۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
رشد طلا و سقوط یورو به دنبال تنش روسیه و اوکراین
تحلیل بازار فارکس؛

رشد طلا و سقوط یورو به دنبال تنش روسیه و اوکراین

گزارش تورم امریکا و بالا گرفتن تنش بین دو کشور روسیه و اوکراین باعث شد تا ارزش طلا افزایش یابد و ارزش یورو در مسیر کاهش قرار بگیرد.

بازار؛ گروه بین الملل: اطلاعات ارایه شده توسط فدرال رزرو امریکا مبنی بر تداوم روند افزایشی نرخ تورم در این کشور برای پنجمین ماه پی در پی نشانه هایی را به بازار طلا ارسال کرد. فدرال رزرو در این گزارش تاکید کرده است احتمال تداوم روند افزایشی نرخ تورم بسیار زیاد است و افزایش تدریجی نرخ بهره بانکی نمی تواند زمینه را برای کنترل این بحران فراهم کند. از طرف دیگر افزایش ناگهانی نرخ بهره به صنایع و بخش های تولیدی آسیب وارد می کند که باید از آن دوری کرد.

در این شرایط رشد قیمت طلا در بازار جهانی مساله ای قابل پیش بینی است. آمارها نشان می دهد قیمت طلا برای سومین هفته متوالی رشد کرده است و از سطح ۱۹۰۳ دلار هم گذشت. پیش از این در ماه ژوین سال ۲۰۲۱ قیمت هر اونس طلا بیش از ۱۹۰۰ دلار بود. در آن زمان قیمت هر اونس طلا به ۱۹۱۷ دلار رسید ولی به سرعت در مسیر کاهش قرار گرفت.

با توجه به این آمارها در مورد تورم در امریکا، انتظار می رود قیمت طلا در ماه آتی میلادی با رشد همراه باشد و از مرز ۲۰۰۰ دلار عبور کند. از طرف دیگر تنش ایجاد شده میان دو کشور روسیه و اوکراین هم مزید بر علت شده است و فشار مضاعفی را در جهت افزایش قیمت ایجاد کرده است. این دو کشور از بزرگترین صادرکنندگان ذخایر معدنی و فسیلی در دنیا هستند و در صورتیکه جنگ بین دو کشور ایجاد شود و تداوم پیدا کند، احتمال اختلال در عرضه این منابع طبیعی افزایش خواهد یافت و بحران در بازار بیشتر می شود.

از طرف دیگر در بازار رمز ارزها هم نشانه های بحران و تنش مشاهده می شود. قیمت بیت کوین یه کمتر از ۴۰ هزار دلار سقوط کرده است و پیش بینی ها نشان می دهد روند کاهشی قیمت در ماه های آتی ادامه خواهد داشت.

تحلیلگران بازار رمز ارزها بر این باورند احتمال افزایش قیمت بیت کوین در ماه های آتی بسیار کم است و در محتمل ترین سناریو ما شاهد رسیدن قیمت هر بیت کوین به مرز ۳۷ هزار دلار در هفته آتی خواهیم بود. باز هم تنش ایجاد شده در روسیه و بحران اقتصادی ناشی از تورم بالغ بر ۷ درصدی در امریکا باعث شد تا سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها کاهش پیدا کند.

در بازار اتریوم هم کم و بیش وضعیت مشابهی وجود دارد و تنها تفاوت در این است که عملکرد بازار اتریوم بهتر از بیت کوین است و سرعت کاهش قیمت در این بازار پایین تر است. کف قیمتی که برای این بازار پیش بینی شده است ۲۶۰۰ دلار است ولی انتظار می رود تا انتهای فصل اول سال ۲۰۲۲ این کف قیمتی در بازار اتفاق بیفتد.

مساله دیگری که باید مورد توجه قرار بگیر تاثیر تنش های روسیه و اوکراین روی ارزش یورو است. فارکس دیلی بر این باور است در صورتیکه روسیه و اوکراین وارد جنگ بشوند، ارزش یورو در برابر دلار امریکا به شدت کاهش خواهد یافت زیرا معمولا در دوره های بحران اقتصادی و جنگ سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی های خود به بازار دلار روی می آورند و با خرید دلار تلاش می کنند ارزش دارایی های خود را حفظ کنند.

این سیاست افت شدید نرخ برابری یورو به دلار و در نهایت سقوط ارزش یورو در برابر دیگر ارزها را به همراه می آورد. این سقوط ارزش یورو می تواند به اقتصادهای اروپایی که به تازگی با شوک برگزیت روبرو بودند آسیب وارد کند. البته باید به تاثیرات منفی ناشی از کرونا هم اشاره کرد که باعث شد تا اقتصادهای اروپایی در وضعیت متزلزل و آسیب دیده ای قرار بگیرند.

کد خبر: ۱۳۶٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha