۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷
افت قیمت مرکبات در بازار زمستانی| دپوی ۵۰۰ هزار تن میوه در انبارها
بازار گزارش می‌دهد؛

افت قیمت مرکبات در بازار زمستانی| دپوی ۵۰۰ هزار تن میوه در انبارها

ساری- قیمت مرکبات در روزهای پایانی ماه بهمن نسبت به زمان برداشت نزولی شد این درحالی است که همچنان بیش از ۵۰۰ هزار تن میوه در انبارها چشم انتظار خریداران است.

بازار؛ گروه استان‌ها: فصل برداشت مرکبات در مازندران به پایان رسید و باغداران از قیمت پایین و نبود بازار فروش این محصول دغدغه و گلایه دارند. وجود و دپوی ۵۰۰ هزار تن مرکبات در انبارها باغداران را برای فروش این محصول نگران کرده است.

بررسی قیمت مرکبات در بازار بهمن ماه مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل و حتی ماه‌های گذشته حکایت از افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها را نشان می‌دهد و عوامل مختلفی نظیر توقف در صادرات محصولات کشاورزی سبب ضرر باغداران و تولیدکنندگان شده است.

محمد حمزه‌ای باغدار غرب مازندرانی که سال قبل مرکبات خود را با قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان و در ماه بهمن به فروش رسانده بود، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال چند روز پیش این محصول را با قیمت هفت هزار تومان به فروش رسانده ام.

وی صادرنشدن و نبود بازاری برای فروش را از مهمترین مشکلات بیان کرد.

طی روزهای اخیر قیمت مرکبات در بازارهای روز و تره بار به ۹ تا ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است و قرار است ۳۰ هزار تن مرکبات مازندران برای تنظیم بازار شب عید خریداری و ذخیره سازی شود.

یک حجره دار مازندرانی با بیان اینکه تا مرکبات را به درب حجره برسانیم بین ۹ تا ۹ هزار و ۲۰۰ تومان برایمان به ازای هر کیلوگرم هزینه شده است، افزود: این درحالی که نرخ مرکبات در بازار کمتر از این میزان است.

خبری از خرید مرکبات با قیمت مصوب نیست
موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه قرار بود دولت محصول را با قیمت ۱۳ هزار و تومان از تولیدکننده خریداری کند، افزود: تابه حال کسی برای خرید مرکبات با قیمت ۱۳ هزار و یا ۱۰ هزار تومان مراجعه نکرده است.

افت قیمت مرکبات در بازار زمستانی| دپوی ۵۰۰ هزار تن میوه در انبارها

در حال حاضر مرکبات بالای ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم از کشاورزان با قیمت هفت تا هشت هزار تومان از باغداران خریداری می‌شود و اختلاف قیمت موجود سبب نارضایتی کشاورزان شده است.

۳۰ هزار تن مرکبات خریداری می‌کنیم
سلیمان حاتم نژاد مدیر تعاون روستایی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۳۰ هزار تن مرکبات شب عید را در استان خریداری می‌کنیم، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار تن میوه در انبارها ذخیره سازی شده است.

وی گفت: با توجه به ابلاغ صورت گرفته تاکنون ۲۸ هزار تن محصول از کشاورزان و سورتینگ داران خریداری شد و برای رفع مشکل باید صادرات در دستور کار قرار گیرد.

وی با اظهار اینکه در سال جاری میزان ذخیره مرکبات زیاد است، عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند، نرخ خرید مرکبات از سورتینگ داران را ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان بیان کرد و گفت: ستاد تنظیم بازار کشور قبلاً قیمت را بر مبنای ۹ هزار تومانی که از باغدار خریداری می‌کرد، تعیین کرده بود.

حاتم نژاد یادآور شد: مرکبات استان به استان‌های مختلف از جمله لرستان، همدان و غیره ارسال می‌شود و کار ارسال و حمل آن به مناطق مختلف شروع شده است.

افت قیمت مرکبات در بازار زمستانی| دپوی ۵۰۰ هزار تن میوه در انبارها

توقف صادرات و کاهشی شدن آن از جمله مسائل تأثیرگذار در کاهش قیمت مرکبات در ماه جاری بوده است و محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه مرکبات استان از سالم‌ترین محصولات دنیا به شمار می‌رود، گفت: شبهه‌ای در زمینه سلامت میوه‌های استان وجود ندارد.

وی با اظهار اینکه برای صادرات محصولات آمادگی داریم تمامی قوانین کشورهای مبدا را رعایت کنیم از جهاد کشاورزی خواست تا این قوانین را به تولیدکنندگان اطلاع رسانی داشته باشد.

شعبانی گفت: متأسفانه برخی سودجویان برای کاهش قیمت محصولات اقدام به انتشار شایعاتی می‌کنند که در نهایت خود نیز گرفتار تبعات آن می‌شوند.

وی صدور کد و شناسه را برای تولیدات کشاورزی امری ضروری دانست.

سالانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در باغ‌های مازندران تولید و روانه بازار می‌شود.

کد خبر: ۱۳۵٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha