۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
پیش بینی افزایش قیمت گندم در ماه های آتی
آیا تورم مواد غذایی افزایش می یابد؛

پیش بینی افزایش قیمت گندم در ماه های آتی

در ماه های اخیر قیمت گندم در بازار جهانی افزایش یافته است و نگرانی در مورد تاثیر این مساله روی نرخ گرسنگی در دنیا افزایش یافته است.

بازار؛ گروه بین الملل: تورم یکی از بزرگترین معضلاتی است که دنیا در پسا کرونا با آن روبرو خواهد بود. مغضلی که تا برطرف شدن آن سالها زمان صرف خواهد شد. اما فارغ از اینکه رشد قیمتها باعث کاهش قدرت خرید مردم می شود، مشکل بزرگ افزایش نرخ فقر و گرسنگی بخش زیادی از مردم دنیا را درگیر خواهد کرد. یکی از کالاهایی که علاوه بر شرایط اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا، به دلیل تغییرات جوی هم تولیدش با مشکل روبرو شده است، گندم است.

بلومبرگ در این مورد نوشت:«گندم یکی از اصلی ترین محصولا کشاورزی است که سهم زیادی از غذای مردم دنیا را تامین می کند. رشد قیمت گندم می تواند نرخ گرسنگی را در دنیا افزایش دهد و حتی باعث شود تا شمار زیادی از مردمی که در سالهای قبل در طبقه فقر قرار نداشتند به زیر خط فقر سقوط کنند. باید در نظر داشت گندم یکی از اصلی ترین کالاهای مصرفی در دنیا است و غذای اصلی مردم در جهان محسوب می شود.»

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در فصل آخر سال قبل قیمت گندم در دنیا رشد کرد و به ۳۳۱.۲ دلار به ازای هر تن رسید. این در حالیست که در فصل سوم همین سال هر تن گندم ارزشی معادل ۲۶۴.۸ دلار داشت. در اولین ماه امسال هم رشد قیمت گندم ادامه داشت وپیش بینی ها از تداوم این وضعیت در ماه های آتی حکایت دارد.

بررسی روند تغییرات قیمت گندم در سالهای اخیر نشان می دهد در سال ۲۰۱۹ هر تن گندم ارزشی برابر با ۲۱۱.۳ دلار داشته است و در سال ۲۰۲۰ به ۲۲۷.۷ دلار رسیده است. ولی در سال ۲۰۲۱ قیمت با سرعت بیشتری رشد کرد و هر تن از این محصول ارزشمند غذایی و کشاورزی با قیمت ۲۸۱.۷ دلار در بازار مبادله شد.

حال سوال این جاست که روند تغییرات قیمت در سال جاری چگونه خواهد بود. آیا باید منتظر تداوم روند افزایش قیمت گندم باشیم یا اینکه این بازار به سمت تعادل حرکت می کند؟

به گزارش فایننشال تایمز انتظار می رود قیمت گندم در سال جاری با افزایش همراه باشد. این رسانه با اشاره به پیش بینی های ارایه شده توسط وزارت کشاورزی امریکا و کمیسیون اروپا نوشت: «در امریکا خشکسالی باعث شده است تا تولید گندم کاهش یابد و در اروپا هم گزارشها از افت ۶ درصدی تولید در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل حکایت دارد. با توجه به این امارها می توان انتظار داشت رشد قیمت گندم به دلیل کمبود عرضه در سال جاری ادامه داشته باشد. مساله ای که می تواند تورم قیمت مواد غذایی را بیشتر کند و بر بحران گرسنگی در دنیا اضافه کند.»

بانک جهانی متوسط قیمت هر تن گندم در سال ۲۰۱۹ را برابر با ۲۱۱.۳ دلار اعلام کرد و نوشت:« در سال ۲۰۲۰ هر تن گندم در دنیا با قیمت ۲۲۷.۷ دلار فروخته شد و در سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن از این محصول ارزشمند کشاورزی به ۲۸۱.۷ دلار رسید. با تداوم این وضعیت در سال جاری هر تن گندم قیمتی بین ۳۲۰ تا ۳۳۵ دلار خواهد داشت که این قیمت به معنای افزایش تورم در قیمت مواد غذایی و افزایش گرسنگی در جهان خواهد بود.»

در صورتیکه قیمت گندم با سرعتی مشابه فصل آخر سال قبل ادامه پیدا کند، ما شاهد افزایش قیمت تورم نسبت به سطح کنونی خواهیم بود که معضل بزرگی است.

کد خبر: ۱۳۵٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha