۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
اتحاد در اوپک گازی؛ راهی برای خروج از سیطره دلار| حرکات شرطی دلار اقتصاد ما را تضعیف کرده است
نماینده مردم خمین در مجلس با بازار مطرح کرد

اتحاد در اوپک گازی؛ راهی برای خروج از سیطره دلار| حرکات شرطی دلار اقتصاد ما را تضعیف کرده است

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس گفت: زیرساخت اوپک نفتی با دلار آمیخته شده است، اما ما در اوپک گازی که آمریکایی‌ها نقش چندانی در آن ندارند می‌توانیم نقش آفرین بوده و از سیطره دلار خارج‌شویم.

علیرضا نظری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به راهکارهای حفظ ارزش پول ملی در کشور گفت: این مطالبه، مطالبه ای بوده که از گذشته هم مطرح بوده و مقام معظم رهبری در چندین سال قبل به این مسئله اشاره داشتند که‌ ای کاش یک روزی آقایی دلار از سر جمهوری اسلامی ایران برداشته شود که البته این مسئله هم در طی این سال‌ها رخ نداده است.
وی با بیان اینکه راهکارهای متعددی برای پرداختن به ارزش پول ملی و کاهش دلار وجود دارد تاکید کرد: در حال حاضر زیرساخت اوپک نفتی با دلار آمیخته شده است، اما ما در اوپک گازی که آمریکایی‌ها نقش چندانی در آن ندارند می‌توانیم نقش آفرین بوده و از سیطره دلار خارج‌شویم.
نماینده مردم خمین در مجلس اظهار داشت: یکی از مسائلی که در این بخش تعیین کننده است این است که ما می‌توانیم تبادلات انرژی در بخش گاز را از دایره مبادلات دلاری خارج کنیم چرا که این مسئله در اختیار ایران، قطر و روسیه بوده و ما می‌توانیم این کار را به عنوان سه قطب اصلی اوپک گازی مد نظر قرار دهیم.
وی با بیان اینکه ما باید تبادلات اقتصادی‌مان را متوجه همه کشورهای جهان کنیم، اظهار داشت: ما نباید این مسئله را محدود به آمریکا و کشورهای غربی کنیم و باید کشورهای شرقی را هم مد نظر قرار دهیم.
نظری بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه با واحد پولی خود می‌توانند در مبادلات اقتصادی نقش آفرین باشند و این مسئله باید مد نظر ما هم قرار گیرد.
نماینده مردم خمین تاکید کرد: همچنین ما می‌توانیم همراه با واحد پولی یوان و واحدهای ارزی که در منطقه هستند به سمت خروج از سلطه دلار پیش برویم لذا اگر ما به این سمت حرکت کنیم توفیقات زیادی را کسب خواهیم کرد.
این نماینده مجلس با اشاره به ظرفیت پیمان شانگ‌های برای خروج از سلطه دلار اظهار داشت: به واسطه ظرفیت پیمان شانگ‌های می‌توانیم تبادلات تجاری مان را با قدرت به پیش ببریم بنابراین اگر ما فرایند مبادلات ارزی را معطوف به کشورهای حاضر در این اجلاس کنیم، خود به خود توجه ما به دلار کاهش پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر تمایل بر خرید دلار در بین استفاده‌کنندگان عمومی آن کاهش خواهد یافت.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد: متاسفانه نقش دلار بیشترین تاثیر را در کاهش ارزش پول ملی داشته است و حرکات شرطی دلار اقتصاد ما را تضعیف کرده است بنابراین اگر روی ارزهای دیگر متمرکز شویم تاثیر دلار کاسته خواهد شد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دغدغه افزایش ارزش پول ملی را دارند، اما اینکه تا چه اندازه در پیاده‌سازی راه‌های خروج از سلطه دلار موفق باشند و یا خیر؟ بحثی جداست بنابراین راهبردها از سوی مسئولین باید به سمت افزایش ارزش پول ملی باشد و در این مسئله هم هیچ تردیدی وجود ندارد.
کد خبر: ۱۳۵٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha