۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
هم‌افزایی کشورهای تحریم شده توسط آمریکا سلطه دلار را از بین می‌برد
کارشناس مسائل اقتصادی:

هم‌افزایی کشورهای تحریم شده توسط آمریکا سلطه دلار را از بین می‌برد

غفاری، کارشناس مسائل آمریکا گفت: هم افزایی کشورهای مورد تحریم می تواند سلطه دلار را از بین ببرد و این موضوع دغدغه آمریکا محسوب می شود.

به گزارش بازار، حنیف غفاری، کارشناس مسائل آمریکا به روند تاریخی تحریم ها اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا تصمیم گرفت سلطه دلار را بر نظام بین الملل تحکیم و تثبیت کند و آمریکا از آن زمان تاکنون بر این مبنا عمل کرده است. متحدان آمریکا نیز در این روند با واشنگتن همراه شدند.

وی با تصریح بر این موضوع که هم افزایی کشورهایی که مورد تحریم یا ظلم آمریکا قرار گرفته اند، می تواند سلطه دلار را از بین ببرد و این موضوع دغدغه آمریکا محسوب می شود، اظهار کرد: بر اساس آمار بین ۳۱ تا ۳۳ کشور تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته اند. هر کدام از این کشورها ظرفیت های بالقوه و بالفعلی را دارند که باید تجمیع و درون یک ساختار کلان هدایت کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: اگر هدایت و مدیریت ساختار کشورهای تحت تحریم آمریکا به صورت جمعی صورت بگیرد، زمینه در هم شکستن تحریم های آمریکا وجود دارد. نمونه این مسئله را در مناسبات دو جانبه داشتیم که در انتقال نفت کش های ایرانی به ونزوئلا و انتقال انرژی به لبنان از مصادیق آن هستند. در حقیقت در این مثال ها مشاهده کردیم دو کشوری که مورد تحریم آمریکا هستند می توانند با هم افزایی در راستای بهره مندی از ظرفیت های دو جانبه، به مقابله با تحریم بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه روابط دو جانبه برای در هم شکستن تحریم، باید به سطح همکاری های چند جانبه کشیده شود، اظهار کرد: کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار دارند نسبت به تشکیل یک اتحادیه مشترک احساس واقعی دارند و زمینه آن نیز وجود دارد زیرا خیلی از کشورها مانند چین، روسیه، لبنان و کشورهای آمریکای لاتین به این نتیجه رسیده اند ظرفیت های دور زدن تحریم را در قالب یک تلاش جمعی فعال کنند.

غفاری در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از اقداماتی که در راستای ناکارآمدی تحریم توسط کشورهای تحریم شده صورت گرفته گفت و بیان کرد: در گام دوم نخست این کشورها قدرت دلار را در مناسبات بین المللی هدف قرار داده اند. آمریکا به هر نحوی سعی می کند ارزش دلار را با استناد به روش های حمایت گرایانه بالا ببرد و این نشان دهنده احساس ترس آمریکا از ضعف دلار در آینده اقتصادی جهان دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا به ظهور قدرت های اقتصادی جدید اشاره و عنوان کرد: کشورهای حوزه بریکس مانند برزیل و آفریقای جنوبی قدرت های اقتصادی نوین در دنیا محسوب می شوند. از همه مهمتر، بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در سال ۲۰۲۸ کشور چین به قدرت اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد و بر اساس عقلانیت اقتصادی، نیاز است این ظرفیت ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

کد خبر: ۱۳۶٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha