۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
وضعیت بازار مسکن در حال و هوای احیای احتمالی برجام| فعالان بازار: قیمت ها کاهش ندارد!
«بازار» گزارش می دهد

وضعیت بازار مسکن در حال و هوای احیای احتمالی برجام| فعالان بازار: قیمت ها کاهش ندارد!

زمزمه های احیای برجام در حالی بر بازار ارز تاثیر مثبت گذاشته و نرخ آنها را نزولی کرده است که برخی از فعالان بازار بر خلاف گامنه زنی ها معتقد هستند قیمت مسکن کاهشی نخواهد بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: زمزمه های احیای برجام از وین به روزهای قطعیت خود نزدیک و نزدیک تر می شود برخی بازارها به خصوص بازار ملک این روزها در انتظار مشخص شدن وضعیت و آینده این بازار است. اما به واقع سوال این است که اگر قیمت ها قرار است کاهش یابد متقاضیان مسکن می توانند از این فرصت نهایت بهره را برده و اقدام به خرید ملک کنند.

نبود نقدینگی و گران بودن مسکن از یک سو و بالا بودن قیمت وام خرید مسکن از سوی دیگر باعث شده تا توان متقاضیان مسکن اگر هم قیمت ها کاهش یابد تقویت نشود.

خرید ملک این روزها برای خانه اولی ها به یک رویا تبدیل شده است و بیشترین خوشحالی از بابت احیای برجام را باید به پای خانه اولی ها نوشت. اما سوال این است که آیا قیمت مسکن با احیای برجام و کاهش نرخ ارز، افت خواهد کرد؟

احیای برجام به نظر می رسد قطعیت خود را پیدا کرده است و آنطور که طرف های روس و چین در این چند روز به آن اشاره می کنند، امضای برجام دور از دسترس نیست. حال باید پرسید احیای برجام چه بازارهایی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که اولین بازار متاثر از احیای برجام، بازار ارز خواهد بود. بازاری که هر بار با یک روند صعودی بازارهای موازی خود را تحت تاثیر قرار داد. حال سوال این است که وقتی در سال هایی که نرخ ارز افزایش یافت و بازار ملک نیز به تبعیت از این افزایش، رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد آیا این بار با افت دلار می توان به روند نزولی قیمت مسکن دل بست؟

خوشبین ترین افراد در این روزها مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک است. او معتقد است که خوشبختانه در ماههای اخیر قیمت ها به ثبات رسیده است و احیای برجام و کاهش نرخ ارز می تواند این ثبات قیمت را به کاهش بهای مسکن تبدیل کند.

وضعیت بازار مسکن در حال و هوای احیای احتمالی برجام| فعالان بازار: قیمت ها کاهش ندارد!

اما فعالان بازار مسکن می گویند که قیمت مسکن در همین ماههای اخیر نیز باز هم رشد قیمت داشته اند.

جهانبخش مالکی کارشناس و فعال با سابقه بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که گفته می شود با احیای برجام و کاهش نرخ ارز قیمت ها روند نزولی به خود خواهند گرفت؟ گفت: عرضه مسکن این روزها با تقاضا هیچ همخوانی ندارد. وقتی جواز ساخت و ساز از سوی شهرداریها کاهش یافته هر چقدر هم که نرخ ارز افت کند نباید در انتظار کاهش قیمت مسکن منتظر ماند.

وی ادامه می دهد: کاهش عرضه مسکن و ساخت و ساز را این روزها در حالی که معاملات مسکن به حداقل رسیده است را در بازار اجاره بها مشاهده کردیم. این رشد اجاره بها به حدی بود که بانک مرکزی به آن واکنش نشان داده و می گوید تورم در آبان ماه به دلیل رشد اجاره بها بوده است.

افرادی هستند که در این یکی دو ماه گذشته اقدام به خرید مسکن کرده اند از آنها بخواهید که ملک خود را با ۱۵ درصد سود بفروشند. اگر این کار را کردند بدانید که قیمت مسکن افزایش نداشته است

مالکی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت مسکن در این یک ماه گذشته کاهشی بوده است؟ تاکید می کند: بگذارید مثالی بزنم. افرادی هستند که در این یکی دو ماه گذشته اقدام به خرید مسکن کرده اند از آنها بخواهید که ملک خود را با ۱۵ درصد سود بفروشند. اگر این کار را کردند بدانید که قیمت مسکن افزایش نداشته است.

اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که زمانی که نرخ ارز افزایش می یابد قیمت ها بالا می رود پس بنابراین باید منتظر کاهش قیمت مسکن با افت نرخ دلار باشیم؟ می گوید: مولفه های زیادی بر قیمت مسکن اثرگذار هستند که یکی از این مولفه ها نرخ ارز و دلار است. اما به هر حال باید گفت که وقتی قیمت ها در حالت ثبات قرار دارند و وقتی نرخ دلار کاهش یابد قائدتا باید قیمت ملک نیز افت کند.

وضعیت بازار مسکن در حال و هوای احیای احتمالی برجام| فعالان بازار: قیمت ها کاهش ندارد!

وی می گوید: مقدار زیادی از این ثبات قیمت مسکن را باید در آغاز طرح نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای دانست چرا که با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا و خودرو نیز افت می کند و بررسی‌ها از کاهش قیمت مسکن در تهران در دو هفته گذشته حکایت دارد.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که بعد از جهش قیمتها انتظار افزایش مجدد وجود ندارد، طبیعتا انتظار ریزش شدید هم غیرمنطقی است. همین که بازار مسکن به ثبات رسیده اتفاق خوبی است و اگر ادامه پیدا کند در آینده متقاضیان مسکن می توانند با تهیه وام و یا سایر اقدامات تقویتی اقدام به خرید ملک کنند.

اما برخی املاکی ها در گفتگو با خبرنگار معتقد هستند که اکثر سازنده های مسکن، ساخت و ساز را با دلار ۳۰ هزار تومانی و با قیمت های بالا به سرانجام رسانده اند پس صبر می کنند و اگر هم قیمت ها کاهش یابد مسکن خود را حداقل تا یک سال به فروش نمی رسانند.
آنان می گویند: رشد قیمت نهاده های تولید مسکن و حتی عوارض شهرداری قطعا با افت نرخ دلار کاهش نخواهد یافت و همین مساله نشان می دهد که اگر هم دلار افت کند به زیر ۲۳ هزار تومان نخواهد رسید و نباید منتظر کاهش قیمت مسکن بود.

وضعیت بازار مسکن در حال و هوای احیای احتمالی برجام| فعالان بازار: قیمت ها کاهش ندارد!

اما حسن محتشم نایب رئیس انجمن انبوه سازان نیز اینطور استنباط می کند که مسکن با بازارهای طلا و بورس، هماهنگی همزمان ندارد و لزوما از قیمت ارز و طلا تبعیت نکرده است.

او می گوید: رشد قیمت مسکن به گونه ای نیست که بلافاصله بخواهد با افزایش نرخ ارز رشد کند و از سوی دیگر هم اینگونه نیست که وقتی افت قیمت پیدا کرد باید بلافاصله منتظر کاهش قیمت مسکن بود. چرا که بازارهای ارز و طلا ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند اما مسکن اینگونه نیست.

محتشم بر این باور است که مطمنا بازار مسکن مدتی صبر می کند تا ببیند نرخ دلار با احیای برجام چه وضعیتی پیدا خواهد کرد و اگر نرخ دلار افت قابل ملاحظه ای پیدا کرد که بعید است، آن وقت اگر به تثبیت رسید، مسکن نیز سعی می کند خود را با آن وفق دهد.

به نظر می رسد کاهش قیمت مسکن دور از انتظار باشد اما اگر قیمت ها ثبات پیدا کند و افزایش نیابد جای امیدواری خواهد بود که حداقل متقاضیان مسکن بتوانند با افزایش قدرت خرید به خرید مسکن اقدام کنند.

به هر حال گروهی در این شرایط که برجام در حال احیا شدن است معتقدند با امضای برجام و کاهش قیمت ارز، بازار مسکن نیز دچار افت خواهد شد. اما گروه دیگر بر این باور هستند که بازار مسکن برخلاف ارز و طلا که به یکباره نسبت به احیای برجام واکنش نشان می دهد زمان خواهد برد که واکنشی نسبت به این اقدام مهم سیاسی از خود نشان دهد. این گروه در نهایت معتقد هستند که اگر نرخ ارز افت کند و این افت ادامه دار باشد می توان به کاهش قیمت نهاده های تولید مسکن نیز امیدوار بود. اما وقتی عرضه مسکن از تقاضا به شدت عقب است نباید منتظر کاهش قیمت حداقل در آینده نزدیک داشت.

کد خبر: ۱۳۶٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha