۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۵
 بازار سرمایه کاندیدای رونق بعد از رفع تحریم‌ها
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

بازار سرمایه کاندیدای رونق بعد از رفع تحریم‌ها

جبران کسری بودجه دولت با افزایش درآمدهای ارزی منجر به کاهش اسقراض از بانک مرکزی و پوشش بدهی دولت به بانک‌ها می‌شود، بدین ترتیب بازار اوراق و نرخ سود بانکی کمتر مورد اقبال قرار می گیرند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، حسین محمودی اصل کارشناس بازارسرمایه درمورد تاثیر رفع تحریم‌های مالی و بانکی برک اهش هزینه‌های صادراتی اظهار کرد: موضوع تحریم‌ها و رفع آن ها را باید از زوایای متعددی‌ بررسی کرد، اما این روزها به سبب کاهش نرخ ارز مسئله سودآوری شرکت‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: رفع تحریم‌ها در گام نخست سبب کاهش هزینه‌های نقل‌وانتقال مالی، بیمه، حمل ونقل، تخفیف‌های اجباری و سایر موارد می‌شود که این مسئله بر افزایش حاشیه سود شرکت‌ها اثر می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با کاهش تحریم‌ها روند واردات مواد اولیه و از سوی دیگر دستیابی به قطعات جهت بروزرسانی ابزار تولید با سرعت بیشتری انجام می‌شود، همچنین مشتریان استراتژیک و شرکای اروپایی شراکت خود را از سر خواهند گرفت.

محمودی اصلی بیان کرد: از اثرات مهم رفع تحریم‌ها می‌توان به پیش‌بینی‌پذیری روند اقتصاد و کاهش فشارهای مختلف اشاره کرد، با ثبات در نرخ ارز علاوه بر کاهش نرخ تورم شاهد حرکت سرمایه‌ها از بازارهای غیر مولد به سمت تولید خواهیم بود.

او بیان کرد: در حال حاضر ایران تنها کشوری است که توان جذب ۱۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را در بخش نفت، گاز و پتروشیمی دارد، رفع تحریم‌ها علاوه بر جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی موجب رشد ارزش سهام گروه شیمیایی خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: در صورت آنکه تحریم‌هابرداشته شود دلار بازار آزاد و سنا به دلار نیمایی نزدیک شده که این امر می‌تواند ثبات را به بازار ارز بازگرداند.

محمودی اصل افزود: دلار نیمایی در چند ماه اخیر نوسانی کمتر از ۲ درصدی داشته و در صورت لغو تحریم‌ها نیز تغییر چندانی نخواهد کرد، اما دلار آزاد با یک شیب قابل توجهی به نرخ نیمایی نزدیک‌ خواهد شد.

او تاکید کرد: برای توجیه پذیری صادرات غیرنفتی محدوده فعلی نرخ نیما حفظ خواهد شد، بنابراین سود شرکت‌ها از محل کاهش نرخ ارز با تغییر چندانی مواجه نخواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: کسری بودجه دولت بیشتر ناشی از کاهش درآمدهای ارزی است با رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات و به تبع آن بهبود درآمدهای ارزی شاهد کاهش فروش اوراق خزانه به منظور تامین کسری بودجه خواهیم بود.

محمودی اصل در پایان گفت: با کاهش اسقراض از بانک مرکزی و پوشش بدهی دولت به بانک‌ها، نرخ سود بانکی کاهش می‌یابد و بدین ترتیب بازار اوراق و نرخ سود بانکی به عنوان رقبای بازار سرمایه کمتر مورد اقبال قرار می‌گیرند و بازار سرمایه کاندیدای رونق خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۵٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha