۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
کرونا عامل کاهش تقاضا برای گردشگری سلامت در سال ۲۰۲۲ است
بازار گزارش می دهد؛

کرونا عامل کاهش تقاضا برای گردشگری سلامت در سال ۲۰۲۲ است

با وجود اینکه پیشتر انتظار می رفت ارزش گردشگری سلامت در دنیا سالانه ۲۱ درصد رشد کند ولی حال نرخ رشد در این حوزه برابر با ۱۱ درصد پیش بینی شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: با از سرگیری پروازهای بین المللی در بخش های زیادی از دنیا تلاش برای جذب مسافرانی که برای درمان به کشورهای دیگر می روند افزایش یافته است. این صنعت در سالهای قبل از همه گیری کرونا درآمد زیادی را نصیب کشورهایی می کرد که زیر ساختهای لازم برای جذب این گردشگران را داشتند ولی در سه سال اخیر این سهم از درآمد به طور کامل از بین رفته بود. از طرف دیگر بیمارانی که برای دریافت خدمات تمایل به سفر به کشورهای دیگر داشتند هم با بحران روبرو شدند و بعضا شرایط سلامتی آنها وخیم تر شد.

گردشگری سلامت یا توریسم سلامت یکی از حوزه هایی است که قبل از همه گیری کرونا رشد زیادی کرده بود و کشورهای صنعتی همپای کشورهای در حال توسعه برای توسعه این بخش و کسب درآمد از آن تلاش کرده بودند.

طبق گزارش منتشر شده توسط ریپورت لینک، ارزش بازار توریسم سلامت در دنیا در سال ۲۰۲۱ برابر با ۳۲.۰۲ میلیارد دلار بود و انتظار می رود در سال جاری ارزشی بالغ بر ۳۵.۷۷ میلیارد دلار به خود اختصاص دهد.

این مرکز مطالعاتی پیش بینی های قبلی مبنی بر رشد بالغ بر ۲۱ درصدی ارزش بازار توریسم سلامت را نادرست می داند و بر این باور است که در خوش بینانه ترین حالت در سال ۲۰۲۲ ارزش این بازار با رشد ۱۱.۷ درصدی همراه خواهد بود زیرا همچنان وضعیت کرونایی بر اقتصاد دنیا حاکم است و سفر به سادگی قبل از کرونا نیست.

همچنین بسیاری از بیماران نگران ابتلا به کرونا در سفر هستند و به همین دلیل ترجیح می دهند در شرایط فعلی سفر نکنند. در این گزارش آمده است: «شرایط دنیا هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است و هر روز خبری در مورد بحران کرونا و رشد همه گیری در گوشه ای از جهان شنیده می شود. سازمان بهداشت جهانی به کشورها هشدار داده است که شرایط را عادی ارزیابی نکنند. به همین دلیل نمی توان انتظار رشد بیش از ۱۱ درصدی ارزش این بازار در سال جاری را داشت.»

این مرکز مطالعاتی انتظار دارد تا سال ۲۰۲۶ ارزش بازار توریسم سلامت در دنیا به بیش از ۵۴.۴۳ میلیارد دلار افزایش یابد که از نرخ رشد در سالهای قبل از کرونا بسیار پایین تر است.

بررسی ها نشان می دهد تقاضا برای سفر به منظور دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای صنعتی است و به همین دلیل کشوری مانند ایران که بتواند ظرفیت های لازم برای ارایه این خدمات را فراهم کند خواهد توانست با سرعت زیادی رشد کند و درآمد زیادی از این محل کسب کند.

آمارها نشان می دهد به طور متوسط سالانه بین ۷۵۰ هزار نفر تا ۱.۶ میلیون نفرامریکایی برای دریافت خدمات درمانی از این کشور خارج می شوند و به کشورهای دیگر سفر می کنند. به عنوان مثال هزینه جراحی لگن در امریکا برابر با ۳۹ هزار و ۲۹۹ دلار است در حالیکه این جراحی در هند هزینه ای برابر با ۷ هزار دلار و در کاستاریکا هزینه ای معادل ۱۵ هزار دلار دارد.

در نتیجه سالمندانی که ممکن است با این مشکل روبرو شوند ترجیح می دهند برای درمان به کشورهای دیگر سفر کنند. در کشورهای در حال توسعه دلیل سفر از یک کشور به کشور دیگر دسترسی به خدمات درمانی است.

در تمامی کشورهای در حال توسعه امکانت و تجهیزات پزشکی لازم برای درمان وجود ندارد و مردم برای دریافت این خدمات باید از کشور خارج شوند ولی بدون شک تامین هزینه های درمان در کشورهای صنعتی برای شمار زیادی از آنها غیر ممکن است و یک کشور همسایه را انتخاب می کنند که امکانات و تجهیزات بهتری در اختیار دارد.

آمارهای ارایه شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد در ده سال اخیر بیشترین درآمد از حوزه گردشگری سلامت نصیب کشورهای امریکا، چین، ژاپن و کره جنوبی شده است.

کد خبر: ۱۳۶٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha