کلاهبرداری در رسانه های اجتماعی؛ سودآوری با تهدیدات سایبری| توصیه هایی برای پیشگیری
بازار گزارش می دهد؛

کلاهبرداری در رسانه های اجتماعی؛ سودآوری با تهدیدات سایبری| توصیه هایی برای پیشگیری

با توجه به اینکه یکی از برجسته ترین نوع کلاهبرداریها در رسانه های اجتماعی اتفاق می افتد؛ از این رو در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

فرحناز سپهری؛ بازار: طی چند سال اخیر و با بروز پاندمی کرونا که باعث شد تا بیشتر افراد به سمت خریدهای آنلاین روی بیاورند کسب و کارها هم برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهد ، در رقابت با دیگر همتایان خود شروع به فروش و بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی کرده اند. اما در در این میان هکرها و کلاهبرداران با به کار بردن ترفندهای خلافکارانه از افراد بیش از پیش سوءاستفاده کرده اند به طوری که این نوع کلاهبرداری به عنوان گسترده ترین تهدیدات سایبری شناخته شده است.

از طرفی داده های جدید منتشر شده توسط کمیسیون فدرال تجارت (FTC) نشان می دهد که کلاهبرداری های رسانه های اجتماعی یک چهارم کل ضررهای ناشی از کلاهبرداری آنلاین در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می دهند که تقریباً دو برابر این میزان نسبت به سال ۲۰۲۰ و افزایش ۱۸ برابری نسبت به سال ۲۰۱۷ است.

این درحالی است که بیش از ۹۵ هزار مصرف کننده ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به دلیل کلاهبرداری در رسانه های اجتماعی پول خود را از دست دادند. رایج ترین نوع کلاهبرداری شامل خرید آنلاین است، اما بیشترین ضررهای فردی ناشی از کلاهبرداری های سرمایه گذاری (کلاهبرداری های سرمایه گذاری نوعی از کلاهبرداری است با وعده هایی که می دهند و اینکه افراد چگونه پول زیادی را سریع، آسان و با ریسک کم به دست آورند - معمولاً با سرمایه گذاری در بازارهای مالی یا املاک و مستغلات، فریب می دهند. گاهی اوقات با یک سمینار رایگان شروع میشود و سپس کلاهبرداران برای ترفندهای سرمایه گذاری "تثبیت شده" هزینه زیادی از افراد دریافت می کنند) است. کلاهبرداری های عاشقانه نیز از نظر کمیت و خسارت مالی که به قربانی وارد شده بود از جمله موارد شایع بوده است.

FTC می‌گوید که کلاهبرداری‌های رسانه‌های اجتماعی اکنون از هر روش دیگری برای دسترسی به افراد سودآورتر هستند. داده‌های FTC نشان می‌دهد که از نظر جمعیت‌شناسی معمولاً بزرگسالان جوان (۱۸ تا ۳۹ سال) دو برابر بیشتر از افراد مسن‌تر قربانی کلاهبرداری‌های رسانه‌های اجتماعی می‌شوند. در مجموع، کلاهبرداران در سال ۲۰۲۱ ۷۷۰ میلیون دلار از طریق رسانه های اجتماعی به سرقت بردند که در مقایسه با ۲۵۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ و ۴۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

کلاهبرداری‌های رسانه‌های اجتماعی با یک پست، تبلیغ یا پیام مستقیم در پلتفرم شروع می‌شوند که معمولاً توسط یک شخصیت جعلی پشتیبانی‌ می‌شود که از ابتدا ایجاد شده یا به‌طور غیرقانونی خریداری/دزدیده شده است. البته روش دوم محبوب تر است زیرا کلاهبرداران را از مشکل جمع آوری "دوستان" و دنبال کنندگان برای ایجاد ظاهری قانونی و مشروعیت دادن آن نجات می دهد.

کلاهبرداری‌های به این شکل به صورت «سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی» غیرحرفه‌ای ایجاد شده در طول دوره همه‌گیری رایج شده اند. از بین انواع کلاهبرداریها، کلاهبرداری های سرمایه گذاری سودآورتر برای خلافکاران بوده است، کلاهبرداری‌ها در رسانه‌های اجتماعی گاهی اوقات شامل دوست شدن کلاهبردار و کسب اعتماد انجام می‌شود. یا از طریق پولهای دیجیتال و رمز ارزها که از این طریق به شکل مستقیم اقدام به کلاهبرداری می کنند.

همینطور مورد از پرسودترین کلاهبرداری‌های رسانه‌های اجتماعی نیز شامل نزدیک شدن به هدف در یک دوره زمانی از طریق ایجاد صمیمیت کاذب است. این «کلاهبرداری عاشقانه» است و قربانیان می گویند که معمولاً در فیس بوک یا اینستاگرام با یک پیام مستقیم شروع می شود و نه از طریق سایت دوستیابی. کلاهبردار برای مدتی اعتماد ایجاد می‌کند، و قربانی را طعمه قرار میدهد تا قبل از اینکه از او بخواهد پول ارسال کند .

اگرچه کلاهبرداری های به شکل عاشقانه بیشترین پول را به همراه دارد، رایج ترین تلاش کلاهبرداری خرید آنلاین است. این نوع معمولاً چیزی بیش از یک تبلیغ دروغین کالایی برای فروش نیست، که کلاهبردار پول را می گیرد و زمانی که قربانی هزینه آن را پرداخت می کند، فرار می کند. تبلیغات خرید آنلاین جعلی اندکی کمتر از نیمی از کل کلاهبرداری های موفق رسانه های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ را نشان می دهد و ۷۰ درصد از قربانیان می گویند که برای کالای تبلیغاتی که هرگز ارسال نشده است پول پرداخت کرده اند. این یکی دیگر از انواع کلاهبرداری است که بیشتر در فیس بوک و اینستاگرام رایج است و برخی می گویند که کلاهبرداران با جعل هویت خرده فروشان قانونی صورت می گیرد و ترافیک را به سمت وب سایت های مشابهی هدایت می کنند.

توصیه هایی برای جلوگیری از کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی
FTC می گوید که اولین خط دفاع در برابر کلاهبرداری های رسانه های اجتماعی در تنظیمات حریم خصوصی کاربران است که برای محدود کردن میزان تلاش هایی توسط افراد غریبه باید اعمال شود. تلاش‌های کلاهبرداری نیز اغلب از طریق شبکه‌های تبلیغاتی پلتفرم انجام می‌شود، همینطور انصراف دادن از تبلیغات هدفمند نیز توصیه می شود .

این آژانس همچنین روشی را توصیه می‌کند که اغلب برای خنثی کردن تلاش‌ها به خطر افتادن ایمیل تجاری استفاده می‌شود: برای مثال وقتی درخواستی برای پول دریافت می‌کنید، مستقیماً با فرستنده موردنظر تماس بگیرید یا صحبت کنید تا تأیید کنید که درخواست قانونی است. کلاهبرداران آنلاین معمولا از حساب های هک شده یا مشابه استفاده می کنند تا به عنوان یک دوست یا عضو خانواده به نظر بیایند.

شرکت های ناآشنا نیز باید قبل از خرید جستجو شوند. FTC توصیه می کند به سادگی نام شرکت را در Google وارد کنید و "+scam" یا "+complaint" را به جستجو اضافه کنید تا ببینید مشتریان دیگر در مورد آنها چه مواردی را گفته اند.

در حالی که در حال حاضر کلاهبرداری‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتر کاربران جوان‌تر را هدف قرار می‌دهند، AARP (موسسه امریکایی که روی مسایل افراد ۵۰ سال به بالا تمرکز دارد) هشدار می‌دهد که کلاهبرداران همچنان به دنبال قربانی کردن افراد مسن به صورت آنلاین هستند. به نظر می رسد این امر به ویژه در مورد برنامه های رسانه های اجتماعی که بین کاربران ۵۰ سال و بالاتر محبوبیت دارند، مانند فیس بوک، صادق است. کلاهبرداری‌های رسانه‌های اجتماعی که کاربران مسن‌تر را هدف قرار می‌دهند، اغلب به شکل پیشنهادهای کمک‌های مالی دولتی یا هدایای شرکت‌ها، یا تبلیغات برای کمک‌های بهداشتی با شعار «درمان معجزه‌آسا» هستند.

از طرفی ردیابی اکانت های مخاطبان و دسترسی به اطلاعات آنها از موارد دیگر سوءاستفاده کلاهبرداران در فضای رسانه های اجتماعی است . به طوری که دو پلتفرم رسانه‌های اجتماعی ممکن است داده‌های زیادی را از شما جمع‌آوری کنند -

بر اساس یک مطالعه اخیر است که ماه گذشته توسط شرکت بازاریابی تلفن همراه URL Genius منتشر شد نشان داد یوتیوب YouTube و تیک تاک TikTok اطلاعات شخصی کاربران را بیش از هر برنامه رسانه اجتماعی دیگری ردیابی می کنند.

این مطالعه نشان داد که YouTube، که متعلق به گوگل است، بیشتر اطلاعات شخصی شما را برای اهداف خود جمع‌آوری می‌کند - مانند ردیابی سابقه جستجوی آنلاین یا حتی موقعیت مکانی شما، تا تبلیغات مرتبط را به شما ارائه دهد. اما TikTok، که متعلق به غول فناوری چینی ByteDance است، بیشتر به ردیاب‌های شخص ثالث اجازه می‌دهد تا داده‌های شما را جمع‌آوری کنند – و از آنجا به سختی می‌توان گفت با آن چه اتفاقی می‌افتد.

با ردیاب‌های شخص ثالث، اساساً غیرممکن است که بدانید چه کسی داده‌های شما را ردیابی می‌کند یا چه اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند، از پست‌هایی که با کدام پست‌ها تعامل دارید - و مدت زمانی که برای هر یک از آنها صرف می‌کنید - تا موقعیت مکانی فیزیکی‌تان و هر اطلاعات شخصی دیگری که به اشتراک می‌گذارید. همانطور که در این مطالعه اشاره شد، ردیاب های شخص ثالث می توانند فعالیت شما را در سایت های دیگر حتی پس از خروج از برنامه ردیابی کنند.

برای انجام این مطالعه، URL Genius از ویژگی Record App Activity (امکانی است که کنترل بیشتر دسترسی‌های برنامه‌ها به بخش‌های مختلف دستگاه و فعالیت ‌های برنامه‌ ها، از جمله موقعیت مکانی، تصاویر گالری، دوربین، همچنین دامنه‌هایی که برنامه‌ها با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند را برای کاربران فراهم می ‌کند) از iOS اپل استفاده کرد تا تعداد دامنه‌های مختلف را که فعالیت کاربر را در ۱۰ برنامه رسانه اجتماعی مختلف - YouTube، TikTok، Twitter، Telegram، LinkedIn، Instagram، Facebook، Snapchat، Whatsapp ردیابی می‌کنند، بررسی کرده است . به طوریکه YouTube و TikTok در صدر پلتفرمهای دیگر در این زمینه بودند.

نویسندگان این گزارش نوشتند: افراد در حال حاضر نمی‌توانند ببینند چه داده‌هایی با شبکه‌های شخص ثالث به اشتراک گذاشته می‌شود، یا از داده‌های آنها چگونه استفاده می‌شود.

در اکتبر، Wired راهنمای نحوه ردیابی داده‌های کاربر، از جمله موقعیت مکانی، سابقه جستجو، آدرس IP، ویدیوهایی که تماشا میشود و مدت زمانی که صرف تماشای آن‌ها را برای TikTok منتشر کرد. طبق آن راهنما، TikTok می‌تواند ویژگی‌های شخصی را از محدوده سنی تا جنسیت را بر اساس سایر اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کند، «استنتاج» کند.

از طرفی TikTok در گذشته موضوع انتقادهایی بوده است که این شرکت چگونه داده‌ها را جمع‌آوری و استفاده می‌کند، به ویژه از کاربران جوان‌تر، از جمله ادعاهایی مبنی بر اینکه این شرکت برخی از داده‌های کاربر خصوصی را به سرورهای چینی منتقل کرده است.

همانطور که CNBC سال گذشته اشاره کرد، سیاست حفظ حریم خصوصی TikTok بیان می‌کند که این برنامه می‌تواند داده‌های کاربر را با شرکت مادر چینی خود به اشتراک بگذارد، اگرچه ادعا می‌کند از اقدامات امنیتی برای "حفاظت از داده‌های حساس کاربر" استفاده می‌کند.

در نهایت با توجه به این گزارش باید هرچه بیشتر در استفاده از رسانه های اجتماعی و پیش از سوء استفاده توسط کلاهبرداران نسبت به اقدامات محافظتی دربرابر تهدیدات سایبری هشیار باشیم تا دچار پشیمانی نشویم.

کد خبر: ۱۳۵٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha