور نیاز خود را از چین سفارش گرفته و لذا قطعات درجه ۳ را به قیمت درجه ۲ و حتی درجه‌یک در بازار به فروش می‌رسانند.

وی به ما می‌گوید: متأسفانه حتی خودروهای داخل کشور مانند «ال »۹۰ تمامی لوازم آن ساخت داخل نیست و نیمی از آن‌ها هنوز باید از چین، هند و ترکیه وارد شود.

قطعه سازان بازار داخل را تأمین نمی‌کنند
رئیس اتحادیه لوازم‌یدکی مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار با تائید این موضوع که متأسفانه اجناس قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت موجب نگرانی و البته شکایت تعداد زیادی از شهروندان شده است به ما می‌گوید: متأسفانه کارخانه‌های داخلی توان تأمین قطعات لارم بازار لوازم‌یدکی را ندارند لذا فروشندگان مجبور هستند برای تأمین نیاز مشتری جنس‌های خارجی را نیز خریداری و در فروشگاه عرضه کنند.

علیرضا اردکانی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه بسیاری از قطعات عرضه‌شده در بازار به نام کشورهای آلمان و یا فرانسه به مردم فروخته می‌شود لذا با توجه به تحریم‌ها این جنس‌ها از کجا می‌آید و مردم چگونه به اصالت ساخت این کشورها می‌توانند اعتماد کنند نیز می‌گوید: واقعیت این است تمامی اجناسی که به‌عنوان قطعات کشورهای دیگر مانند آلمان و فرانسه و دیگر کشورها فروخته می‌شود همه تحت لیسانس و بیشتر متعلق به کشور چین هستند و شاید پنج درصد از کالاها از کره وارد شود.

لوازم‌یدکی «اصلی» فریبی که ترمز ندارد| تازیدن لوازم بی‌کیفیت در بازار خودرو

وی بابیان اینکه فروشگاه‌های خدمات خودرویی نیز این روزها به جرگه فروش لوازم‌یدکی پیوسته‌اند و لذا در کار صنف لوازم‌یدکی نوعی دخالت محسوب می‌شود بیان می‌کند: متاسفانه مشاهده شده که برخی از این تعمیرگاه ها گاها نسبت به استفاده و یا نصب قطعه ای نامرغوب اقدام کرده که این موضوع موجب نارضایتی برخی مشتریان شده است.

وی در این رابطه پیشنهاد می دهد نهاد های نظارتی با ورود به عرضه لوازم یدکی و با ایجاد کدهای رهگیری می توانند اجناس تقلبی و قاچاق را از اجناس تولیدی و دارای کیفیت قابل تشخیص و مجزا کنند.

رکود در صنایع قطعه‌سازی
رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه مشکلات متحمل شده بر قطعه سازان موجب شده تا ظرفیت تولید آن‌ها به زیر ۵۰ درصد برسد بیان می‌کند: مشکل نخست این تولیدکنندگان و قطعه سازان کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است.

در طی یکی دو سال گذشته، مشکلات قطعه سازان تشدید شده است و ازیک‌ طرف مطالبات قطعه سازان از خودروسازان و کاهش تولید آن‌ها و از سوی دیگر افزایش سرمایه در گردش مورد نیاز این صنعت با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و تأثیر قیمت ارز بر نرخ تولید موجب شده قطعه سازان در تأمین منابع مالی دچار مشکل جدی شوند

محمدمهدی شکور زاده با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ ارز و نیز تحریم‌های خارجی که حالا باید برخی تحریم‌های داخلی را نیز به آن افزود موجب این رکود در صنعت قطعه سازی شده است اظهار می‌کند: در طی یکی دو سال گذشته، مشکلات قطعه سازان تشدید شده است و ازیک‌ طرف مطالبات قطعه سازان از خودروسازان و کاهش تولید آن‌ها و از سوی دیگر افزایش سرمایه در گردش مورد نیاز این صنعت با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و تأثیر قیمت ارز بر نرخ تولید موجب شده قطعه سازان در تأمین منابع مالی دچار مشکل جدی شوند.

وی بابیان اینکه تسهیلات با سود زیاد و از طرفی بلوکه کردن بخشی از تسهیلات توسط بانک‌ها عملاً صرفه اقتصادی برای قطعه ساز نداشته و هزینه تولید را به‌شدت افزایش می‌دهد می‌افزاید: واقعیت این است که تمامی مشکلات را نباید از سر تحریم‌های خارجی دید.

وی بخش مهمی از رکود و رخوت در صنایع قطعه‌سازی را به مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی و البته تحریم‌های داخلی مثل بیمه، مالیات، قوانین بدون منطق و یک‌شبه عنوان کرده و می‌گوید: همه این موانع بر سر راه قطعه سازان موجب شده تا از رونق این صنعت کاسته شود.

وی بابیان اینکه در صنعت قطعه‌سازی نیاز به نوسازی و بروز رسانی دستگاه‌های صنعتی کاملاً احساس می‌شود اذعان می‌کند: نه‌تنها در خراسان رضوی بلکه در کل کشور نیز بسیاری از ماشین‌آلات به کار گرفته‌شده قدیمی است و نیازمند بروز رسانی هستند اما در شرایط موجب به دلیل کمبود نقدینگی و از طرفی تحریم و عدم واردات دستگاه‌های پیشرفته لذا امکان بروز رسانی و افزایش کیفیت کالا و رقابت با قطعه سازان جهانی وجود ندارد.

کد خبر: ۱۳۶٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha